San Diego TakeoverOp Roadburn 2018 staat wat speciaals te gebeuren. Onder de noemers ‘Japanese Pysch Experience’ en ‘San Diego Takeover’ komt er een delegatie bands uit oost- en westelijke windstreken naar Tilburg toe om historie te maken. Een uitgelezen kans om hier dieper in te duiken. Eerder sprak ik al met Go Kurosawa van Kikagaku Moyo over de Japanese Psych Experience. In deel 2 is Zachary Oakley, gitarist van Joy en Volcano, aan het woord over onder andere de San Diego scene, Roadburn en het muzikale erfgoed van de Amerikaanse ‘Westcoast’.

Door Timothy Aarbodem

Maar liefst acht bands uit San Diego komen naar Tilburg toe om Roadburn volledig over te nemen; Harsh Toke, Joy, Sacri Monti, Petyr, Arctic, Pharlee, Red Octopus en Volcano. Negen zelfs als je ‘artist in residence’ en Roadburn-veteranen Earthless meetelt! Vorig jaar werd onze aandacht al gevestigd op deze scene door de split-single ‘Burnout’ uitgebracht door Teepee Records, waarop Joy, Harsh Toke en Sacri Monti te horen waren. Met een aantal pro-skaters in hun midden als Figgy, Riley Hawk en (voormalig) Mario Rubalcaba en de losse SoCal-vibe wordt de ‘takeover’ geheid een hele ervaring. Nog niet eerder waren er zo veel bands uit deze vruchtbare scene op één plek te zien.

Roadburn-directeur Walter Hoeijmakers geeft onderaan dit artikel een toelichting op de aanleiding voor deze bijzondere evenementen. Verder spraken we gitarist Isaiah Mitchell van artist in residence Earthless al over onder meer Roadburn, de San Diego scene en Japanse psych.


Voor de tweede keer op rij sta je met Joy op Roadburn, hoe voelt dat?
Dat voelt erg goed! Roadburn 2017 was het hoogtepunt van een hele leuke toer en het festival heeft gelijk een plek in mijn hart veroverd. Walter en alle mensen die het festival tot stand brengen, gaven ons het gevoel thuis te zijn zo ver weg van huis. We houden van Roadburn. Speciale ‘shoutout’ naar Nik die met ons zat opgescheept en ons de ervaring van ons leven gaf in Tilburg!

Hoe belangrijk is het voor jullie om op Roadburn te spelen en wat willen jullie overbrengen?
Ik hou van toeren en het spelen van shows, maakt niet uit waar en wat. De energie die je in de show stopt, wordt soms beantwoord maar soms ook niet. Soms voelt de show persoonlijk aan, maar niet altijd. We houden van het spelen op Roadburn in het bijzonder, omdat er zoveel energie wordt uitgewisseld op het hoogste niveau, op elk moment van de dag en op elk podium. Iedereen zit er helemaal in. Het publiek weet het, de bands weten het. Het hele weekend voelt aan als een gedeelde ervaring.

Ook Harsh Toke is weer van de partij. Evenals Sacri Monti, Petyr, Volcano, Red Octopus, Arctic en Pharlee. Samen met ‘artist in residence’ Earthless, is San Diego goed vertegenwoordigd. Er wordt daar blijkbaar veel heavy, psychedelische muziek gemaakt. Hoe verklaar je dit fenomeen?
Er zijn zoveel mensen in Zuid-Californië die houden van surfen, skaten, muziek en verzamelen van platen. Ik denk dat als je al die dingen met elkaar gemeen hebt met zoveel mensen, de underground scenes daardoor draaiend worden gehouden. Niet specifiek de San Diego scene, maar in zowat heel Californië.

Op mij komt het over als een hechte scene, kan je mij vertellen hoe die in elkaar steekt?
Er zijn zoveel toffe figuren hier, zoveel getalenteerde muzikanten. Wat betreft de serieuze output van muziek, neemt iedereen hun band en zichzelf eigenlijk niet te serieus. Ze hebben een jolig gevoel voor humor en een positieve instelling. We kunnen allemaal goed met elkaar overweg en op een natuurlijke manier houd men het vuurtje warm door nieuwe projecten op te zetten. We komen bij elkaar om te feesten, maar ook om aan nieuwe muziek te werken, terwijl we doorgaan met onze hoofdprojecten. Er is een continue verschuiving en uitwisseling van muzikanten en bands gaande. Het beste voorbeeld zijn de gasten van Sacri Monti, elk lid speelt in tenminste een andere serieuze band die schrijft, opneemt en live speelt. Hun drummer Thomas, in het bijzonder, is erg productief. Naast Sacri Monti speelt hij gitaar, toetsen, drums en/of saxofoon in Monarch, Mother, Joy en ik hoorde dat hij net een nieuwe band heeft, Birth. Hij is insane!

Voor elke gevestigde band in San Diego, zijn er hoogstwaarschijnlijk drie of vier zijprojecten gaande. Veel van de bands repeteren in dezelfde loods, dat is te gek! Iedereen laat wat van hun gear achter of heeft op een manier iets toegevoegd aan de collectie. Het is een toffe plek om te hangen, muziek te schrijven, te jammen en je er tegelijk thuis te voelen.

