NMTH_BCF_15_APRILWe leven nog! Een maand geleden schreven we op deze plek nog over de mogelijke nucleaire dreiging uit Moskou, want hoewel de oorlog in Oekraïne helaas nog in alle hevigheid woedt, lijkt een derde wereldoorlog gelukkig weer wat minder waarschijnlijk dan in de eerste dagen van het conflict.

Tekst: Joost Schreurs

Momenteel gaat het vooral over de benzine en de boodschappen die duurder zijn geworden en de vraag hoe iedereen die geen riant inkomen heeft de komende tijd het hoofd boven water moet houden. Wie het ook niet makkelijk hadden de afgelopen twee jaar, zijn muzikanten die hun broodwinning letterlijk zagen wegvallen, omdat er door de coronarestricties amper kon worden opgetreden. Een bescheiden reddingsboei kreeg de muziekwereld aangereikt door Bandcamp, dat besloot om één keer per maand alle opbrengsten uit de verkoop van muziek via het platform in zijn geheel door te sluizen naar de artiesten. Normaal steekt Bandcamp 10% van iedere verkoop in eigen zak, maar die ene dag in de maand dat ze het niet doen, altijd de eerste vrijdag, werd al snel omgedoopt tot Bandcamp Friday. And here we are, ruim anderhalf jaar verder, corona lijkt momenteel even een bijzaak en we pakken het ‘oude’ leven weer op, maar Bandcamp Friday bestaat nog steeds. En dus krijg je ook deze maand van de medewerkers van Never Mind The Hype weer een hele riedel hard en heavy tips om je muziekcollectie mee aan te vullen en de bands mee te steunen.

Met enige trots kunnen we inmiddels ook al terugkijken op maar liefst veertien voorgaande edities, waaruit je kunt putten voor nog meer inspiratie:

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7
Deel 8
Deel 9
Deel 10
Deel 11
Deel 12
Deel 13
Deel 14


PAUL LINDENBERG – REDACTEUR

Cosmic Debris – Cosmic Debris
Wie afgelopen weekend in Leiden was moet Cosmic Debris wel hebben gehoord, want vanuit een volle zaal in Gebr. de Nobel hebben zij de stad doen trillen, en het bleef nog lang onrustig. Eindelijk was daar de release van hun eerste album. Dat Leiden een goede stonerstad is, was met onder andere Toner Low en Snowburner natuurlijk al bekend, maar wordt nu nogmaals bevestigd. Voor €20 heb je de zwarte plak in huis en voor €7 de digitale versie. Zeker met de huidige vinylprijzen is het geen geld. Als u renovatieplannen aan uw zaal heeft, u kunt ze boeken.


TIM VAN DER STEEN – REDACTEUR

Gloson – The Rift
Fans van bands als Neurosis en Cult Of Luna zitten doorgaans niet snel verlegen om nieuwe muziek. Niet alleen leveren bovenstaande namen een vrij stabiele stroom nieuwe langspelers af, het trucje wordt ook veelvuldig afgekeken door andere bands uit de scene. Daarmee is het natuurlijk lastig om de kop boven het maaiveld uit te krijgen, want de originaliteitsprijs win je er niet meer mee. Neem het Zweedse Gloson bijvoorbeeld. De band is actief sinds 2014, maar kwam nu toevallig langs drijven via algoritmes vanwege de nieuwste telg The Rift. Inktzwart, vol lompe sludge en post-metal en oerdegelijk. Niets dat we niet kennen, wel heel lekker en uitermate geschikt voor deze Bandcamp Friday.


GUIDO SEGERS – REDACTEUR

Negro Terror – The Bootlegg
Omar Higgins was een baas. Een reggaezanger en hardcore brulbeest, waar je een mooie documentaire over kan kijken, getiteld Negro Terror. Een uniek verhaal over een ‘all black hardcore band’, zoals ze het zelf omschreven. De band liet één EP achter, die kan je nu kopen op Bandcamp.

The Linda Lindas – Growing Up
Je kent de hype, nu koop je de plaat. The Linda Lindas is wat ik hoop dat mijn dochter gaat luisteren.

Various Artists – Electric Funeral Cafe (vol. I – III)
Oekraïne is niet over, ook al lijkt het stiller in de media. Het is belangrijk dat we de unieke stem van het land blijven horen en zien, en dat kan ook met muziek. Het Oekraïense label Robust Fellow heeft drie compilaties gelanceerd met stoner/doom uit het land. Wat ver weg is, komt dichterbij als je verliefd wordt op een machtig vette scene daar. Bovendien kan het label je steun goed gebruiken.




WALDO VOLMER – GENERAL MANAGER

Black Rainbows – Live At Desertfest Belgium
Het corona-interbellum van oktober 2021 werd door de NMTH-crew ten volle benut, met een door Bollekes overgoten weekend Desertfest in Trix Antwerpen. Wat een genot was het om weer met gebalde vuist en stijve nek in een volgepakte zaal te staan en diep in de groove te hangen. Dat weekend kende vele hoogtepunten, maar niet alle bands beklijfden. Ik weet niet of het roestigheid of verzadiging door het overweldigende aanbod was, maar de show van Black Rainbows in de grote Trix-zaal, staat bij mij niet op het net- en trommelvlies gebrand. Terwijl deze Italiaanse psy-stonerrockers wel degelijk indruk op me wisten te maken met hun studio-albums.

