Kikagaku Moyo

Kikagaku Moyo

Poster door Maarten Donders

Poster door Maarten Donders

Op Roadburn 2018 staat er wat speciaals te gebeuren. Onder de noemers ‘Japanese Pysch Experience’ en ‘San Diego Takeover’ komt een delegatie bands uit oostelijke en westelijke windstreken naar Tilburg toe om historie te schrijven. Een uitgelezen kans om hier dieper in te duiken. In deel 1 van dit tweeluik spreek ik met Go Kurosawa, drummer van de Japanse band Kikagaku Moyo en de ene helft achter het label Guruguru Brain. Een gesprek over onder meer zijn kijk op Roadburn, het verhuizen naar Amsterdam en psychrock in Japan en de San Diego scene.

Door Timothy Aarbodem

Kikagaku Moyo is opgericht in 2012 in Tokyo, en sindsdien zijn de drukke baasjes constant bezig geweest. Inmiddels hebben zij drie albums, twee EP’s en een aantal split-singles op zak. Vele toers door Amerika, Europa en Australië verder, is de band een toonaangevende naam geworden in de internationale psych-wereld. In Nederland stonden ze onder andere op Einhoven Psych Lab, Best Kept Secret en onlangs nog met een uitverkochte headlineshow in het Amsterdamse Bitterzoet. Op Roadburn worden zij vergezeld door hun vrienden van Dhidalah en Minami Deutsch, twee bands uit de stal van hun eigen label.

Lees ook deel 2: De San Diego Takeover. Roadburn-directeur Walter Hoeijmakers is erg opgetogen over het realiseren van de Japanese Psych Experience en San Diego Takeover. Hij geeft onderaan dit artikel een toelichting op de aanleiding voor deze bijzondere evenementen. Verder spraken we gitarist Isaiah Mitchell van artist in residence Earthless al over onder meer Roadburn, de San Diego scene en Japanse psych.

Laatste album Kikagaku Moyo (april 2017):

Tomo (Katsurada, zanger-gitarist Kikagaku Moyo) vertelde een tijdje terug dat jullie aanvankelijk graag op bepaalde festivals wilden spelen. Eén daarvan is Roadburn. Nu is het moment eindelijk daar, hoe voel je je daarover?
We hadden een meeting met Walter tijdens de Southern Lord Records avond in de Melkweg. Het zijn toffe gasten, met een goede smaak en zij lijken mij erg oprecht wat betreft hun manier van doen, je kan zien dat ze hard werken.

Roadburn-2018_Kikagaku-Moyo_FridayIk kende het festival 10 jaar geleden al, toen ik nog student was. Toen we net met de band begonnen wilden we op festivals spelen als Austin Psych Fest, Dunajam en Roadburn. Als je into stoner of heavy muziek bent is het te gek om daar te spelen, maar we hadden nog geen idee hoe. Ik wist wel dat het festival in Nederland is, maar als je in Japan woont is Europa erg ver weg. Wij wisten nog niet zo goed wat daar allemaal gaande was. Het was een droom die nog moest uitkomen. Toen wij met elkaar praatten over het oprichten van een label hadden we nog niet het gevoel veel bereikt te hebben… Maar ons gesprek met Walter gaf ons het gevoel dat Roadburn meer is dan alleen een boeking, het is echt een samenwerking en we gaan het waarmaken. Het is een eer om deel uit te maken van het festival, we waarderen het hoe zij ons behandelen en hoe ze met de artiesten omgaan.

Het is erg persoonlijk.
Jazeker, terwijl het een erg bekend festival is met zijn eigen ‘branding’. Toen ik de organisatoren ontmoette was ik erg verbaasd hoe persoonlijk ze handelen, ze geven om je en zorgen ervoor dat alles oké is. Bij drie- en vierdaagse festivals is het af en toe lastig te zien wie het allemaal organiseert, bij hele grote festivals weet je het soms helemaal niet. Bij Roadburn is dat wel duidelijk. Het is een hechte groep, Walter en nog een paar mensen, die de productie, PR en marketing doet en alles mogelijk maakt.

Wat zou je op Roadburn graag willen uitdragen?
Toen we net begonnen met Kikagaku Moyo was Earthless één van mijn favoriete bands. Ik wist eerst niet of wij wel met ze kunnen jammen, want ze zijn zo goed, ha ha! Voordat Roadburn begint gaan wij eerst een maand met ze op toer door de VS. We hebben dus veel tijd om met ze te jammen en te repeteren. Met jamsessies loop je het risico dat het te veel een wedstrijd wordt, met één gast die continue dezelfde riff speelt en de ander die maar blijft soleren. Ik wil dat niet doen, het moet niet zomaar een 20-minuten lange jam worden. Ik wil een breed concept gaan uitvoeren zodat mensen ons te zien krijgen als een uniforme, samenspelende groep. Maar wat de band betreft weet ik nog niet wat we precies gaan doen. We spelen wel vaker op festivals met hardere bands, maar we zijn niet per se een harde band, het wordt nog een verrassing.

