Deze zaterdag vindt alweer de vierde editie van Loose Ends plaats. Het post-punk festival verplaatste na de pandemie van NDSM-werf naar Beton-T in Utrecht, en dat bleek een gouden zet. Met een groeiende Utrechtse post-punkscene op de achtergrond en de toenemende populariteit van intense gitaarmuziek in een wereld die lijkt te branden, is het evenement uitgegroeid tot een begrip. Een nieuwe editie, georganiseerd in samenwerking met Friendly Fire en TivoliVredenburg, kon dan ook niet uitblijven. Met het uitvallen van Crows en Upchuck zijn er waardige vervangers gevonden met Whispering Sons en Eosine, bijgestaan door The Bug Club, TVOD, Humour, DAUFØDT, Bowl en Femme Fugazi (tickets hier). Een compactere editie dit keer, maar daardoor wellicht alleen maar leuker. NMTH wilde er het fijne van weten, en sprak met programmeur Lisa de Jongh over de totstandkoming van Loose Ends 4.0!

Tekst: Merijn Siben

Tweede leven in Utrecht
Loose Ends begon nog helemaal way back in 2019, destijds op het iconische NDSM terrein (zie hier het verslag). Het festival werd vervolgens begrijpelijk in de koelkast gezet naar aanleiding van de coronapandemie. ‘Zowel wij als organisator Friendly Fire zagen de potentie er van. Er kwamen die zomer eigenlijk twee dingen tegelijk samen: de wens van TivoliVredenburg om een buitenfestival op het Beton-T terrein in Utrecht te organiseren, en de wens van Friendly Fire om Loose Ends nieuw leven in te blazen.’ Tegelijkertijd begon er tijdens de lockdown steeds meer een garage en post-punkscene te broeien, met bands die naast zaaltjes als dB’s en Nijverheid ook in EKKO en Tivoli te zien waren. ‘Daardoor voelde het nog meer als een goede stad om Loose Ends een tweede leven te geven.’

Loose Ends, in 2019 op NDSM werf, foto Maaike Ronhaar

Switch
Dus begon de switch naar Beton-T, een terrein in Utrecht dat ruimte biedt aan o.a. een skatepark, een brewpub en een klimhal. Een flinke switch van het grotere NDSM-terrein in Amsterdam. ‘Loose Ends was het eerste grote festival op het Beton-T terrein. Maar de capaciteit was wel een stuk kleiner dan NDSM, dus het risico ook. Dus de vraag was vooral: hoe zou het zijn om daar een festival te organiseren? Weet het publiek het wel te vinden, wat vindt de buurt er van? Zijn alle faciliteiten aanwezig om een goed en veilig festival te organiseren? Het was echt te gek om te doen, maar er kwamen best wel wat leerpunten uit.’ Die eerste Beton-T editie, met o.a. Tramhaus, Cable Ties en Marathon op het programma, raakte volledig uitverkocht.

Industrieel
Qua look past Beton-T goed in het plaatje van Loose Ends. Een ruige rauwe plek met veel graffiti, industriële atmosfeer en voorzieningen, perfect toneel voor het festival aldus Lisa: ‘Het wordt beheerd door de Vechtclub. Het is echt een hidden gem, en daarom extra leuk om nieuw publiek kennis te laten maken met deze hoek in Utrecht. We hebben altijd goed contact gehad met de mensen van de Vechtclub, en zo kwam de plek op onze radar.’ Deze zaterdag biedt de creatieve broedplaats voor de derde keer plek aan Loose Ends, met Whispering Sons en The Bug Club op het programma. ‘Loose Ends is voor ons een merknaam die we associëren met gruizige, harde livemuziek in de buitenlucht, veel actie (moshen, springen, crowdsurfen!), en vooral echt een ‘fun’ plek om te zijn met goede vrienden, goed eten, goede biertjes. Eigenlijk maakt het niet uit op welke plek we neerstrijken, als die elementen maar aanwezig zijn.’

