All Them Witches, foto Ingmar Griffioen

All Them Witches, foto Ingmar Griffioen

Voor de enige Nederlandse show van All Them Witches was de plaatsbestemming Deventer. In het Burgerweeshuis waren we getuige van een tamelijk intense show. En dat lag niet alleen aan de ‘neo-psychedelic dark blues’ formatie uit Nashville. We zijn vandaag ietwat aan de vroege kant en dit geeft ons mooi de tijd om nog even de buitenkant van het neoclassicistische rijksmonument te aanschouwen. Het pand dateert alweer uit 1859, werd halverwege de jaren ’80 omgedoopt tot jongerencentrum en vanaf midden jaren ’90 vooral in gebruik als poppodium. Een klein stukje historisch besef op de vrijdagavond is nooit verkeerd.

Door Steven Gröniger

Het scheelt wel dat we wat vroeg zijn, want de drukte bij de entree wanneer we munten gaan halen, voorspelt in ieder geval genoeg publiek. Bijzonder tof dat de show nét niet blijkt uitverkocht. Wat ook opvalt, is dat het publiek zeer gemêleerd is; we zien een Paceshifter, de geluidsman van de Croakers en The Press and The President, een hoofdredacteur van Never Mind The Hype, een stel mensen van Goomah Music, en het vrouwelijk schoon is ook goed vertegenwoordigd. Oh ja, en men drinkt er beugels, geen bekers.

Helsinki, foto Christophe Brysse (www.pixbykryz.be/)

Helsinki, foto Christophe Brysse (www.pixbykryz.be/)

HELSINKI
We trappen af met Helsinki, naar eigen zeggen ‘de band niet de stad’. We mochten afgelopen week de nieuwe track aan je laten horen in onze rubriek Nieuwe Muziek, maar vanavond valt het kwartje pas echt wanneer frontman Thomas aankondigt de track te gaan spelen ‘van die ene reclame’. Ow ja, Jupiler was het, dus dat is deze band! Na een heerlijk psychedelische opening evolueren de nummers al snel naar het meer stonerrock georiënteerde werk, wat we onder andere ook kennen van de Gentse stadsgenoten van Wallace Vanborn. De band zet hier vanavond een duidelijke goede stap in hun zelf proclamerende hashtag #conqueringHolland.

Man! Een berg aan heerlijke riffs, stuwende baslijnen en drums worden met weldaad op ons afgevuurd. Hier worden we buitengewoon enthousiast van. Zeker een band die we maar eens fijn op de voet gaan volgen, want dit halfuurtje was gewoon te kort. Na afloop van het optreden kunnen we het dan ook niet laten om toch even een goede hand te schudden en oprechte dank uit te spreken bij de merch-tafel. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen.

Helsinki, foto Steven Gröniger

Helsinki, foto Steven Gröniger

ALL THEM WITCHES
Wanneer we een mooi plekje in de drukke zaal hebben gevonden voor de hoofdact van deze avond kan het grote genieten beginnen, want dat mogen we wel verwachten na die heerlijke laatste plaat ‘Dying Surfer Meets His Maker’ (recensie). De energie is van het tamelijk goede vanavond en we worden uitvoerig getrakteerd op lang uitgesponnen psych-trips van het kwartet uit Tennessee. De band grossiert in intensiteit met het melancholische Elk.Blood.Heart en de ruim op een kwartier klokkende Jimi Hendrix cover Voodoo Child, niet de (Slight return)-rocker, maar de klassieke blues-versie. Het nummer waarin Hendrix zo’n beetje dé Blues wist te condenseren van Leadbelly, Son House, Robert Johnson en Buddy Guy tot één centraal thema.

Enfin, we zijn weer behoorlijk enthousiast en laten ons heerlijk meevoeren. Het besef komt later wel. Wat ook gezegd moet worden is dat het geluid in ‘Burger’ waanzinnig goed in orde is. De muziek heeft hierdoor de ruimte om te ademen en is vanavond, met de hevige trips, een buitengewoon belangwekkende speler in de concertervaring als geheel. Wanneer we naar een aankondingsaffiche staren met daarop de namen DeWolff, Birth of Joy, Monomyth, Monolord en 50 ft. Combo weten we dat we hier de komende tijd vaker getroffen gaan worden. Het was aan.

All Them Witches, foto Geluidtenant

All Them Witches, foto Geluidtenant



Deel dit artikel