Maar gelukkig is daar nu het album Live at Desertfest Belgium. Te verkrijgen op een aantal fraaie plakken vinyl, maar ook gewoon als download aan te schaffen. Zorg dat je de koptelefoon of oortjes niet te hard hebt staan in het begin, want tijdens de eerste track moest de geluidstechnicus de feedback nog even onder controle krijgen. Maar daarna kun je 45 minuten heerlijk psy-grooven op standje 10. Meer dan geschikt om je weer even terug te wanen in die Vlaamse zotteklap, maar ook heel fijn spul om zonder die ervaring te inhaleren.


ROY WOLTERS – FOTOGRAAF

All Them Witches – Live On The Internet
Een fantastische plaat uitbrengen, vervolgens op tournee die abrupt ten einde komt door de pandemie. Iets wat vele bands overkwam. All Them Witches deed er iets moois mee en nam een livesessie op die nu verkrijgbaar is in allerlei formaten op Bandcamp. Zo houden we toch ook nog iets moois over aan corona.


JOOST SCHREURS – EINDREDACTEUR

Et Moriemur – Tamashii No Yama
Het album verschijnt volgende week, maar je kunt hem vandaag alvast pre-orderen. Tamashii No Yama is het vierde album van het Tsjechische doomgezelschap Et Moriemur. De basis is old school death doom, zoals My Dying Bride die vroeger maakte, inclusief viool, maar Et Moriemur voegt een lekker smerig ‘black’ rafelrandje toe, om het allemaal net ietsje bruter te maken. Tel daarbij de stemmige, atmosferische passages op waarin duidelijk de Japanse thematiek is terug te horen en je hebt weer een pareltje van een album uit de Transcending Obscurity stal.

Sumerian Tombs – Sumerian Tombs
Black metal leeft als nooit tevoren en het is bijna niet te doen om alle goede releases die wekelijks verschijnen, bij te houden als liefhebber. Daarom is het goed om af en toe een lekkere krent uit de black metalpap te vissen, zoals het titelloze debuut van het Duitse Sumerian Tombs dat twee weken geleden verscheen bij Van Records. Lekker ongecompliceerde black metal, waar de liefde voor de ‘second wave’ van begin jaren ’90 (Mayhem, Darkthrone, Emporor) vanaf druipt.

Helleruin – War Upon Man
Normaal is het niet mijn stiel om oude albums te tippen voor Bandcamp Friday, maar voor Helleruin maak ik een uitzondering. Twee weken terug zag ik ze imponeren in Little Devil, waar ze de ondankbare taak hadden als naprogramma van Doodswens te fungeren. Dit deed Helleruin echter met verve. Daarom verdient dit Friese éénmans-black metalproject nog een warme aanbeveling, hoewel het debuut, War Upon Man ook alweer een jaar verkrijgbaar is.


INGMAR GRIFFIOEN – EINDREDACTEUR

Wyatt E. – āl bēlūti dārû
Ooit leren kennen toen Sébastien von Landau ons een cd gaf na een show van The K. (met zijn noiseband verbouwde hij in 2018 de NMTH x ESNS-showcase vakkundig). Als we van OM hielden zou dit er ook wel in gaan, stelde hij terecht. De oriental doom en drones op Exile To Beyn Neharot gingen er inderdaad wellustig in. Begin 2022 is het mysterieuze trio helemaal terug met het totaal hypnotiserende album āl bēlūti dārû én een show op Roadburn. De plaat bestaat weer uit twee tracks van tegen de 20 minuten, die beide op 2/3 ontbranden. Bizar spannend opgebouwd.

Run The Jewels – Run The Jewels 3
Run The Jewels was niet zo van de Bandcamp, tot nu toe was alleen de geweldige Run The Jewels 2 op het platform te vinden. Sinds deze week is het roer om! Niet helemaal want voor Run The Jewels 4 moeten we nog naar een zekere Zweedse dienst, maar de eerste en de derde plaat staan er nu wel op, evenals nog een stel singles en remixes. Hiphop doesn’t get much better, darker and fiercer, than Panther Like a Panther ft. Trina.

Angel Olsen – Big Time
Een van de laatste shows pre-lockdown was Angel Olsen in Paradiso. Zeer indrukwekkend en dat geldt ook voor het gros van de albums van de Amerikaanse zangeres, die voor de gedoemde Roadburn 2020-editie gestrikt was. Eerste single All The Good Times heeft het weer: die van melancholie doordrenkte stem in een song die van klein naar groots orkestraal gaat, de elementen die bij prachtplaat All Mirrors de eerdere verliefdheid weer op deden flakkeren. We kijken dan ook bijzonder uit naar Big Time. Uit op 3 juni, maar via Bandcamp al te pre-orderen.

Tosca – Osam
Iets waar we ook nogal nadrukkelijk naar uitkijken is een nieuwe plaat van Tosca. De Weense elektronica/chillmeisters zijn terug met het titelnummer van de negende langspeler (die eind mei volgt op !K7). De dubby begindagen lijken wat verder weg, maar het is weer hard spacen en relaxen op de creaties van Richard Dorfmeister en Rupert Huber. De dubliefde bewaren we voor het onvermijdelijke remixalbum dat doorgaans een jaar later volgt.



Deel dit artikel