Redacteur Martijn Welzen heeft de (vorige) hittegolf benut om te surfen op een hausse aan old school-thrash metal. Verantwoordelijk voor de re-releases is het daarin specialiserende label Dissonance Productions, dat het qua distributie moet hebben van partners als Cherry Red en Season Of Mist. Welzen duikelde zo albums op van bands als Toxik, Mordred en Xentrix.

De tijd is aangebroken dat de metal uit de jaren 80 op eenzelfde marmeren voetstuk kan worden geplaatst als de legendarisch rockbands uit de jaren 60 en 70. In het prachtige verhaal opgetekend in het boekje dat de schitterende dubbelaar van Toxik begeleidt, wordt er ook al naar verwezen. Het idee is dat wat er in de eighties is gemaakt stiekem bijzonder was en toch meer erkenning verdient. Natuurlijk zou je het succes van de 1986 opus ‘Master of Puppets’ in Stranger Things kunnen aanhalen voor deze erkenning, maar dieper onder de oppervlakte is het veel interessanter. Het Britse Dissonance Productions is zich daar bewust van en brengt aan de lopende band de wat obscuurdere klassiekers van weleer onder de aandacht. Denk aan Atrophy, Exhorder, Carnivore, Mortal Sin en vele anderen. Het genoemde Toxik, maar ook Mordred en het Britse Xentrix zijn even boven het maaiveld uit getild om de relevantie van alle releases aan te stippen.

Tekst: Martijn Welzen


Toxik – World Circus / Think This (Dissonance Productions)

Twee albums en toen was de koek op. Vreemd eigenlijk, want het absoluut waanzinnige geluid van de geweldenaren uit een klein plaatsje in de staat New York gooide hoge ogen, en had veel verder kunnen reiken. De razende melodieën en extreme hoge vocalen waren zo anders dan de zware riffs en het gebulder van stemmen die we gewend waren. Roadrunner records, van oorsprong een Nederlands platenlabel, gooide debuut World Circus, met die onvergetelijke cover door Ed Repka, al in 1987 op de markt. Het titelnummer werd zowaar opgenomen in de nu lang vergeten Vuurwerk 50 van het radioprogramma Vara’s Vuurwerk. Ook het Eindhovense Dynamo Open Air was er als de headbangende kippen bij om Toxik een plek te geven op het festival. Dat optreden uit 1988 is in 2007 op DVD uitgebracht voor wie die mooie dag nog eens wil (her)beleven.

Door de meerdere Nederlandse banden lijkt de groep waarschijnlijk groter dan hij in werkelijkheid is. Een metalen fata morgana zeg maar. Beide Toxik-platen, naast World Circus ook Think This uit 1989, hebben een mooie plek in het hart van menig thrashmetal-fan die al puberend door de jaren 80 stuiterde. Na eerdere heruitgaven, als losse albums en met bonusmateriaal op Displeased records en Metal Mind Productions, heeft Dissonance deze schoonheden samengevoegd als dubbelaar. Ditmaal op cd, dat om de één of andere reden nu meer vintage aanvoelt dan vinyl. Past natuurlijk perfect bij de tijd dat het digitale schijfje enorm in opkomst was.


Mordred – The Noise Years (Dissonance Productions)

Dynamo Open Air is hierboven al genoemd. Dan hebben we het natuurlijk ook over de link met Mordred. Niet alleen speelden de Californiërs er twee keer, in 1990 en 1992, maar hun ‘handje’ werd ook liefdevol door het festival overgenomen als logo. Ze waren in de vroege jaren niet getekend bij Roadrunner, maar het Duitse Noise Records dat bekend is van onder andere Kreator en Voivod. De naam van deze trilogie is dan niet heel apart maar wel zo duidelijk. En dus krijgen ook Fool’s Game (1989), In This Life (1991) en The Next Room (1994) een mooi nieuw leven als een prachtig uit te vouwen digi met drie schijfjes. Als bonus zijn dan wat single-tracks of b-kantjes en de mini Lp Visions toegevoegd.

Onder de tray is, net als bij Toxik trouwens, het originele artwork weergegeven. Het boekje bevat een korte bandgeschiedenis met een stortvloed aan oude foto’s en concertposters. Samenvattend een hele sloot droge feitjes, maar dat neemt niet weg dat we hier met een originele band hebben te maken, die in ieder geval twee dikke platen heeft gemaakt die hun tijd vooruit waren. Hun geschiedenis is ook bruut ingekort, maar meer door muzikale problemen. Zanger Scott Holderby, die toch wel heel typerend was voor het geluid, vertrok! The Next Room, het sluitstuk op de discografie, met Paul Kimball is echt een heel stuk minder interessant. Wel goed dat deze is bijgesloten om het juiste gevoel te krijgen!


Xentrix – Shattered Existence (Dissonance Productions)

Voor Xentrix is een andere benadering gezocht door Dissonance. Hun, oorspronkelijk ook bij Roadrunner verschenen, albums zijn niet samengevoegd maar ieder apart verschenen in een mooie digi. Dan spreken we over Shattered Existence (1989), For Whose Advantage? (1990) en Kin (1992). Aan deze kant van het kanaal zal Xentrix toch vooral de metalband zijn die het Ghostbusters titelnummer een thrashy verbouwing heeft gegeven. En natuurlijk bekend van het verhaal dat de oorspronkelijke hoes op last van de filmmaatschappij moest worden aangepast. Die versie is nu een heilige graal voor het verzamelaarsgilde. Voor de old school thrashers is Shattered Existence een welkome aanvulling, mocht die nog in je collectie ontbreken. Bedenk wel dat vadertje tijd aan deze band het meest heeft zitten knagen. De melodieuze thrash, duidelijk door het ouwe Testament en Metallica beïnvloed, heeft minder een eigen draai gevonden dan de twee andere bands.

Al met al mooie documenten van één Engelse en twee Amerikaanse bands die op de hoge golf van de thrash zijn ingestapt, maar net het grote publiek hebben gemist om verschillende redenen. Gave toevoeging is wel dat alle drie weer op de planken staan en zelfs nieuwe albums hebben uitgebracht, of dat gaan doen. Xentrix bracht in 2019 Bury the Pain uit, en Mordred kwam in 2021 met The Dark Parade (check de albumreview hier en ook het interview met gitarist Danny White). Begin augustus volgde Toxik dan als laatste met Dis Morta. Muziek gaat in golven zeggen ze wel eens. Laten we hopen dat de drie bands deze nu netjes kunnen uit surfen.


Voor meer informatie check je ook de website van Dissonance Productions en de Spotify-playlist van het Britse label. 



Deel dit artikel