PREY, foto: Koen de Gussem

Grey City albumcover, foto Chris Oomes / Design door Martijn Rijken

Het is nog niet zo lang dat PREY zich in het muzikale landschap bevindt, maar in een korte tijd scoorden ze al hoge ogen hier bij NMTH. De eerste demo in mei 2020 was een aangenaam schurende verzameling post-punksongs, met een dikke productie en een sterk gevoel voor songwriting. Maar een blik op het cv van dit viertal en je hoort direct waarom. Want eerder deden de heren al flink wat ervaring op in punk-en metalbands als Fehler, Razorblade en Tarantino. PREY tapt met hun rockende post-punk uit een ander vaatje, zonder de hardheid en scherpte van die bands uit het oog te verliezen. En dat resulteert begin 2021 alweer in een nieuwe EP, geproduceerd door Patrick Delabie in Studio 195! Grey City is een toepasselijke ode aan Tilburg, de plek waar ze wonen en een stad die ook voor de coronarestricties al een grijzige charme uitademde. We trokken daarom Paul, Teun, Ruud en Daan aan de mouw voor een babbel over de nieuwe EP, de magie van Hall Of Fame en de robuuste muziekscene in Tilburg.

Tekst: Merijn Siben

Hoi allen! Even om te beginnen, wie is PREY en hoe is de band ontstaan?
”PREY is Paul, Teun, Ruud en Daan! We hebben alle vier al in andere bands gespeeld, zoals Fehler, Razorblade en Tarantino. Dat was eigenlijk allemaal in de punk en metalhoek. Het idee voor PREY ontstond toen we eens wilden kijken of we ook gewoon rock konden maken. Het mocht best een rauw randje hebben, maar voor de rest een keer iets anders. Het is de vraag of het echt gelukt is, maar dat was in ieder geval het idee.”

Grey City lijkt als thema een uitgestorven stad en de coronarestricties te hebben. Zijn de tracks dan ook het afgelopen jaar geschreven, of is er ook nog materiaal dat eerder is gemaakt?
”Dat is eigenlijk toevallig! Het nummer Grey Cities was de eerste song die we samen maakten, en dat was nog voor het coronatijdperk. Tilburg was voor de coronarestricties ook al een grijze stad, haha! We vinden trouwens dat daarin tegelijk ook de charme van Tilburg zit. Het is lelijk, maar er is wel veel vets te doen. In andere steden vergaap je je misschien aan mooie oude grachtenpanden, maar als je dan kijkt naar de muziekscene is het uitgestorven. De meeste andere tracks zijn wel tijdens corona geschreven. Het thema van de uitgestorven stad is ook een oproep aan de luisteraars om die stad te gaan verkennen en misschien wat meer in te kleuren. Er is een zee aan publieke ruimte, doe er wat mee! Zo’n initiatief als Kaapstad is heel vet, maar de rest van het jaar mag er ook wel wat meer gebeuren! Toen de coronamaatregelen kwamen, bleek het nummer perfect te passen. We besloten om een DIY videoclip te maken en die is wel tijdens de lockdown opgenomen.”

Die videoclip van Grey Cities check je als eerste hier:

Is er een bijkomend voordeel van corona dat er meer tijd was voor schrijven en/of opnemen, of bleek dat ook wat lastiger door de maatregelen?
”Het enige voordeel is eigenlijk dat onze songs goed bij de sfeer van corona bleken te passen! Voor de rest is het vooral een hoop gedoe. Dikke shout-out naar Peer van de Hall of Fame wel. Doordat hij de concertzaal omtoverde in een anderhalvemeteroefenhok (goed woord voor galgje) konden we gelukkig voor een groot deel van de lockdown door repeteren. Ik denk wel dat de sfeer van corona inspiratie geeft voor ons. Veel van de songs gaan over de grijze dagelijkse sleur, en de noodzaak om initiatieven op te zetten om kleur te geven. Dat is nu alleen maar crucialer geworden. Het is moeilijk om tegelijk rekening te houden met de maatregelen, maar het kan.”

