Darkher RealmsWat kun je muzikaal met sober notengebruik maar des te meer atmosfeer toch ontzettend toffe dingen uithalen. Het onlangs op dit platform gerecenseerde For This We Fought The Battle of Ages van SubRosa bewees het onder andere maar weer. Van Darkhers nieuwe plaat Realms kan hetzelfde worden gezegd. De hierop te horen dark folk meets doom heeft een in de basis effectieve compositorische eenvoud. Gepaste effecten en in de sleutelrol sterk intrigerende zang jagen daarin een nauwsluitende en goed meevoerende atmosfeer aan.

Achter Darkher schuilt de creatieve geest van de fragiel en aardig mysterieus ogende Jayn H. Wissenberg. De singer-songwriter uit het Engelse West Yorkshire bracht in 2014 haar eerste EP The Kingdom Field uit. Die plaat is al een mooi voorportaal van het nu gelanceerde Realms. De lijn van fraai uitgebalanceerde songs gevuld met breekbare gevoeligheid en bekruipende, duistere ambiance wordt op het nieuwe werk doorgetrokken.

Het negen tracks tellende Realms voelt regelmatig aan als een soundtrack bij spookachtige taferelen. De langspeler kent zodoende een behoorlijk visuele inslag: beelden van mistige en schaduwrijke bossen, kabbelende beken of oude, krakende landhuizen zouden zomaar kunnen opdoemen.

Instrumentale aanvanger Spirit Waker brengt aanzwellende dark ambient/drone. Flakkerend onheil gaat naadloos over in Hollow Veil. Deze eerste statig klinkende doomer – de plaat staat er vol mee – geeft de kenmerkende visitekaartjes van Realms af. Die van gedragen, vaak weids en omhullend gitaarwerk en de bezwerende zang van Wissenberg.

Het gehele album is doorregen met veel dreiging. Die tilt de tracks naar krachtige atmosfeer. Zoals Moths en Lament. Hier nemen akoestische gitaartokkels van Wissenberg mooi het voortouw in de spanningsopbouw. Lament is daarin misschien wel het sterkste staaltje: de folky gitaar erop is betoverend in zijn herhalingspatroon. De song krijgt zo een wat ondoorgrondelijke occulte tic die je ‘het geheimzinnige bos in stuurt’.

De louter dreigende cello op de plaat wordt bijgestaan door evenzo verontrustende ambient/drone-passages. Die zorgen bovenop de dreiging ook voor slepende melancholie. Buried Pt.II voelt in dezen bijvoorbeeld kil en onbestemd dankzij de sinistere cello en de spookachtig ‘huilende’ ambient en drones. Opvallend in die track is trouwens het centrale doomy gitaarthema uit Hollow Veil, dat hier fraai terugkeert. En zo voorzien drones/synths op bijvoorbeeld The Dawn Brings A Saviour flink in de melancholische toon.

De benoemde soundtrackvibe van Realms wisselt in smaakvolle schakeringen van dreiging en angst naar weemoed en desolaatheid. Wissenberg verhaalt hiertoe in haar teksten over de grillen van het leven. Vredige momenten worden daarin afgewisseld of bedreigd door de destructieve krachten van de vergankelijkheid. Haar innemende zang is zonder twijfel de grote spil in de dramatische gelaagdheid. Een stem met een hypnotiserend magische werking, die zowel fragiel, ijl en sereen als krachtig, donker en angstaanjagend kan zijn. En geregeld met een prettig soms gevaarlijk verleidelijk sensuele ondertoon op de achtergrond. Het effectgebruik op de zang – gepaste echo meer dan eens – laat eigenlijk alle tracks nog verder boven zichzelf uitstijgen.

Concluderend is Realms een plaat die raakt in een groot gevoel. De sterk bedwelmende, nevelige atmosfeer blijft over de hele linie kaarsrecht overeind staan. Of dat nu is in de slepende doom-delen waar heavy gitaren en/of aanzettende drone en ambient domineren, of bij de vaak akoestische en meer ingetogen stukken. De kunst van het weglaten lijkt daarbij het muzikale devies. De instrumentatie staat in zijn spel volledig in het kader van de overwegend donkere gevoelsbeleving. Jayn H. Wissenbergs zang is daar binnenin dus de overtreffende trap. Soms misschien een tikkeltje pathetisch, maar altijd wonderschoon en gehuld in prettig esoterische ongrijpbaarheid.

Realms is 19 augustus uitgekomen bij Prophecy Productions. De plaat is onder andere te beluisteren via Spotify (zie hieronder). Darkher zal 22 oktober te bewonderen en te horen zijn op Leeuwardens stoner/sludge/doom festival Into the Void in Neushoorn.