Jozef van Wissem bij Black Earth Festival x Doomstad, foto Christel de Wolff

Midden in een geweldig Black Earth Festival-weekend zijn we bij de tiende editie van Doomstad. Na een geslaagde uitverkochte vrijdagavond in dB’s is op zaterdag EKKO the place to be. Een bijzondere line-up, dit keer bestaande uit vier soloartiesten met Dyrghé, Mai Mai Mai, Midwife en Jozef van Wissem belooft veel variatie. Rosa Jonker en Christel de Wolff waren erbij voor een verslag, hier te lezen…

Tekst: Rosa Jonker / Fotografie: Christel de Wolff

Dyrghé bij Black Earth Festival x Doomstad, foto Christel de Wolff

DYRGHÉ
De Turkse artieste Dyrghé opent de avond, in haar eentje achter een xylofoon en een synthesizer op het podium. Ze combineert op een hele interessante manier haar kennis van klassieke en hedendaagse muziek. Het is te merken dat ze percussionist is, aangezien ze zelfs zonder drumkit of backing track goed in het ritme blijft. Met haar heldere zang erbij sleept ze ons mee in de verhalen die ze in haar muziek vertelt. Voor we het weten is haar set voorbij, en heeft ze de toon gezet voor een reeks duistere en boeiende optredens.

Mai Mai Mai bij Black Earth Festival x Doomstad, foto Christel de Wolff

MAI MAI MAI
Mai Mai Mai trakteert het publiek op een industriële sound met diepe, dreunende bassen. Hij staat achter een tafel vol synthesizers en pedalen. We kunnen meekijken met alles wat hij doet, en toch is het resultaat onvoorspelbaar. Zijn noise heeft Mediterrane en Zuid-Italiaanse folklore als inspiratie, en hij creëert een mysterieuze sfeer waarin samples met zang zelfs wat griezelig overkomen. Als tegenstelling op zijn elektronische stijl, betreedt hierna Midwife het podium.

Midwife bij Black Earth Festival x Doomstad, foto Christel de Wolff

MIDWIFE
Zelf definieert Midwife haar muziek als heaven metal, en er is inderdaad geen betere omschrijving mogelijk. Haar microfoon, in de vorm van een telefoon, zorgt voor een onaards effect op haar stem waardoor ze ver weg, inderdaad aan de andere van een telefoon, klinkt. Dat vormt een leuk contrast met haar erg persoonlijke songteksten. Ze begeleidt zichzelf enkel op een gitaar, en maakt hier en daar gebruik van samples en een loop-pedaal, waarmee ze haar eigen gitaarspel in lagen opbouwt. Op een gegeven moment zegt ze: “I think this line-up is perfect for Halloween, and it all works so well together” en daar heeft ze helemaal gelijk in. Hoewel alle artiesten voor een soortgelijke sfeer zorgen en op deze manier goed bij elkaar passen, hebben ze toch allemaal verschillende en unieke stijlen, en ook Midwife blinkt daar in uit.  

Jozef van Wissem bij Black Earth Festival x Doomstad, foto Christel de Wolff

JOZEF VAN WISSEM
Wanneer Jozef van Wissem begint te spelen is het muisstil in de zaal. Met zijn luit in de hand eist hij alle aandacht op. Zijn diepe stem voegt als extra additie een nog donkere dimensie toe aan zijn muziek. De afwisseling tussen geheel instrumentale stukken, en nummers met zang zorgt er ook voor dat je als publiek blijft kijken en luisteren. Het is dan ook geen verrassing dat hij naast soloalbums al eens filmsoundtracks maakte: zijn stijl is betoverend. Als Van Wissem klaar is met zijn laatste nummer, wordt er geroepen om nog één. Daar geeft hij graag gehoor aan, en sluit zo op een prachtige manier een interessante en onconventionele avond af, een avond waarop Doomstad en Black Earth Festival elkaar in EKKO vonden.


Deze diashow vereist JavaScript.



Deel dit artikel