Napalm Death bij Drachten Deathfest 2024, foto Jurjen Breedenbach

Het legendarische duo Rooie Rinus en Pé Daalemmer uut Grunn zongen ooit over carnaval in ’t Noorden (dat is een feest met pit) en Drachten Deathfest bevestigt deze stelling keihard en meedogenloos. Daar waar in het zuiden van het land het bier rijkelijk vloeit en het feestgedruis aangewakkerd wordt door liedjes met teksten als ‘Van links, naar rechts’ en ‘Zak es lekker deur’, schalt er door de speakers van Poppodium Iduna in Drachten louter death metal in vele denkbare vormen. Mede door de aankondiging dat Napalm Death en Suffocation afreizen naar Drachten, is het Friese equivalent van carnaval al weken van tevoren uitverkocht.

Tekst: Marije Heida/Fotografie: Jurjen Breedenbach

Laat ik een aantal feiten en weetjes voor je op een rij zetten als het gaat om de line-up van Drachten Deathfest. Acht van de dertien acts die op de poster staan, maken deel uit van een gezamenlijke tour. Suffocation toert vanaf 26 januari jongstleden tot en met aanstaande 25 februari onafgebroken met Organectomy, Enterprise Earth en Sanguisugabogg door Europa. Een dodelijke combinatie aan Amerikaanse zwaargewichten met een verrassend bruut opererend Organectomy uit Nieuw-Zeeland.

Onder aanvoering van Napalm Death reizen Biermächt (a.k.a. Wehrmacht), Primitive Man en Wormrot dezer dagen langs podia in Europa onder de noemer Campaign For Musical Destruction Tour. Deze tour begon één dag voor het optreden in Drachten en gaat – net als bij hun eerdergenoemde collega’s – onafgebroken door, waarbij ze de boel met elkaar afsluiten op 7 maart in Glasgow. Echter, voor Biermächt gaat de trip richting Drachten niet door vanwege omstandigheden. Jammer, maar helaas.

Atmoran bij Drachten Deathfest 2024, foto Jurjen Breedenbach

Naast deze uitvaller, meldt de organisatie dat Unlocked uit Eindhoven eveneens verstek moet laten gaan. Zonde, want deze heren brengen een dag voor het festival hun eerste full-length album Bedlamite uit. Een optreden op de bühne van Drachten Deathfest was een mooie kans geweest het materiaal aan de liefhebber ten gehore te brengen. Het Friese Atmoran wordt op het laatste moment ingevlogen om één van de gevallen gaten in de programmering op te vullen. Zij treden aan in de Kleine Zaal van Iduna en brengen daar verdienstelijk een set waarin Sepultura-tracks centraal staan.

Voor de feitenverzamelaars onder ons kan ik ook nog melden dat van de twaalf bands die uiteindelijk optreden, de helft vrij recent nieuw materiaal heeft uitgebracht. Het Amerikaanse Enterprise Earth heeft de jongste release op hun naam staan. Het album Death: An Anthology is uitgebracht op 2 februari van dit jaar.

ENTERPRISE EARTH
En laat ik dan als eerste van wal steken over deze force of nature die midden op de dag het fenomeen ‘koffietijd’ wel een hele andere dimensie geeft. Enterprise Earth heeft – net als veel bands vandaag – al aardig wat wisselingen van de wacht gehad binnen de gelederen. Travis Worland wordt in 2022 naar voren gedrukt, wanneer medeoprichter van de band Dan Watson er de brui aan geeft. Qua liveperformance kan ik niet aangeven of de één beter is dan de ander, simpelweg omdat ik de band voor het eerst zie optreden. Op de vraag of deze meneer een waardige opvolger is, kan ik overtuigend een ‘hell yeah’ uitspreken. Gedurende een set van veertig minuten in de Grote Zaal schittert Enterprise Earth met technisch meesterschap, brutale riffs en vocale veelzijdigheid. Koffietijd vertaalt zich in Iduna naar moshtijd en onder leiding van Worland is er dus al flink wat reuring in de zaal. Worland raakt met zijn strot vele lagen in de diepte die balanceren tussen intense screams tot Gollum on steroids. Dit optreden ligt in beton gegoten en het is aan de rest van de bands op dit podium om dat beton aan gruzelementen te slaan.

Enterprise Earth bij Drachten Deathfest 2024, foto Jurjen Breedenbach

Wormrot bij Drachten Deathfest 2024, foto Jurjen Breedenbach

WORMROT
Wormrot en Sanguisugabogg slagen daar beide op hun eigen manier goed in. Het grindcoretrio Wormrot raast sinds 2007 vanuit Singapore over de wereld en de drie heren hebben hun sporen wel verdiend. Hun aanpak is compromisloos en het venijn spat van het podium af. Het is buitengewoon indrukwekkend hoe een drummer, gitarist en vocalist zo bruut, strak en hard een set neerzetten. Net als grootmacht Napalm Death zijn de teksten van Wormrot maatschappijkritisch en dat maakt de band niet alleen muzikaal indrukwekkend, maar tevens inhoudelijk relevant.

