Vervreemdende drones, intense noise, akelige screams…de muziek van Mirusi Mergina is een allesomvattende aanslag op de zintuigen. En dat bedoelen we op een positieve manier, want debuutalbum Whispers of Danger loopt over van atmosfeer. Noise, drone en doomklanken bieden de grondlaag van wat een intrigerende achtbaanrit vol sonische horror blijkt. En die achtbaanrit leidde al tot een supportshow voor Liturgy in Little Devil en een plekje op het U?-programma van Le Guess Who? vorig jaar. Daar stopte het niet: Mirusi Mergina maakte indruk bij Walter Hoeijmakers van Roadburn, met als resultaat dat Mirusi Mergina donderdag 18 april het programma in de Hall of Fame opent. Maar hoe vlot het ook ineens gaat voor dit project, het ontstond niet zonder slag of stoot. Want hoewel componiste Elvira van Tilburg al vanaf jongs af aan musiceerde, duurde het jaren voordat ze als Mirusi Mergina naar buiten durfde te treden door onzekerheid over eigen kunnen. Maar nu die barrière eindelijk doorbroken is zijn er grote plannen. Merijn Siben spreekt daarom met Elvira a.k.a. Mirusi Mergina over haar invloeden, muzikale opvoeding en de totstandkoming van het debuut.
Tekst: Merijn Siben
Dood meisje
Mirusi Mergina heeft een bijzondere betekenis. In het Litouws staat het namelijk voor ‘dood meisje’. Aldus Elvira: ‘Mijn soloproject is voortgekomen uit een sterk verlangen mijn jarenlang onderdrukte gevoelens en creativiteit te uiten.’ Voor Elvira begon het slechts een paar jaar geleden, toen ze de confrontatie met zichzelf aanging. ‘Ik heb mezelf in mijn diepste duisternis aangekeken. Heel langzaam ben ik deze gevoelens gaan toelaten en verwelkomen. Doordat ik deze (voor mij voorheen onbekende) delen ging toelaten ging er een wereld voor mij open. Ik voelde me veel meer “heel” en ook mijn diepste verlangens kwamen bovendrijven…Een diep verlangen van mij is om mijzelf volledig te kunnen uiten in alle authenticiteit, weirdness en gekte die daarbij hoort. En mijn allergrootste passie is muziek. Dat is altijd zo geweest.’ Dit ontwikkelingsproces leidde tot Whispers of Dangers, een debuutalbum dat op hemelse wijze duistere synth, noise en sonic horror tot een groots tafereel breidt.
Vrij van genres
De periode dat Elvira aan de slag ging, waren het atmosferische noise, drone en doom geluiden die haar aantrokken. ‘Ik denk eerlijk gezegd niet zo in genres. Maar toen ik aan de slag ging met Whispers of Danger heb ik steeds gekozen voor de sounds en composities die ontstonden en mij in mijn diepste kern raakten. Toevallig vonden die hun oorsprong in drone, doom en noise. In mijn nieuwe nummer merk ik dat ik ook weer andere genres aantik. In mijn composities zoek ik veelal naar nieuwe sounds en vormen. Wanneer ik denk, hee dit heb ik nog niet eerder gehoord en het resoneert met mijn diepste ik dan ben ik blij.’‘ Toch heeft Mirusi Mergina tijdens het creatieproces van Whispers of Danger nauwelijks muziek geluisterd, juist omdat ze haar eigen project en stem wilde voeden. ”Maar alles wat ik daarvoor ooit gehoord hebt heeft natuurlijk invloed gehad op het vormen van mijn visie op muziek. Mijn muzieksmaak is erg breed en gaat echt van obscure noise en avant-garde tot aan darkwave, metal, prog, psychedelisch en zelfs carnavalsmuziek. Als ik een paar artiesten zou moeten noemen die de laatste tijd erg op de voorgrond staan: Sunn O))), Amenra, Bismuth, Monarch, Nordra, UBOA, Oiseaux tempête, Pink Floyd, Beethoven.’
