“Oooow dierbaar Melculië, Fleddy president!” Na een nieuwe ontmoeting met de geest van Dimebag Darrell is Fleddy (Jeroen Camerlyncks alter ego) er een beetje klaar mee om de metal te blijven redden. Hij wil wel eens wat zelf doen. Een eigen land beginnen? We maken het mee op het derde album Sabbath Fleddy Sabbath.

Waar de eerste plaat een goede grap was met liedjes over brood, mobieltjes en pinkers, biedt Sabbath Fleddy Sabbath meer maatschappijkritische lyrics vol dubbele bodems. Humor kan een hoop verbloemen, maar de boodschap komt alsnog met een mokerslag binnen. Ondanks de hele coronacrisis staat er samen met Aborted zelfs een Europese tour in de planning! Toch blijft Nederland het favoriete vakantieland van Fleddy en co. Op de nieuwe langspeler mag Sven DC van Aborted ook zijn mening door de microfoon brullen op de track De Wereld is Wondermooi. Ondanks de fraaie titel kan de boodschap van dit nummer op meerdere manieren worden geïnterpreteerd. Is de wereld wondermooi en maken wij het kapot, gaat de aarde kapot en blijven wij naïef ons luxe leventje leven of is de mensheid gewoon nooit tevreden met wat ze hebben? Vragen om bij stil te staan. Ondertussen raggen de Vlamingen gewoon door en blijft Fleddy een van zijn hobby’s uitvoeren, namelijk kwaad zijn!

Feit is wel dat als het zo goed gaat, Fleddy minder kwaad kan zijn. Het blijft tenslotte een van zijn hobby’s. Bovendien blijkt de band in optima forma wanneer ze boos zijn. Heerlijk technisch, switchend door hardcore, thrash, punk en nu-metal. Luister maar eens naar de variatie in Damn Tam Tam met groot voorbeeld Franky DSVD (frontman van Channel Zero). Tribal drums, galmende nineties gitaren en stembanden verschroeiend geschreeuw: “Noten leren!” De track Tattoorage verklaart zichzelf en daardoor kan je extra letten op die punk-rockende baslijnen en breakdown met Studio Brussel dj Sofie Engelen met wie hij tegenwoordig de Zwaarste Lijst maakt bij het radiostation. Om nog wat meer te ontladen krijgen inhoudsloze influencers van het net ervan langs in Stop (Making Stupid People Famous). Ja, Fleddy Melculy rekent zichzelf daar ook bij. “Ik ben een kutrockster, fok red mij!” Het mes snijdt natuurlijk aan beide kanten. Vanwege de coronacrisis werd ook hun show gecanceld, dus trakteerde de band ons op digitaal entertainment via Facebook. Daarvoor bestaat het wereld wijde web, maar de afhankelijkheid ervan, FOMO, dat is wat de Fleddy bedoelt in World Wide Weg.

Zo zijn ze niet alleen qua sound gegroeid, de thema’s die aangekaart worden klinken soms een stuk volwassener. De Hel Niet Gezien voelt bijzonder persoonlijk en laat het gaspedaal even los. De wanhopige gang vocals, zwart-witte videoclip en metal in mineur, zorgen voor kippenvel. Privé heeft de band het een en ander meegemaakt, waardoor Jeroen Camerlynck het tijd vond om dit nummer op plaat te zetten. Het is een ode aan alle mensen die we de voorbije jaren zijn verloren. Hartverwarmend, vooral in deze tijden van crisis.

Gelukkig weet hij het vervolgens op komische wijze te relativeren met Beest. Bestaat er iets als reïncarnatie en zo ja, hoe komen we dan terug? Een goede vraag en eentje waar we waarschijnlijk nooit een antwoord op zullen krijgen. Wat ik wel weet is dat het laatste nummer tien minuten op zich laat wachten. Grapjes die bands als Tenacious D en The Offspring vroeger uithaalden. Digitaal komt het natuurlijk niet helemaal uit de verf. Een song van 14 minuten over het klimaat dat moet wat zijn.

De manager met Hittentitten stem aan de telefoon vraagt of ze niet een nummer over het klimaat willen maken. Een akoestisch liedje à la Urbanus volgt. “We gaan allemaal naar de klote!” De manager is er alles behalve blij mee. “Doe ‘t zelf, jong!”, zijn de laatste profetische woorden van Fleddy. Begin bij uzelf, dat is het moraal van het verhaal. Zo sluit het einde mooi aan bij het begin. De wereld is wondermooi, maar dat hebben we zelf in de hand.

Sabbath Fleddy Sabbath is uitgebracht via Sony Music Entertainment op 13 maart 2020. Beluister het album onder ander via Spotify.