All Are To Return, foto Dianne Sarah

De afgelopen jaren is noisemuziek zeker in Amerika weer bezig met een opmars, maar naast bands als Dead Neanderthals blijft het in Nederland een relatief weinig verkende stijl. Een van de grootste krachten van dit genre is dat het met zijn schurende en vermalende geluiden als geen ander uitblinkt in het vertalen van gevoelens als eenzaamheid en weemoed. Met het afgelopen jaar als een vruchtbare voedingsbodem voor dit soort emoties brengt nieuwkomer All Are To Return uit de Groninger contreien nu zijn gelijknamige debuut-ep uit in september 2020 op Tartarus Records. Hierin mengt dit industrial doomduo desolatie en isolatie in een vijftal allesverslindende tracks waarin ze alle wanhoop van de afgelopen maanden kanaliseren.

Door Wybren Nauta

Het eindresultaat bevat het soort grauwe uitzichtloosheid dat je associeert met de lelijkste kant van een stad als New York. Het klinkt als een soort samenwerking tussen de East Coast noise van bands als Pharmakon, Uniform en Street Sects, teruggebracht tot de meest essentiële componenten. Agressieve analoge synths dreunen door de nummers heen als het doorlopende industriële gehamer uit de film Eraserhead. Ze creëren een soort doorlopende dreigend gevoel dat nog verder wordt versterkt door zware doomy bassriffs en getergde schreeuwen. Zeker op de single Bare Life die vandaag in première gaat via ons platform, tonen de heren ‘N’ en ‘F’ zich onverbiddelijk. Als een steeds verder verstikkende wurggreep bouwt het nummer op, steeds klemmen de dreigende synths zich vaster tot een paar losse gitaartonen uiteindelijk verlossing brengen.

The Lie of Fellow Men heeft op zijn beurt dan weer een meer melancholische aanpak. Met zijn spaarzame melodieën en sombere zang krijgt het nummer een meer cinematisch karakter. Het zou niet misstaan als de soundtrack voor een documentaire over het einde van de wereld. Niet een waar mensen heldhaftig samenkomen om het einde tegemoet te zien, maar eerder iemand die die zich eenzaam voortklauwt over de grond van een verlaten parkeergarage, snakkend naar zijn laatste zucht adem. Deze eerste uitstap in de industrial doom van dit duo levert meteen een beklemmend resultaat op, waarin ze de onzekerheid van de huidige tijd een compromisloze vorm geven.

De debuut ep van All Are To Return wordt gereleased als limited edition cassette bij Tartarus Records in september van dit jaar. Voor nu presenteert NMTH de single Bare Life uit de koker van dit illustere duo: