At The Drive-In in 013, foto Paul Verhagen

Le Butcherettes in 013, foto Paul Verhagen

Een paar dagen terug was het nog At The Gates op het grote podium van 013, maar vanavond zien we At The Drive-In. De Amerikaanse post-hardcoreband gaf er jaren terug de brui aan, kwam weer even bij elkaar en uiteindelijk volgde in 2016 de echte comeback. De tournee voerde deze zomer nog langs onder meer Lowlands. Vanavond staan ze dus in Tilburg en wij zijn erbij.

Tekst: Guido Segers, foto’s: Paul Verhagen

De zaal is bij lange na niet vol, maar dankzij het modulaire systeem van 013 is een deel van de ruimte afgezet. Het stoort dan ook niet dat het geen volle bak is. Het feest begint al vroeg deze avond, maar met een beetje haast zijn we op tijd om de eerste supportact mee te pikken.

LE BUTCHERETTES
Le Butcherettes is een Mexicaanse band, vaak omschreven als punk. Op het podium klinkt dat dan weer als een zotte mix van Björk, The White Stripes en een collectie fuzz-pedalen om het een solide fundament te geven. Zangeres Teri Gender Bender heeft van die onverwachtse uithalen, die je mooi bij de les houden. Een bijzonder puik bandje, maar helaas spelend voor een zaal die nog wel wat meer bezoekers kan hebben.

Death From Above 1979 in 013, foto Paul Verhagen

DEATH FROM ABOVE
Als tweede act speelt Death From Above, voorheen ook bekend als Death From Above 1979. Jesse F. Keeler en Sebastien Grainger zien eruit alsof ze geen dag ouder zijn dan het duo dat in 2004 een sensatie vormde en vervolgens jarenlang zoek was. Gehuld in een soort Spy vs. Spy wit en zwarte outfit, is het duo lekker energiek door aan het rammelen met een set die natuurlijk ook veel werk van de recentere twee platen bevat. Keeler staat zo’n partij geluid uit zijn gitaar te trekken, dat het publiek evengoed naar voren komt. Op de puike ritmes van Grainger wordt zelfs een dansje gedaan, terwijl de drummer natuurlijk ook de vocalen op zich neemt.

De nummers van het recente ‘Outrage! Is Now’, incluis de titeltrack, doen het goed en hebben een ware dansflow die echt enorm lekker voelt. Deze set duurt eigenlijk net te kort.

AT THE DRIVE-IN
Maar goed, we komen natuurlijk voor At The Drive-In. De band splitste ooit op in The Mars Volta en Sparta, maar is nu weer fijn samen en op zijn allerbest aan het touren. De Texanen laten er geen gras over groeien en praatjes tussendoor krijg je zo goed als niet. Focuspunt voor de kijker is zoals gebruikelijk zanger Cedric Bixler-Zavala die als een dolle over het podium raast vanaf de eerste noten die de band de zaal in slingert met ‘Arcarsenal’. Klimmend op speakers, daarover heen struikelend en vooral wild met de microfoon gooiend, is er eigenlijk niets anders om naar te kijken dan deze wildeman met zijn woeste bos haren.

Opvallend prettig is het samenspel tussen de frontman en gitarist Omar Rodriguez die op de juiste momenten vocalen aanvult. Dat gaat zo soepel tussen de twee, dat het bijna vreemd is om geen verbindingskoord te zien hangen. De band stoomt dan ook in rap tempo door de set heen zonder fouten, met een Bixler-Zavala die echt alle hoeken van het podium gezien moet hebben tegen de tijd dat ‘One Armed Scissor’ de zaal in geslingerd wordt. Godmiljaar wat een puike show van deze mannen. Laten we wel wezen, weinig post-hardcorebands doen dat zo lekker als At The Drive-In in 013.