UlsectWanneer het recentelijk aangekondigde einde van de zeer succesvolle Nederlandse progmetalband Textures nog stevig nadreunt, is daar net een andere veelbelovende act verschenen in de nationale metalscene. En één nog met een verleden bij de Tilburgers én stadgenoten. Bassist Dennis Aarts speelde ooit in Textures en is dan nu de helft van de ritmetandem van het fonkelnieuwe Ulsect. Drummer Jasper Barendregt vult die andere helft in. Samen met Ulsect-gitarist Joris Bonis zit hij ook in het goed draaiende black-gezelschap Dodecahedron. Het mag geen verrassing zijn dat Ulsects deze maand uitgebrachte titelloze debuut een album is dat invloeden kent van de genoemde bands.

Vorige week pas werkten de Brabanders de allereerste bandoptredens af, in een package met Dodecahedron en Verwoed. NMTH was getuige van de show in het Tilburgse 013, zoals je hier kunt lezen.

De vruchtbare extreme metal-bodem in en om Tilburg lijkt al lange tijd onuitputtelijk. Behalve dus Textures ontkiemden er ook Dodecahedron en bijvoorbeeld Ggu:ll en Nihill. Allemaal niet zonder succes, eveneens buiten de landsgrenzen. Nu is er dan die nieuwe spruit Ulsect. Klaar om Tilburg mogelijk nog meer fraaie metal-glans mee te geven.

Op eerste track Fall to Depravity introduceert Ulsect een knap duistere wereld die het eigenlijk al snel flikt je vast te nagelen aan de full-length. Atonale en ritmische spanningen verwonderen en bevreemden, waarbij hoge death metal-snelheden en doomy gitaarwaaiers avontuurlijk balanceren. Met de dissonante gitaarprevels en verrassende ritmische timing zoals je die terughoort bij respectievelijk Dodecahedron en Textures.

Our Trivial Toil voert de spanning verder op. De track ligt in een machtige spagaat van compositorische ‘dwarsheden’. Ulsect jongleert er opnieuw met snel en langzaam tempo. Maar ditmaal kruipen granieten riffs tegendraads en dreigend over ondergronden van razend en ingenieus drumwerk heen.

De naam van de innovatieve metal-pioniers Gorguts was inmiddels ook opgedoken in Ulsects sound. De typerende atonaliteit van de Canadezen waart rond bij de Nederlanders, evenals hun complexe samentrekkingen van die tegendraadse tempo’s. Deze vervlechtende snelheden geven intrigerende contrasten in de nummers. Luister zo ook naar de gedragen en tevens rappe spelelementen van Diminish. Bijvoorbeeld tijdens de show van Ulsect in 013 Tilburg:

De korte slepende instrumental Moirae laat de storm, hoewel gevaarlijk sluimerend, even liggen. Om daarna op Unveil weer onverbiddelijk los te barsten. Wederom een lekker eigenwijs beukende track, met wiskundig uitgedokterde, Meshuggah-achtige mokerslagen. Ulsects patent op het zwierende verloop en gevaarlijk symbiotisch samenhangen van agressie en bezwering worden in dat nummer verder onderstreept. Mooi zeg, hoe die massieve, breed gedragen riffs en weidse en melodieuze gitaarversieringen je bezweren. Beide bovendien als een klok klinkend in die robuuste albumproductie.

De snelheid gaat er nog eens af bij het gestaag rollende An Augury. De tweede instrumental op de plaat en eentje die de dikke donkere atmosfeersluier verder omtrekt. De trieste sfeertonen van de track worden vooral goed geraakt door het indringende brede en melodieuze klankvoer van de gitaren, die diep omroeren in desolaatheid. Het angstaanjagende The Endling trapt dan weer door. Met gemeen opruiende riffs, inclusief een lichte black metal-tik. Black die ook eerder meer subtiel aanwezig is op de plaat en soms iets doet denken aan die van de zwartgallige techneuten van Deathspell Omega.

Maunder bouwt tot slot prachtig op in aardig doorvoelde slepende tragiek. Ja, we ervaren wat kippenvel hierbij. En als voor de laatste keer de remmen losgaan, is het onderhand wel duidelijk dat Ulsect een geweldig debuut heeft afgeleverd. Grimmig en intens, ertoe ook nog mooi aangedikt door de geregeld gepijnigde grunts van vocalist Dennis Maas. De eigentijdse death metal van dit kwintet is bijzonder sterk in zijn innovatieve karakter, met onder andere die opvallende dissonante akkoorden, technisch uitgekookte tempowisselingen en inventieve gitaar-hooks. Innovatie die sterk overtuigend is omgeven door een ronduit intrigerende duistere atmosfeer. Ulsect verwondert dus in veel toonaarden. Ondervind het zelf met dit imponerende debuut.

De plaat is 12 mei uitgekomen bij Season of Mist. Je kan hem zoal beluisteren via Spotify (zie hieronder) en bestellen op Bandcamp.

Ulsect staat zaterdag 27 mei op de Purple Stage van FortaRock in the City, in Doornroosje te Nijmegen. Buma ROCKS! presenteert die dag op hetzelfde podium een gevarieerd pakket van nu toonaangevende heavy bands uit Nederland. Naast Ulsect zullen onder meer gevierde dark-rockers DOOL en het Tilburgse (ja, weer Tilburg!) metalcore/prog-collectief Pelgrim er spelen. NMTH is er uiteraard bij voor verslag en interviews. Zie voor uitgebreide info over het festival dit artikel.