The Bug Club @ Misty Fields 2023, foto Sabrine Baakman

Het ontdekgevoel
Dit jaar zijn er wat aanpassingen gekomen. Waar eerdere edities nog zo’n veertien bands en twee podia boden, is deze editie wat compacter. ‘We willen terug naar de kern gaan: het ontdek-gevoel van een festival. Het was dit jaar een uitdaging om de line-up van voorgaande jaren met twaalf of veertien bands te evenaren. En het zou zonde zijn om de line-up maar te gaan “vullen” met acts die eigenlijk niet goed op Loose Ends passen. De kwaliteit is van het programma is voor ons echt belangrijk. Daarom hebben we gekozen naar een podium te gaan, met acts die voor ons echt 100% op het Loose Ends affiche horen.’ Toch betekent het volgens Lisa niet dat het volgend jaar in deze opstelling blijft. ‘Dan hopen we natuurlijk weer op een goed oogstjaar waarbij we echt weer wat meer kunnen presenteren!’

Nieuwe generatie
Steeds meer evenementen bieden verschillende prijssoorten aan, waarbij bezoekers onder de 21 jaar, die vaak minder geld te besteden hebben, een goedkoper ticket kunnen scoren. Ook Loose Ends bleef niet achter volgens met dit experiment: ‘Dat doen we dit jaar voor het eerst! Het was tof om te zien dat vooral de eerste grote bulk aan kaarten voor een groot deel aan jongeren werd verkocht. Die waren er dus vroeg bij! En dat enthousiasme merken we ook op het festival zelf. Tot nu toe kwamen de meeste bezoekers echt bij de allereerste band al binnen, en gingen ze na de afsluiter pas weg. Dat is dedication!’ Als we het dan toch over een nieuwe generatie hebben: qua Belgische en Nederlandse namen valt er genoeg te ontdekken. Zo staan Bowl en Femme Fugazi op Loose Ends, en is Crows vervangen door Belgische gigant Whispering Sons. ‘We zijn eigenlijk het hele jaar bezig met bands scouten, beluisteren, en zien spelen op andere festivals om tot een goede line-up te komen. Daarnaast willen we echt Nederlands en Belgisch talent een goed plek geven op het festival, dus ook die houden we goed in de gaten.’

Groeiende scene
De groeiende interesse in punkmuziek maakt festivals als Loose Ends mogelijk een spil te worden in de scene. Volgens Lisa ligt het deels aan de populariteit van IDLES, Fontaines DC en The Murder Capital: ‘Die spelen tegenwoordig op de grootste podia en festivals. En hebben het echt weer op de kaart gezet. Maar eigenlijk is het natuurlijk nooit echt weg geweest, veel gebeurde er underground en in de kleine clubs. Nu het weer muziek voor “de massa” is geworden, valt het denk ik meer op.’ Het betekent ook dat bands als Bowl en Femme Fugazi momenteel erg lekker bezig zijn. ‘Door de toenemende populariteit van het genre biedt het ze de mogelijkheid sneller stapppen te maken. Bowl moest vorig jaar helaas last-minute afzeggen, maar in de tussentijd zijn ze alleen maar beter geworden. Nu dus eindelijk op Loose Ends! Echt een lokaal talent die je gezien moet hebben.’ Tot slot tipt Lisa nog een band: ‘Humour ook echt een must-see, benieuwd wat mensen daar van vinden. Het is geen standaard post-punk zoals we dat kennen van Gurriers of IDLES bijvoorbeeld, maar het heeft een hele arty insteek. Wij vinden het te gek!’

Tickets voor Loose Ends zijn verkrijgbaar via deze link. Deze kosten 38,50eu voor een regulier ticket, en 28,50eu voor een ‘next generation’ ticket voor bezoekers onder de 21 jaar. Volg Loose Ends op Instagram voor meer info. 



Deel dit artikel