Two and a Half Girl @ EKKO, foto Seth Abrikoos

Burlers @ EKKO, foto Seth Abrikoos

Qua concertaanbod hebben we weinig te klagen in Utrecht. TivoliVredenburg biedt weliswaar acts van internationale klasse, maar voor de meest verrassende acts duiken we graag de underground in. Clubs als dB’s, ACU of Moira programmeren niet alleen bands uit het buitenland, maar ook nog eens lokale waar van hoge kwaliteit. Tussen dat rijtje past net zo goed EKKO, een al even sfeervolle tent met een programma waar je u tegen zegt. En hoe mooi is het dat zowel een opkomende internationale band als een lokale act kan uitverkopen? Utrechtse post-hardcorebazen doen het op deze zaterdagavond op een haar na, want de releaseshow van debuutplaat Evidence of a Broken Mind kan rekenen op een volle zaal. Doordrenkt van moshpitzweet en Two and a Half Girl x vandeStreek Black Sheep IPA’s, zo blijkt gestaag. En hoe dat eruit zag, lees en zie je hier, want fotograaf Seth Abrikoos en redacteur Merijn Siben waren aanwezig voor een verbluffend goed avondje punk en post-hardcore van eigen bodem.

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Seth Abrikoos

Burlers @ EKKO, foto Seth Abrikoos

Burlers @ EKKO, foto Seth Abrikoos

BURLERS
Oef, en dat is dan ook nog eens een lekkere binnenkomer! Zo vroeg op de avond staat de onstuitbare kracht genaamd Burlers weliswaar niet voor een volle zaal, maar deze gasten hebben genoeg energie om de halve Bemuurde Weerd van stroom te voorzien. Bondige pijlsnelle punk, old school as fuck, met een lichte early hardcore ondertoon. Erg smakelijk, en verrassend strak gebracht. Met ook nog eens een hyperactieve brulboei aan het front, die vol venijn er tien tracks uitspuwt in amper een half uur. Tracks als Donnie Eats Alone en Exhaust Fan, beiden afkomstig van debuut EP Burlers, worden er zelfs met zo’n intensiteit gebracht dat de gitaar zelf K.O. gaat middenin de set. Ergens wel toepasselijk, want het biedt een mooi momentje in de schijnwerpers voor de bassist, die zijn verjaardag viert vanavond. Een gitaarwissel later en het is weer rap marathon lopen tot het hart het begeeft, afgesloten door het nieuwe Strychnine, dat later op een split EP met Asbest Boys zal verschijnen. We zijn wakker in ieder geval.

Mayleaf @ EKKO, foto Seth Abrikoos

Mayleaf @ EKKO, foto Seth Abrikoos

MAYLEAF
Ondanks de coronaperikelen heeft Mayleaf er toch al wat hoogtepunten op zitten. Zo stond het vijftal op onder andere Jera On Air en Baroeg Open Air, deden ze enkele shows met Popronde en rakelden hun tracks tienduizenden streams op via Spotify. En waarom de band zo veelbelovend is laten ze vanavond dan ook geheid zien. Want het is het huwelijk tussen pop, grunge en punk die uiterst verfrissend uit de hoek komt vanavond. Met dubbelklapper This Is Goodbye en Just Breathe wordt die sound kristalhelder en klinkklaar geserveerd, want verdomd, wat lopen die loepzuivere vocalen van Ilah van der Haas (tevens bekend van wijlen 2YEARS) machtig mooi synchroon met een hevig fuzzend bed van distortion, afgemaakt door een straf pompende ritmesectie. We horen flarden Weezer, Nirvana en Turnstile, verpakt in tracks die deftig schuren, zoals het venijnige Paper Thin of het stampende Forget Me Not. Zelfs een eerste wall of death blijft niet uit. Debuutplaat Tough Luck is aanstaande, in november uit via Suburban Records. Dus de naam Mayleaf kun je zeker blijven onthouden.

TWO AND A HALF GIRL
Het lijkt toch altijd maar de vraag of een Utrechtse band EKKO kan uitverkopen, maar Two and a Half Girl komt wel heel dichtbij vanavond. Met een erg goede reden wel, want de Utrechtse post-hardcore band heeft debuutplaat Evidence of a Broken Mind uit, die het volgende hoofdstuk van Two and a Half Girl aankondigt. Een album die de culminatie is van vallen en opstaan, van successen en ontberingen, eentje van keihard werken en een fanbase bouwen door lockdowns heen. En dat hard werken beloond wordt vanavond, dat blijkt met een volle bak en een publiek dat trek heeft in ongestoord naar de klote gaan. Zoals gitarist Daan Lutgerink aangeeft: vanavond mag alles, bier drinken, moshen, crowdsurfen of achterin hangen. Dat is ook precies hoe het loop, een knap staaltje energie geven en ontvangen, sneeuwbaleffect met alle zweterige gevolgen van dien, aangedreven door de imposante strot van Juliët van de Laak.

Van vlammend openen met Page One Rewrite, om vervolgens over te gaan naar de post-lockdown anthem Eighteen Months: het valt op dat het muzikale totaalplaatje van Two and a Half Girl gewoon klopt. Songs met een kop en een staart, die elementen uit de metal, post-hardcore en punk in een gestructureerde en inventieve vorm giet. Bijvoorbeeld de pompende grooves van Self Made Suffering, vol precisie in geknuppeld door Anne Heijmeriks op de drums. Protestanthem 70 wordt met eenzelfde bevlogenheid gebracht, dusdanig zelfs dat gitarist Pim Cruiming erna wat problemen ondervindt aan zijn gitaar. Dat het even gefikst moet worden is goed, want verdomd, sonische precisiebommen als Fire en Drowned and Drained profiteren van een twee gitaren. Messcherp uit de hoek komend, ieder mens voor zich in de pit.

Toepasselijk wordt er met Life In Overdrive afgesloten opnieuw zo vakkundig gebracht, waarbij zelfs het merendeel van de toeschouwers het podium opklimt. Erg mooi om te zien, en de kers op de taart van een ijzersterke lokale releasefuif waarmee Evidence of a Broken Mind zich vol uit de startblokken wereldkundig maakt. Het nieuwe hoofdstuk is daar, tijd om de wijde wereld in te trekken.

Two and a Half Girl releaseparty @ EKKO, foto Seth Abrikoos