SANGUISUGABOGG
Tijdens een hangmoment tegen een willekeurig muur in de gang van Iduna, krijg ik drie keer de vraag: ‘Hoé spreek je dit uit?’ Naast mij hangt namelijk het tijdschema van de dag en om 19.00 uur staat het uit Ohio afkomstige Sanguisugabogg op het programma. Ik probeer het drie keer zonder stotteren uit te spreken, maar het lukt me niet. Een kleine zoektocht op internet leert me dat de naam opgedeeld kan worden in twee delen waarbij ‘sanguisuga’ Latijns is voor bloedzuiger en ‘bog’ in Groot-Brittannië straattaal is voor toilet. Doe met deze informatie wat je wil. Hoe je de bandnaam ook uit je strot krijgt, duidelijke taal spreken ze zeker. Het geluid van Sanguisugabogg is rauw en ongepolijst, doordrenkt met brute agressie en tegelijkertijd doorspekt met humoristische elementen. De intensiteit van het optreden is meedogenloos en de mengelmoes van death metal, sludge en goregrind creëert een unieke en herkenbare klank. Tijdens deze dag ontkom je in ieder geval niet aan deze Amerikanen. Mede dankzij een gastoptreden van frontman Devin Swank tijdens het slotakkoord van Suffocation.

Sanguisugabogg bij Drachten Deathfest 2024, foto Jurjen Breedenbach

Primitive Man bij Drachten Deathfest 2024, foto Jurjen Breedenbach

PRIMITIVE MAN
Voordat ik uitweid over Suffocation, moet ik aandacht schenken aan de buitenbeentjes van de avond, namelijk Primitive Man. Ik noem ze buitenbeentjes omdat deze imposante heren zich richten op een ander spectrum in het brede metalgebied dan de rest van de bands deze dag. Dit trio bewandelt de duistere paden van doom en sludge en aanwezigen in de grote zaal krijgen een zware deken van loodzware riffs, traag voortschrijdende ritmes en angstaanjagende vocalen over zich heen. Her en der zie je mensen onder die deken vandaan kruipen om te ontsnappen aan deze verstikking. Die wachten liever buiten met een sigaretje of een bakkie patat tot het over is. Ik laat me de zware deken welgevallen en omarm de grimmigheid van dit trio. Afgelopen maart brachten ze nog een split uit met Full of Hell, genaamd Suffocation Hallucination. Ik denk dat ik die nog maar eens even in alle rust ga beluisteren.

SUFFOCATION
Wel nu, over suffocation gesproken… Laat ik mijn licht eens schijnen over het optreden van Suffocation tijdens dit festijn. In principe kan ik daar kort en bondig over zijn; teringstrak en allemachtig bruut. Het laatste album Hymnes From The Apocrypha dateert uit november 2023 en is dus vers van de pers. De aftrapper van de avond Seraphim Enslavement van dat album zet, meteen de toon van de hele set. De New Yorkers hebben de technische death metal tot in de puntjes onder de knie en rustmomenten zijn schaars. Bijna een uur lang rammen ze met buitengewone precisie de tracks door de versterkers. De apotheose wordt bereikt wanneer van het toonaangevende debuutalbum Effigy of the Forgotten uit 1991 de track Liege of Inveracity wordt ingezet. Het dendert dan nog na met de golden oldie Infecting the Crypts, waarbij eerder genoemde Devin Swank van Sanguisugabogg de moshpit helpt aan te zwengelen.

Suffocation bij Drachten Deathfest 2024, foto Jurjen Breedenbach

NAPALM DEATH
Mocht je je afvragen waarom een band van het kaliber Napalm Death ervoor kiest om uitgerekend neer te strijken in Drachten voor een exclusief optreden in Nederland tijdens de tour, dan is het antwoord: de heer Dirk van de Klooster. Onlangs afgezwaaid als programmeur van het poppodium en reeds jaren Europees tourmanager van Napalm Death, wat de keuze voor Iduna verklaart. Eén van de tracks halverwege de set wordt dan ook onder luid applaus opgedragen aan the one and only king of Freezeland. Een mooi eerbetoon aan de man die zorgde voor het boeken van vele legendarische metalbands (en uiteraard ook buiten het metalgenre) in het Friese dorp. Dat Drachten Deathfest binnen afzienbare tijd strak uitverkocht raakt, is mede te danken aan deze hoofdact. De heren maken de verwachtingen dan ook meer dan waar. In een uur tijd wordt op een intense en explosieve wijze gehakt gemaakt van radicaal gedachtengoed. In de utopische wereld van Napalm Death hebben alle mensen gelijke kansen, is er voor haat geen plek en is iedereen welkom. Ook in Drachten gaan binnen de vierkante meters van het poppodium de horns up voor dit gedachtegoed. Gesterkt door het publiek raast de markante frontman Mark “Barney” Greenway keer op keer zijn boodschap als een alarmsirene door de zaal. Tijdens Suffer The Children gaat het echt neet en is de trein niet meer te stoppen. De klassiekers Scum, Dead Kennedy-cover Nazi Punks Fuck Off en You Suffer ontbreken deze avond niet. Wat Napalm Death neerzet is en blijft een sterk staaltje grensverleggende metal.

Dit was toch wel even een dag van grote bevrediging. De acts Enterprise Earth, Primitive Man en Napalm Death lieten voor mij de grootste stempels achter. De bands die in de Kleine Zaal speelden, heb ik alleen bij vlagen meegekregen, en daar vel ik dus geen oordeel over. Gelukkig hebben we de foto’s van Jurjen Breedenbach nog…

Deze diashow vereist JavaScript.