Dark Buddha Rising II coverHet Finse drone/doom metal-gezelschap Dark Buddha Rising komt goed tien jaar na zijn debuutalbum, I genaamd, met de aansluitende EP II. In de tussenliggende periode brachten de Suomi´s al vijf platen uit, waarvan vijfde langspeler Inversum (2015) de eerste was bij Neurosis’ eigen platenlabel Neurot Recordings. 20 april zal de tweede release zijn, een dag nadat de band op Roadburn samen met landgenoten Oranssi Pazuzu een speciaal voor het festival gecomponeerd stuk van ongeveer een uur – onder de naam Waste of Space Orchestra – ten gehore zal brengen.

Dark Buddha Rising gaat niet over één nacht ijs in zijn songwriting. Het roert diep in de menselijke psyche, daarbij verwikkeld in beschouwingen op het menselijk bestaan en de nietigheid ervan. De mensheid, als een speldenknop binnen het onmetelijke en mystieke heelal. Muzikaal door dit kwintet vertaald in lange tracks die zwierende gelaagdheid en krachtig repeterende elementen vaak als opvallende kenmerken hebben. Het leverde de Scandinaviërs markante platen op als Darkhmandal (2013) en dus het meest recente Inversum (luister hier). Die laatste met twee hevig duister spacende composities van rond de vijfentwintig minuten per stuk. Veelzeggend, voor het diepgravende collectief.

II valt uiteen in twee, eveneens lijvige tracks van respectievelijk zo´n vijftien en tien minuten. Dit tweeluik, bestaande uit Mahathgata I en II, is een verdere verdieping van een op het debuut ingeslagen spirituele weg/zoektocht. Met – volgens de band – het gepoogde doel die weg definitief vrij te maken en los te komen van het bewustzijn van het fysieke en het intellectuele in ons aardse bestaan. Dark Buddha Rising tracht met hun muzikale interpretatie van de spirituele queeste je buiten je (wezenlijke) zelf te laten gaan.

Mahathgata I trekt je in die spirituele ‘vrijmakingstocht’ door de donkere krochten van de ziel en laat je gevaarlijk balanceren op de vervagende scheidslijnen van ruimte en tijd. Dark Buddha Rising laat het je potdomme voelen… Je waant je in een muzikaal machtig opgezette schemerwereld. De track hangt zich op aan een paar majestueuze riffs waarvan de herhalingskracht je volledig inpakt. Uitstrekkende, sjamanistische zanglijnen, kille, bevreesde screams en meanderende synths plus dito gitaarkleuringen doen de rest in het dik hypnotiserende en hallucinerende totaalplaatje. En dat alles door verheffend dronende en noisy effectmuren heen gehaald. Afzakkend van midtempo naar doom-gesleep kruipt de track fraai geleidelijk onder je huid. Dit is heavy trippen van de bovenste plank! In die gelaagde texturen het beste te vergelijken met een Ufomammut of Domovoyd.

Dark Buddha Rising stond al eens in 2012 en 2016 op Roadburn. Hier de fijne stream van de show van twee jaar geleden:

De innerlijke rust lijkt teruggekeerd in Mahathgata II, met voorin de track de zalvende klanken van rinkelende klankschalen en rituele chants. Toch voel je een sluimerende dreiging in de lucht hangen. Broeiende drones schuiven dan ook steeds meer over elkaar heen, met onder andere treffende lage misthoorn-achtige geluiden die het onheil mooi aanzetten. Kwelling en wanhoop doen uiteindelijk van zich spreken als het gebeuren openbarst met zo’n heerlijk grauw grommende stampriff. Daarbij ‘achternagezeten’ door die schelle, getergde screams beland je tot slot weer in rustiger vaarwater.

Dark Buddha Rising pakt je met deze EP geweldig bij de kladden. Een transcedentaal esoterische trip waarin een indrukwekkende vortex zich openvouwt van uitgestrekte sonische landschappen. De losse jam-vibe die de composities uitstralen en de rauwe omranding waarmee ze op de plaat zijn genageld, laten de duistere psychedelica diep naar binnen schuiven. Laat die donkere Boedha zich bijkans in je oprichten en ga overstag met het zwaar bezwerende moois.

Neurot Recordings brengt II op 20 april uit en de EP kun je zoal via een pre-order bij het label bestellen. Het project Waste of Space Orchestra zal donderdag 19 april het Roadburn festival openen in de Grote Zaal van Tilburgs 013. Tien muzikanten zullen in een uit tien delen bestaande compositie van rond een uur een verhaallijn neerzetten waarin drie individuen op zoek gaan naar dieper gelegen waarheden. Waarheden die moeten leiden tot het begrijpen van de realiteit om hen heen. Het geheel zal omlijst worden met aansluitende videobeelden.