Naast jullie spelen ook Minami Deutsch en Dhidalah, twee bands van jullie label Guruguru Brain. Jullie spelen alle drie onder de noemer ‘Japanese Psych Experience’, wat hebben jullie te bieden als ‘package’?
We kennen elkaar allemaal erg goed. In Tokyo hangen en jammen we met elkaar. Ik speelde samen met de drummer van Dhidalah en met de jongens van Minami Deutsch. Zelfs al zitten we in andere bands, ik ken hun stijl en iedereen kent elkaar goed dus het is geen verrassing wat er op het podium gaat gebeuren, we zullen niet in paniek raken. We weten nog niet wat er precies gaat komen, wie er gaat spelen en in welke formatie, maar het wordt in ieder geval gaaf. Voor de set zullen we wel bespreken wat we gaan doen.

Eerste nummer van de komende Minami Deutsch plaat:

Dus de benadering is erg vrij?
Ja, en we proberen iets anders te doen dan de Europese of San Diego bands. We proberen iets te creëren wat origineel en speciaal is. Maar hoe…

Waarom hebben Tomo en jij het Guruguru Brain label in eerste instantie opgericht?
Het is een lang verhaal. We begonnen met het organiseren van een maandelijk evenement in Tokyo, waar we psychedelische bands boekten in zalen als de ‘Live-House’. Maar eigenlijk is er in Japan niet echt een psych-scene. Dus we probeerden zelf maar een scene te creëren en begonnen met het boeken van bands en shows op te zetten, als promoters zeg maar. Wij speelden zelf niet, maar zorgden voor het geluid, kaartverkoop, promotie, organisatie, etc..

Na een tijdje maakten we een gratis, online compilatie met bands die op onze evenementen speelden. We vroegen of ze één nummer of iets konden aanleveren. Het goede van het digitaal uitbrengen van muziek, is dat er geen tijdslimiet is. Eén band gaf ons een jam van 15 minuten en dat konden wij gewoon online zetten, helemaal gratis! Dat was onze eerste stap.

Verrassend genoeg gaven veel mensen ons een donatie, support en feedback. Hierdoor kwamen we erachter dat er daadwerkelijk mensen zijn die muziek willen ontdekken vanuit andere delen van de wereld, maar niet per se weten waar ze het moeten zoeken. Het is erg moeilijk voor Aziatische bands om de westerse media te bereiken. Voor bijvoorbeeld Amerikaanse of Engelse bands is het veel makkelijker om een Europees publiek te bereiken. We wilden ze dus helpen en uitwisselen met een westers publiek. Omdat wij ook toeren kunnen we onze connecties en mogelijkheden gebruiken om andere bands te promoten.We dachten er niet aan om onze eigen muziek uit te brengen, we willen dat gescheiden houden met ons label.

Minami Deutsch op Desertfest, Foto Roy Wolters

Minami Deutsch op Desertfest Belgium 2017, Foto Roy Wolters

Bands als Minami Deutsch en Sundays & Cybele hebben al een Europese toer gedaan en het lijkt erop dat jullie ze hebben geholpen met het opzetten ervan. Denk je dat jullie de weg hebben gebaand voor de huidige generatie Japanse underground bands?
Dat denk ik niet per se, want bands als Boris en Mono toeren ook veel en die zijn van een oudere generatie, zij toerden al voordat wij ermee begonnen. Maar voor ‘normale’ Japanse bands is het nog een soort droombeeld. We hadden geen idee hoe we moesten toeren in de VS of Europa, want een toer is niet gebruikelijk in Japan. Je speelt een show in Tokyo, Osaka, 3 shows ofzo en dat noemen we dan een toer. Maar het blijkt dat toeren toch niet zo moeilijk is. Of ja, het is het wel en je hebt de connecties nodig. Maar het is niet onmogelijk, als je maar een goed plan maakt.

Wij willen ook meer Aziatische bands hierheen halen, op deze manier krijgen Europese en Amerikaanse mensen een betere kijk op wat zich afspeelt in andere delen van de wereld. Het gaat niet alleen om de muziek, maar de meeste mensen die naar onze shows komen, hebben nog nooit een Japanner ontmoet of gezien. Het praten met promotors en publiek geeft ons een brede kijk op de wereld en wat er gaande is. Muziek als indie, metal, rock ‘n’ roll wordt niet alleen in de Westerse wereld gemaakt! Die boodschap wil ik naar buiten brengen.

