Afgelopen vrijdag kwam Autarkh met een wel hele dikke debuutplaat aanzetten. Form In Motion is het eerste werkstuk van de uit de as van Dodecahedron herrezen band die eveneens op Roadburn Redux twee keer een bijzondere set zal spelen. Een nieuw hoofdstuk dus na een zware periode waarin boegbeeld Michiel Eikenaar in 2019 overleed aan de gevolgen van kanker en Dodecahedron even later eindigde. In 2020 echter, ging gitarist Michel Nienhuis de samenwerking aan met producer Joris Bonis, gitarist David Luiten, bassist Desmond Kuijk en elektronisch producent Tijnn Verbruggen met als resultaat een futuristisch metalproject genaamd Autarkh. Hoog tijd dus voor een review van Form In Motion.
Tekst: Merijn Siben
De eerste paar singles die we hoorden klonken al niet mis. Brute, extreme muziek met een eigen gezicht is waar Autarkh naar streeft. Metal als basis, maar met zoveel meer te horen daarbuiten. En dat komt door de indrukwekkende muzikanten en invloeden die Michel om zich heen heeft verzameld. We horen flarden Dodecahedron ten tijde van Kwintessens, een vleugje Meshuggah, machinale industrial klanken a la Fear Factory en Godflesh, glitch effecten die ons doet denken aan Aphex Twin. Maar zelfs met zo’n opsomming van namen is het duidelijk dat Autarkh zijn eigen ding doet, met als resultaat een unieke luisterervaring.
Op Form In Motion komen simpelweg vele invloeden krachtig versleuteld samen. Want dit zijn niet alleen tracks die keihard binnenkomen om je om de oren te slaan en wakker te schudden maar ook gewoon goed uitgewerkte composities met een kop en een staart. Zo blasten de heren zich een eind weg met Turbulence, na het onheilspellende intro Primitive Constructs, om vervolgens in het couplet keiharde machinale electrobeats toe te voegen. Het leidt ook tot een refrein waarin de samenzang regeert, met rauwe vocalen van Michel en Luiten. De track is een blauwdruk voor de rest van de plaat, dat zich op creatieve wijze ontvouwt. Zoals bijvoorbeeld die midtempo groove van de track Cyclic Terror dat van het ene op het andere moment er een creatieve melodie uitgooit.
Ook opvallend is Lost to Sight, een sonsiche achtbaanrit die soms keihard uit de hoeken komt maar tevens met diepe, hakkende technobeats een tranceopwekkende atmosfeer teweegbrengt, om vervolgens door een fraaie gitaarmelodie vergezeld te worden. Dikke pluim ook voor Tijnn Verbruggen en Joris Bonis met hun elektronische toevoegingen en sound design, die het op een of andere manier flikken dit te verenigen met het gitaargeweld van Nienhuis en Luiten. Luister maar eens naar Alignment, een van de hoogtepunten van de plaat, waarvan de tweede helft groots ten einde komt dankzij epische synthpartijen en de brute begeleiding van de gitaar.
Het moge duidelijk zijn: Autarkh is een uiterst geslaagd nieuw hoofdstuk voor Nienhuis na een moeilijke periode. Form in Motion is een futuristisch kunstwerk dat nieuwe grenzen opzoekt dankzij een brede combi van extreme metal en electro. Een luisterervaring die barst van de creativiteit. Erg benieuwd dus hoe de heren dit klaarspelen op Roadburn Redux, gezien ze niet een maar twee sets spelen, waarvan een genaamd III waarbij ze de fundering van Form In Motion een complete herbewerking zullen geven. Komt dat zien op Roadburn Redux!
Form In Motion van Autarkh is op vrijdag 12 maart uitgebracht via Season of Mist, en verkrijgbaar in diverse fysieke formats via Autarkh’s website. Tevens is Form In Motion te streamen via Spotify en Bandcamp hieronder:
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.