Als albumcover hebben jullie een foto van stadsfotograaf Chris Oomes gebruikt, van jullie hometown Tilburg. Hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen?
”We kenden het werk van Chris al langer. Hij weet als geen ander de sfeer van de stad te vangen, vaak met hele spontane snapshots van mensen, soms met klassieke composities. Maar altijd rauw en eerlijk. Op zijn Instagram-pagina kwamen we de perfecte foto voor onze EP tegen: een zwart-wit foto van een nagenoeg uitgestorven straat. Hij vond het meteen een te gek idee om zijn werk beschikbaar te stellen voor een Tilburgse band, de held.”

In de bio benoemen jullie de Hall of Fame, waar jullie voor het eerst Prey hebben opgestart. Is dat ook waar jullie repeteren?
”Ja de Hall is onze thuisbasis! We hebben er ook onze eerste show gedaan, in de foyer.”

Wat maakt die plek bijzonder voor jullie?
”De Hall heeft echt precies die vibe waar we van houden. Sowieso komen we er allemaal al veel langer. We hebben ook met eerdere bands regelmatig hier gerepeteerd en gespeeld. Maar vooral de sfeer is echt te gek. Iedereen is er welkom en er wordt ook op allerlei gebieden vette shit georganiseerd. Allerlei scenes vermengen zich, omdat ze natuurlijk het skatepark hebben, maar qua muziek ook dingen doen zoals dans, hiphop, rock en punk. Er zijn zelfs knutselmiddagen voor de kinderen geloof ik. Er is ook vaak gebleken dat de Hall ruimte wil geven aan nieuwe initiatieven en dat ze dan ook niet bang zijn om te experimenteren. Dit soort plekken heb je in een stad nodig.”

De eerste demo kwam uit via Humanimaal Records. Hoe is dat voor Grey City? Of wordt deze geheel in eigen beheer uitgebracht?
”Daan doet met een vriend (Joep van o.a. Pressure Pact) samen Humanimaal, dus dat was eigenlijk een logische keuze. Voorlopig is Grey City een digitale release in eigen beheer. Het belangrijkste van een release zijn eigenlijk de releaseshows, maar dat zit er nu niet in. We denken er wel aan om Grey City nog fysiek uit te brengen, als de maatregelen versoepeld worden tenminste. Dan kunnen we hopelijk ook weer een keer liveshows doen.”

De demo is exclusief via Bandcamp te beluisteren:

Er waren natuurlijk geen optredens dit jaar, maar jullie hebben nog wel gespeeld op de Isolation Sessions. Hoe was dit om te ervaren en hoe is deze sessie tot stand gekomen?
”Ja, de Isolation Sessions zijn te gek! Het is natuurlijk geen 1-op-1 vervanger van een live show, maar dichter in de buurt ga je niet komen. De Isolation Sessions hebben echt veel gedaan om toch nog iets van die live-ervaring te geven in coronatijd. Het was in het begin wel even gek, omdat je speelt voor een lege zaal. Maar zodra je de eerste noten speelt kom je er toch in en voelt het eigenlijk bijna als een live show. Ik weet niet meer precies hoe we erbij zijn gekomen, maar volgens mij had Mike Dobber ons gevraagd (dus ook shout-out naar Mike!).”

PREY @ Isolation Sessions op YouTube:

De coronamaatregelen blijken helaas nog even aan te houden. Wat kunnen we desondanks van de band verwachten het komende jaar? Bijvoorbeeld shows/stream/festivals of gewoon nieuwe muziek?
”Het is nog heel onduidelijk wat er allemaal gaat kunnen dit jaar. Wij blijven in ieder geval als het kan doorspelen. Veel nieuwe muziek schrijven en waarschijnlijk wel proberen om dan weer een EP te maken. Als er initiatieven komen zoals streams of zit-shows willen we ook wel kijken of we ergens kunnen spelen. Ook staat er nog een instore bij Sounds in Tilburg gepland zodra het weer mag. We blijven dus gewoon doorgaan en voor de rest hopen dat er snel weer shows zijn!”

De EP Grey City is uitgebracht op woensdag 20 januari en is naast Bandcamp ook te beluisteren via Spotify hieronder. Blijf op de hoogte van PREY nieuws, en volg de band via Facebook en Instagram.

 



Deel dit artikel