Jij en Tomo zijn van Tokyo naar Amsterdam verhuisd, heeft dat jullie nieuwe mogelijkheden gebracht?
Ik woon hier sinds oktober, maar we zijn veel op toer geweest dus ik zit hier nu twee maanden. Ik ben nog bezig de stad te ontdekken en ken nog niet zo heel veel mensen. Maar het is makkelijk om hier connecties op te doen met boekers, promotors, distributeurs en agentschappen bijvoorbeeld. Als ik wil kan ik zo naar Londen of Berlijn, dat is veel makkelijker dan toen ik nog in Japan woonde. We zijn blij om hier te komen wonen.

We kunnen als label nu ook op andere manieren helpen. We hebben bijvoorbeeld een backline die we goedkoop kunnen verhuren of uitlenen en we kunnen onze connecties gebruiken om onze bands te promoten. Wonen in Nederland geeft ons meer mogelijkheden als label en voor de band is het nu makkelijker om te toeren in Europa. Bands kunnen zelfs bij ons verblijven, want we hebben de bedden en er is een studio waar ze kunnen repeteren voordat de toer begint. We zijn blij met de verhuizing, voelen ons welkom en mensen vragen ons om samen dingen te ondernemen. Dat waarderen we.

Kikagaku Moyo zal met Earthless jammen op Roadburn, ook komt er een ‘East Meets West Jam’. Wat is jouw impressie van de San Diego scene?
Ik ken Earthless, Joy… Radio Moscow en Sacri Monti komen daar ook vandaan toch? Dat is mijn beeld van ze. Om eerlijk te zijn weet ik er niet meer van dan dat. Ik ben er een paar keer geweest dus ik ken wel het klimaat en de sfeer. ‘Surfy’, stranden, skaters, een echte Zuid-Californische vibe. Ik weet niet of de skate- en Californische cultuur zijn geïntegreerd in de psychedelische rock, zoals bij punk en hardcore. Ik ben benieuwd hoe die connectie is. Hun psychrock is anders dan de onze, met veel lange jams, maar dat aspect kan ik nog begrijpen. Ik denk dat ze psychrock vanuit een ander perspectief benaderen. Ik zou er graag achter willen komen hoe zij het muzikaal invullen.

Earthless + Kikagaku
Eind februari begint jullie toer met Earthless door de VS, hoe is dat tot stand gekomen?
Earthless heeft ons benaderd. We speelden vorig jaar op het Freak Valley festival in Duitsland en zij waren toen de headliner. Zij zagen ons toen spelen, en ook op Austin Psych Fest. Dat was ook de eerste keer dat wij hen zagen. We speelden wel op dezelfde festivals, maar spraken elkaar niet echt, dus we waren verbaasd dat ze van ons af wisten! Op Freak Valley is echt de connectie ontstaan. King Gizzard zag ons daar ook spelen en nodigde ons uit voor de Gizzfest toer door Australië. Die goed geprogrammeerde festivals kunnen dit soort dingen mogelijk maken zonder dat het in eerste instantie de bedoeling is. Ik denk dat Roadburn ook zoiets is, je weet nooit van tevoren of er nog een split-release of toer uit voorkomt. De organisatoren denken er misschien niet per se over na, maar uiteindelijk helpt het wel voor de connecties en maakt het dingen mogelijk.

Misschien geeft de toer wel inspiratie voor de East Meets West Jam?
Natuurlijk! Neem nu Mario (Rubacalba, drummer) en Isaiah (Mitchell, gitarist), ik kan nu elke dag zien hoe ze te werk gaan. Hun nummer Sonic Prayer bijvoorbeeld, ik heb daar zo vaak naar geluisterd, ik kan de gitaarpartijen helemaal meezingen. Nu ga ik ze elke dag zien en er zullen veel dingen zijn die ik van ze kan leren. Ik kijk er erg naar uit om met ze te toeren en te leren over hun toer-geschiedenis, de San Diego scene, muzikale invloeden en zelfs om te praten over muziek vanuit professioneel opzicht. We kunnen onze problemen en denkwijzen met elkaar delen.

De leden van Earthless geven ook toe beïnvloed te zijn door Japanse bands, zoals de Flower Travelin’ Band. Denk je dat hier raakvlakken zijn?
Nou, het hoeft niet zo te zijn dat een band luistert naar de soort muziek die zij zelf ook maken. Soms luistert een band niet naar harde muziek terwijl ze dat wel spelen, en vice versa. Ik ben ook benieuwd naar hun invloeden, waar ze naar luisteren, wat hun plannen voor de toekomst zijn en hoe ze denken over de toekomst van muziek. Earthless is Amerikaans en echt een onderdeel van de scene. Ze hebben de historie meegemaakt en nemen deze invloeden veel meer in hun op dan wij dat doen. Dus ik ben benieuwd naar hoe zij denken over deze zaken.

