Laster op Doomstad XL, foto Roy Wolters

Wesenwille op Doomstad XL, foto Roy Wolters

Toen we de Doomstad XL editie aankondigden als een historische avond, had dat zo zijn redenen. Niet alleen vanwege het feit dat men vier van origine Utrechtse bands uit de black metalscene en een doomband uit Tilburg kon zien in Pandora, maar ook vanwege het feit dat het de eerste Doomstad XL editie ooit is. Maar meer nog vanwege het feit dat deze editie Doomstad het resultaat is van een unieke benadering binnen de conventies van Nederlandse black metal. Jarenlang aan gebouwd en vandaag de dag uitgegroeid tot een van de meest spannende Nederlandse metalscenes van het moment. Hoe kan het ook anders met Terzij de Horde, Laster, Verwoed, Ggu:ll en Wesenwille op de bill? Genoeg reden om het even in woord en beeld vast te leggen. Ons verslag van Doomstad XL afgelopen zondag lees je hier…

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Roy Wolters

WESENWILLE EN GGU:LL
Al bij Wesenwille is het duidelijk dat bezoekers deze keiharde kick-off verkiezen boven die van WK-finalisten Frankrijk en Argentinië. En dat is alleen maar mooi, want Wesenwille is biedt het perfecte alternatief voor de WK-onverschilligen onder ons. Retestrakke black metal die zich laat kennen door een goede dosis pit en agressie, maar ook een gelaagde structurele benadering blootgeeft. Erg sterke opener! Het Tilburgse Ggu:ll doet daar vervolgens weinig voor onder, maar dan op eigen manier uitblinkend in maximale stootkracht. Met nieuwste plaat Ex Est hebben ze een van de dikste Nederdoomplaten van het jaar uit, vertaald in een uiterst explosieve sessie haarslaan vanavond. Ggu:ll is een band van een verzengende strakheid, gebouwd uit al heel wat jaren samenspel, vervormt tot hakkende epossen die subtiel de intensiteit opvoeren totdat het publiek als een woeste oceaan meedeint. Sterk spul, dat Ggu:ll!

GGU:LL op Doomstad XL, foto Roy Wolters

Verwoed op Doomstad XL, foto Roy Wolters

VERWOED EN LASTER
Ook zo’n band die terecht een snaar raakt binnen Nederland en daarbuiten: Verwoed. Het project van multi-instrumentalist Erik B. wist met de EP Bodemloos al hoge ogen te scoren. Maar debuut langspeler De Val uit 2019 wist het muzikale gebodene op Bodemloos nog een stapje verder te perfectioneren, vertaald naar een al even bijzondere set vanavond. Vlijmscherpe muziek die doordringt tot het diepe, vakkundig bijeengezongen door een imponerende gestalte van een frontman in Erik. Zelfs een minutieuze renditie van Verder Van Het Licht, inclusief Raven van Dorst met een hemelse gastbijdrage, blijft niet uit. Simpelweg indrukwekkend. Met Laster vervormt de avond toch echt finaal naar standje koortsdroom. Niet zozeer de verpletterende groove van een Ggu:ll of snedige agressie van een Wesenwille, maar wel een heerlijk weirde mengeling van shoegaze, black metal en avantgarde als een koortsachtige nachtmerrie van Lynchiaanse proporties. Ergens zo anders dan de rest vanavond, maar ook onderdeel van het grote plaatje. Hoe het trio zo eigengereid van zwevende shoegaze naar intense blastbeats vliegt, is zonder meer wonderbaarlijk te noemen. Maar bloedmooi en vervreemdend eveneens, met het publiek als deelnemers in het schouwspel, gebiologeerd starend naar het tafereel dat zich hier ontpopt vanavond. Laat die nieuwe plaat maar komen!

Laster op Doomstad XL, foto Roy Wolters

Terzij de Horde op Doomstad XL, foto Roy Wolters

TERZIJ DE HORDE
In onze vorige recensie was al te lezen hoe zinderend intens een show van Terzij de Horde kan zijn. En deze avond is dat opnieuw het geval. De band geniet een kristalhelder geluid, versterkt door de gemoedelijke atmosfeer van een warmgedraaid publiek. Weelderig vormgegeven black metal, die zo minutieus en strak aangeschroefd is dat zelfs de security hun pokerface even thuis laat. We spraken over een historische avond in aanloop van Doomstad XL, en dat maakt Terzij de Horde en de rest van de line-up waar. Meer dan tien jaar terug was de band nog een vreemde eend in de bijt, die geheel DIY zelf events ging opzetten onder de noemer Footprints in the Void. Voor bands van andere aard, uit een scene op dat moment te obscuur en eigenzinnig voor een groot publiek. Dat meer dan een decennium een vrijwel geheel Utrechtse black metal delegatie de Pandora in TivoliVredenburg vult is een kroon op hard werken en bouwen aan een hechte community, met Terzij de Horde als lucifer voor het lont begin jaren tien. Een community die een inspirerende broedplaats kan zijn voor bands die wat anders op tafel willen leggen. Dat de rest maar gauw in grote getalen mag volgen.

GGU:LL op Doomstad XL, foto Roy Wolters