“Als de mannen over muziek praten, moeten kleine meisjes hun mond houden…” Het gebeurde echt in een discussie over post-punk, waar het ‘kleine meisje’ iemand was die een academische graad had behaald in punk. De afzender was een horkerige dude, die ooit bier had gedronken bij een punkshow. Et voilà, hier is de reden dat het boek ‘Revenge of the She-Punks’ nodig is, want de geschiedenis wordt geschreven door degenen die het voor het zeggen hebben en de rol van vrouwen (maar ook queer en non-binaire artiesten) is daarin vaak vergeten.

Tekst: Guido Segers

HE Creative maakt prachtige kinderboeken over punkartiesten, maar ‘My First Hardcore book’ had geen enkele vrouw op de pagina’s. Denk aan grote punkpioniers, en we hebben het over Sex Pistols, The Clash, Ramones en The Stooges. En vrouwen in punk, begon dat met Kathleen Hanna? Nou: ‘Nee’, is het antwoord van Vivien Goldman. Zelf een wilde dochter van Joodse holocaust-vluchtelingen in de punkjaren, later journalist, PR-persoon bij grote labels, muzikant, publicist van Bob Marley en nu academisch bezig met punk en reggae. In dit boek wil Goldman op volkomen eigen manier dat oude verhaal omverhalen: ’to set the record straight’, zogezegd.

Nu doet Goldman dat niet in een strakke chronologische lijn, we springen door de tijd en van continent naar continent. Natuurlijk had dat ook anders gekund, maar Goldman maakt een verhaal, een web van artiesten, die allemaal impact hebben gehad binnen complexe thema’s die ook vaak onbelicht blijven in de punkhistorie. Natuurlijk beginnen we bij een begin, en dat is Polly Styrene van X-Ray Specs en The Slits, beiden groepen met een toch tragische geschiedenis. The Raincoats natuurlijk ook, maar we richten onze aandacht ook op vergeten helden uit de vroege dagen, zoals de Bush Tetra’s en Delta 5, ver hun tijd vooruit. Vooral intrigerend is het verhaal van de Franse dichteres/punker Lizzy Mercier Descloux, die meerdere geniale platen lanceerde, maar op de een of andere manier op geen enkele compilatie terug te horen is.

Maar Goldman switcht moeiteloos naar de volgende halte, bijvoorbeeld Texaanse Chicana punks Fea, of later naar artiesten in landen waar vrouw zijn zelf al een misdaad is als het ware, zoals Pragaash uit India. Sommige verhalen zijn schokkend, sommige getuigen van dapperheid, zoals Pussy Riot uit Rusland of Las Vulpes uit Spanje, die hun hele land op hun dak kregen. Of vreemde acts, zoals Gia Wang uit China, een artieste die radicaal in oppositie lijkt te staan tot alles waar punk voor staat. Geschiedenis, anekdotes en beschouwingen weven zo tezamen tot een uniek verhaal, een verhaal wat iedereen die denkt te weten hoe het zit met punk zou moeten lezen. Allemaal gedocumenteerd door een schrijfster die weet hoe het was en is om een vrouw te zijn in een scene, waar ooit alle ruimte was.

‘Revenge of the She-Punks’ is een uitgave van de University of Texas Press en is op de grote boekenplatforms makkelijk te scoren. Een deel van de playlists uit het boek kan je op Spotify beluisteren:



Deel dit artikel