Denk je dat Roadburn leidt tot toekomstige samenwerkingen of zien we Guruguru Brain bands zelfs een Amerikaanse toer doen?
Misschien, ik wil nog geen plannen maken. Zoals ik al zei: connecties door een festival kunnen ons overal mee naartoe nemen. Zoals een samenwerking, of iemand voegt zich bij een andere band, wie weet…

Wat staat er na Roadburn nog meer op het programma?
Nou, eigenlijk blijven we voor Roadburn nog in Europa en nemen we een nieuw album op. Na de Amerikaanse toer gaan we naar Portugal om die plaat op te nemen en we hopen die in de herfst uit te brengen. We willen dus in oktober weer naar de VS en in november Europa aandoen. Dat zijn onze plannen voor dit jaar.

Wat het label betreft, we brengen nieuw werk uit van Minami Deutsch, Sundays & Cybele en een nieuwe, Thaise band. We denken er ook over na een nieuw, sub-label te lanceren. Omdat we zo veel toeren maken we ook veel nieuwe vrienden, we zien meestal wel een band die wij willen supporten. Guruguru Brain is specifiek voor Aziatische bands, maar nu we in Europa wonen kunnen wij ook Amerikaanse bands hier naartoe halen bijvoorbeeld. We zijn continu op toer door Amerika en dus hebben wij die mensen en connecties ook nodig. Inmiddels weten we wat een Europees publiek verwacht van Amerikaanse bands en andersom. Dus wij kwamen met het idee om een sub-label op te richten, zodat we onze vrienden kunnen helpen en promoten zodat meer mensen hun muziek horen en ervan kunnen genieten.


Roadburn-2018_Kikagaku-Moyo_SaturdayWalter Hoeijmakers, creatief directeur van Roadburn, over ‘The Japanese Psych Experience’:

“Werkend aan de San Diego Takeover voor Roadburn 2018, merkten we dat er in Japan ook een spannende psychscene ontstaan was – een scene die zich met name concentreert rond Kikagaku Moyo, en het GuruGuru Brain label, opgericht door de band. Het cult-label verbindt op liefdevolle-, maar ook stijlvolle wijze bands als Minami Deutsch, Dhidalah en Kikagaku Moyo, die elk op een eigen manier invulling geven aan psychedelica, en het genre van nieuwe impulsen voorzien. Van Minami Deutsch’s voorliefde voor Krautrock-pioniers als Can en Neu! tot Dhidalah’s heavy jams en Kikagaku Moyo’s ‘classic Indian raga’ en acidfolk – opvallend aan deze bands is dat ze qua gevoel en urgentie niet verschillen van hun San Diego ‘counterparts’.

Opmerkelijk is ook hoe beide scenes elkaar bewonderen; in alle gesprekken die we hadden met zowel Kikagaku Moyo, Joy als Earthless, roemen ze elkaar – zowel muzikaal en als mens. Wat blijkt: ondanks de grote verschillen in aanpak – van Kikagaku Moyo’s dromerige samenspel tot de ‘guitar pyrotechnics’ van Joy en Sacri Monti – zien ze elkaar als bron van inspiratie.

Dit bracht ons op het idee om beide scenes bij elkaar te brengen. Het festival is immers een broedplaats van creativiteit, en door het samenbrengen van deze opwindende bands, hopen we dat Roadburn een bescheiden bijdage kan leveren aan hun artistieke ontwikkeling; het festival (bands, bezoekers en organisatie) als inspirator. Daarnaast zijn we ook enorm benieuwd naar het samensmelten van deze scenes tijdens de East Meets West Jam op zaterdag 21 april, alwaar artist in residence Earthless en Kikagaku Moyo beide werelden gaan verkennen. Wetende dat ze sterk beïnvloed zijn door Japanse psych-grootheden als Flower Travellin Band, Far East Family Band en The Taj Mahal Travellers, zal deze jam ongetwijfeld uitgroeien tot een van de onbetwiste hoogtepunten van Roadburn 2018 – ook omdat een dergelijke jam niet eerder heeft plaatsgevonden!”


Lees ook deel 2: De San Diego Takeover.

Roadburn 2018:
Kikagaku Moyo speelt vrijdag 20 en zaterdag 21 april in 013. De East Meets West Jam vindt ook plaats op zaterdag 21 april. Er gebeurt nog veel meer, zo zal Minami Deutsch optreden met Damo Suzuki van Can. Meer informatie over de Japanese Psych Experience op de Roadburn-website. Tevens de plek voor updates over de San Diego Takeover. Voor meer muziek van Guruguru Brain check je de Bandcamp van het label.

Poster door Maarten Donders

Poster door Maarten Donders



Deel dit artikel