Jullie spelen met z’n achten onder de vlag ‘San Diego Takeover’, wat hebben jullie te bieden als ‘package’ en wat is het dat jullie onderscheidt?
Nou, het feit dat er acht bands op hetzelfde festival uit dezelfde stad spelen, die ook nog eens dezelfde leden bevatten alleen al. Zelfs iemand die niet per se van elke band houdt, moet dat statistisch gezien wel uniek vinden.

Op de split-single Burnout op Tee Pee staan wat covers van Atomic Rooster, Noel Redding’s Road en Roky Erickson. Vorig jaar speelde Joy flink wat nummers van de James Gang en Harsh Toke deed een volledige set gewijd aan Roky. Is dat iets wat we dit jaar weer kunnen verwachten?
We hebben een paar toffe collabs in de planning en een paar vrije jams om mee te variëren, wat vrij normaal is voor een Joy-set. Waarschijnlijk doen we hier en daar wel een paar covers. Normaal hebben we eigenlijk niet een vaststaande setlijst.

Terug in de jaren ’60 en ’70 had de westkust een sterke, psychedelische scene. Met bands als Blue Cheer, Iron Butterfly, Brain Police, Jefferson Airplane, Grateful Dead, Big Brother, Quicksilver Messenger Service, Santana, en zo kan ik nog wel even doorgaan… Denk je dat er parallellen en overeenkomsten zijn tussen de hedendaagse westkust-scene?
Ik houd van alle bands die je opnoemt en ik zou willen hopen dat mensen hun invloeden terug horen in onze muziek. Of we de vergelijkingen waard zijn is niet mij, maar ik zie wel parallellen naar de scene die je beschrijft. Op de manier dat wij een communale groep van muziekmakende vrienden zijn. En de toename van de scene is waarschijnlijk onbedoeld het bijproduct van doen waarvan je houdt, in een tijd en plaats waar er genoeg ondersteunende en waarderende mensen zijn, die aandacht geven aan wat er gaande is!

Er wordt ook gejamd tussen de Japanse en San Diego bands. Wat vind je goed of speciaal aan de Japanse bands en kende je ze überhaupt al?
“I love Kikagaku Moyo!” Ze voegen een erg fris perspectief qua geluid, klank en muzikale intentie toe aan het collectieve, psychedelische gedachtegoed. Het is meer intiem met heftiger, dromerige kwaliteiten die erg anders zijn dan de ‘head-on-hard-attack-sound’ die de meerderheid van bands karakteriseren binnen de psych-scene.

Denk je dat het leidt tot toekomstige samenwerkingen of zelfs een Japanse toer?
Ik ben klaar en sta open voor alles!

Wat staat er naast Roadburn nog meer op het programma?
Joy is bezig met het schrijven van een nieuwe plaat en heeft al een release klaar staan voor later dit jaar of begin volgend jaar. Er komen nieuwe full-lenghts aan van Volcano, Pharlee en Thomas is net klaar met het opnemen van de nieuwe Monarch plaat! Hopelijk komen er nog veel meer jams en opnamesessies aan!


Walter Hoeijmakers, creatief directeur van Roadburn, over de San Diego Takeover:

“Vijftig jaar later na de ‘summer of love’ waart een nieuwe, muzikale opstand door de straten van San Diego. Terwijl de wolken van rook nog niet zijn opgetrokken en de relaxte sfeer gelijkwaardig is aan die van hun voorvaders, is de nieuwe generatie toch van een andere orde. Gegrond in psychedlica en beïnvloed door Earthless – die een hoofdrol speelt in het aanwakkeren van het vuur – bereidt de nieuwe generatie zich voor om zich helemaal op Tilburg te storten. Houd je vast, het San Diego-circus komt eraan.

Onder leiding van onze ‘Artist in Residence’ Eartless, zal een echte gang van muzikanten de Grote Oceaan achter zich laten om een weg te banen naar het iets minder zonnige, maar de niet minder ruimdenkende, vergezichten van Tilburg. Zij die de overtocht maken bestaan uit zowel Roadburn-veteranen als nieuwkomers; hun leden vinden elkaar in diverse rangen en oefenruimtes. Bandleden worden gedeeld alsof het de normaalste gang van zaken is, evenals de gemeenschappelijke, goede ervaringen.

Tekst gaat verder onder de video:

Elke band zal een set spelen gedurende het weekend als onderdeel van het hoofdprogramma in de 013. Maar zo’n invloedrijke beweging als dit verdient zijn eigen plek om zich te ontplooien, op te bloeien en ons te verzwelgen. Met dat in gedachte, zal er een Californische ‘takeover’ zijn in de Hall of Fame op zowel de vrijdag als zaterdag. Wij kunnen het strand niet beloven, maar nagenoeg wel al het andere zodat de ervaring voelt alsof je in hun natuurlijke leefomgeving bent gestapt. Welkom in het San Diego Clubhuis!

Sommige van deze bands moet je eigenlijk al kennen en kun je zelfs door en door kennen. Toch liet Harsh Toke’s Roky Erickson set op Roadburn 2017 ons zien dat er nog ruimte is voor verrassingen. Je krijgt hier de kans je favoriete San Diegoanen te zien zoals je nog niet eerder hebt gezien.”

Lees ook Deel 1 over de Japanese Psych Experience en ons interview met Earthless-gitarist Isaiah Mitchell. Meer over de San Diego Takeover op de Roadburn-site.



Deel dit artikel