Horror muziek
Elvira kwam vanaf jongs af aan al in aanraking muziek. Het zijn de beginnende bouwstenen geweest voor Mirusi Mergina. ‘Als klein meisje speelde ik viool en piano. Ik hield zielsveel van muziek en hing ook altijd voor de boxen. Ik had een sterke voorkeur voor donkere en spannende muziek, zoals de dans macabre en allerlei nummers van Beethoven, Bach, Rachmaninov, noem het maar op. Ook vond ik het heel leuk om zelf te improviseren en stukjes te maken. Mijn moeder vond dit iets minder leuk. Ze vroeg me regelmatig om even te stoppen met die “horror muziek”. Het zat er al vroeg in dus, haha.’ Ook op latere leeftijd bleef muziek aanwezig. Elvira kocht op haar 13de een eerste elektrische gitaar en zat tevens in een bandje. Maar in latere jaren ging het gepaard met een barrière. De uitdrukking ‘je bent je eigen ergste criticus’ lijkt nogal van toepassing op Elvira: ‘In alle jaren daarna heb ik eigenlijk alle muziek die ik ooit maakte voor mezelf gehouden. Ik vond alles wat ik echt leuk vond te weird ofzo…er zat veel schaamte omheen.’
Roadburn
Wat een verschil eigenlijk: ondanks die initiële schaamte zag Whispers of Danger het levenslicht op 30 september. Een paar dagen later stond ze in Little Devil als voorprogramma van de altijd fenomenale band Liturgy (review hier) en vervolgens op het gratis U?-programma van Le Guess Who? Totdat ze op een dag gebeld werd door niemand minder dan Walter Hoeijmakers: ‘Dat was niet te geloven! Hij zei dat hij mijn werk pas een week kende maar het hele bijzondere muziek vond en heel erg passend voor Roadburn. Mijn following was nog minimaal dus het is echt een eer om puur op de muziek te worden geselecteerd.’ Op de donderdag van Roadburn is het raak voor Mirusi Mergina: dan mag ze de Hall of Fame openen om 15:30. ‘Het is waarschijnlijk via een optreden op U? gegaan. Een van de programmeurs was erg enthousiast over mijn show en heeft toen meteen Walter geappt. Daarnaast waren er ook programmeurs aanwezig toen ik optrad als support act voor Liturgy. Grote kans dat dat ook invloed heeft gehad.’ Ondanks dat Mirusi Mergina nog weinig live-ervaring heeft in vergelijking met andere Roadburn-acts, is de Hall of Fame zaal haar niet vreemd. ‘Mijn eerste solo show was zelfs pas iets meer dan een jaar geleden. Dat was ook in de Hall of Fame, dus fijn om die zaal en het podium al goed te kennen.’
Toekomstplannen
Een mooi vooruitzicht dus! Maar een luisterbeurt van Whispers of Danger en het is duidelijk waarom het een snaar raakte bij het Roadburn team. Vijf beangstigende composities, die zelfs op de achtergrond als bij intensief luisteren de oren doen spitsen. Vervreemdend en intens, ook dankzij het gebruik van whispers en screams. ‘Deze zijn een belangrijk onderdeel van de composities. De soms hysterische screams en whispers geven een gevoel van dreiging en griezeligheid met zich mee. Dat is dan ook waar Whispers of Danger over gaat.’ En die whispers of danger zijn overigens naast Roadburn ook dit weekend in de Helling aan te horen. Dan vind namelijk Modulation plaats, in intieme setting met Mono-Poly en Ohr Hiemis (tickets hier). ”Daarnaast ben ik bezig aan een tweede album dat ik voor de zomer af wil hebben. Ik hoop dit album te kunnen releasen onder een heel fijn label.” Eerst maar eens Roadburn, gevolgd door hopelijk touren in binnen-en buitenland. ‘Helaas heb ik de afgelopen maanden veel last gehad van post-covid waardoor ik steeds heel erg moet letten op mijn grenzen. Als ik me beter voel in de zomer wil ik na de zomervakantie zeker shows doen.’
Whispers of Danger van Mirusi Mergina is te streamen via Bandcamp en Spotify hieronder. Donderdag 19 april is ze te zien in Hall of Fame om 15:30. Tickets voor Roadburn haal je via deze link. Blijf op de hoogte van Mirusi Mergina’s muziek en opkomende shows via Facebook en Instagram.
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.