Fleddy Melculy, foto Christophe Brysse

Redacteur Lodewijk Hoebens had onlangs een goed gesprek met Jeroen Camerlynck, mede-Vlaming en het meesterbrein achter Fleddy Melculy. Begin september vlammen de Vlamingen met een nieuwe tour in teken van derde album Sabbath Fleddy Sabbath (albumreview hier) en de nieuwe EP …And Just Niks For All door de Benelux. Helaas zijn de eerste drie shows in Nederland alweer uitgesteld. Met Fleddy heeft hij het dan ook over de gevolgen van corona, nieuw materiaal, shows in Europa en meer. Na de show op Alcatraz Festival zijn ze helemaal opgeladen.  

Door Lodewijk Hoebens

Fleddy Melculy met Jeroen rechts, door Nathan Dobbelaere Photography

“In plaats van te bekomen van Alcatraz is het meer een energieshot geweest!” Het hardrock- en metalfestival in Kortrijk zag er vertrouwd uit met meer dan 30.000 bezoekers verspreid over drie dagen. Mooi om te zien dat de Belgische rock- en metalscene in anderhalf jaar tijd flink is blijven groeien. “Jazeker, door heel die coronashit zie je ook hoe de fans de bands zijn blijven steunen. De scene is heel levendig. Er is meer aandacht en bands gaan ook next level. Zo’n affiche als op Alcatraz is een goed voorbeeld. Promotors en boekingskantoren kiezen in deze tijd meer voor lokale artiesten en dan zie je hoeveel goede bands er actief zijn in eigen land.”

Voor Nederland geldt dat natuurlijk ook maar over de regering is Fleddy niet te spreken. ”Het is echt focked up. We moeten weer drie shows cancelen in Nederland, drie shows die voor 20 september vallen. Hopelijk blijft het daarbij! Het grote verschil tussen België en Nederland is dat er in Nederland helemaal niks meer te snappen valt. Het is makkelijk om met een vingertje te gaan wijzen. Maar ik houd m’n hart vast voor de volgende beslissingen. Ofwel gaan de gates open of we moeten ons weer aan de regels houden. Dit laatste jaar is zo vermoeiend geweest!”

Jeroen regelt een hoop zelf en is zelfs persoonlijk merchandise gaan rondbrengen. Keeping the community alive. “Het management doe ik nog altijd zelf. Boekingen bijvoorbeeld worden tegenwoordig door drie verschillende kantoren gedaan. Een voor België, een voor Nederland en een voor de rest van Europa. Voor mijn nieuwe band Coffin Feeder is dat eigenlijk hetzelfde. Maar dat is ook een eigen leven gaan leiden sinds we de band bekend hebben gemaakt. Er zijn veel aanvragen, men is heel benieuwd. De lat ligt hoog. Alleen zal het niet makkelijk worden om veel te plannen. We spelen allemaal in bands met veel shows op het programma. Er staan drie concerten gepland maar voorlopig is het een hele soep om alle livedata in te plannen.

“Toch heb ik het liever zo dan dat je stilstaat. Stilstaan is achteruitgang. Voor corona hadden we misschien een pauze van acht maanden ingelast. Ondertussen hebben we wel doorgewerkt aan Sabbath Fleddy Sabbath.” Die derde plaat zag het levenslicht wanneer corona op het punt stond om door te breken. Als een van de eerste bands hebben ze als albumrelease een livestream gedaan. “Die lockdown was de eerste keer dat we niks konden doen. Het was wel de eerste keer na de rush dat we even rustig konden terugkijken op wat we allemaal hadden meegemaakt als band.”

“De nieuwe EP …And Just Niks For All lijkt wel een therapeutische sessie voor ze.” Uiteindelijk is het een vrolijkere versie geworden van de plaat, vrolijker dan Fleddy eigenlijk voor ogen had. Twee songs zijn gesneuveld en twee songs zijn erbij gekomen. Moesten we dat niet gedaan hebben zou het een hele donkere plaat geworden zijn. Na al die miserie dachten wij uiteindelijk dat de mensen juist dan een Fleddy-plaat verwachten.” Een van de nieuwe tracks, Slaap, is een zeer actueel nummer. Het heeft de welbekende humor maar ook een dubbele lading waar het vijftal bekend om staat. “Slaap is autobiografisch. Ik ben een slechte slaper.”

Een clip hoeven we echter niet te verwachten. Van Backstage wel. “Misschien ook best een depri nummer maar als je goed luistert leggen we het er wel dik bovenop. De backstage is een geweldige plek voor en na de show. We zijn altijd een bescheiden band gebleven. Maar na al die ellende zouden we deze keer misschien wel eens een fles whisky durven vragen.” De nieuwe EP zit vol nieuwe ideeën. Deze keer komt het niet alleen uit het hoofd van Fleddy zelf. “Ook voor deze EP heb ik de teksten geschreven en de basis van de muziek bedacht. Maar deze keer heeft de band veel meer aan de muziek gewerkt. Zo is er door mijn broer in het nummer Freddie een heel stuk vervangen. Hij vond dat we wat in herhaling vielen, dus heeft hij het een en ander veranderd. Dit is de eerste plaat eigenlijk gemaakt door de band. En dat heeft zeker te maken met corona. We hebben meer kunnen analyseren.”

Tijdens de Melculy-sessie (playlist) zie je een grondige kennismaking met de band. Geheel ondertiteld in het Engels. “Naar de buitenwereld was het een keer nodig om te laten zien wie we zijn. Het mooie van een band is dat je met z’n allen misschien niet dezelfde muzieksmaak hebt, maar er is altijd een grote gemene deler. Levy, onze drummer, zou misschien wat anders doen dan gitarist Tim.” Zonder masker blijkt Tim dan weer de huidige gitarist van Vlaams popcoryfee Willy Somers. “Uiteindelijk doet iedereen wat hij wilt. Het blijft supergraaf en Tim is heus niet de enige in Vlaanderen. Als De Fanfaar waren we onder andere de begeleidingsband van Urbanus. We blijven ten slotte beroepsmuzikanten.” Blijkbaar speelt de gitarist van Belgische nu metalband Killthelogo (ex-Calibre.) ook bij schlagerzangers en Dries van Bear speelt bass bij coverband Uncle Phil.

Voorlopig is het vooral Fleddy wat de klok slaat. Een grote Benelux-tour staat voor de deur en volgend jaar spelen ze door heel Europa met Aborted en the Acacia Strain. Belangrijkste is jezelf te blijven. “We spelen kort, we zijn de openers en brengen onze hardste nummers. We willen niet onderdoen voor de andere bands on tour. Gewoon in het Nederlands, de beste manier om ons te onderscheiden. We zien wel wat het geeft. Als ik na Alcatraz zie wat voor reacties we krijgen uit het buitenland, dan heb ik daar een goed oog in.” Doet me denken aan World Wide Weg van Sabbath Fleddy Sabbath. Het mes snijdt natuurlijk aan beide kanten wanneer we over het internet praten. “Het is zo makkelijk om mee te werken. Met Coffin Feeder zijn we bijna klaar met eerste EP Stereo Homicide. Je stuurt de plaat digitaal even naar Canada om het te laten mixen. Niet meer moeilijk doen met de post enzovoorts. Online zijn er veel meer bands te ontdekken, maar een plaat maken blijft het moeilijkst. Je moet wat smoel hebben.”

Bij Coffin Feeder pakt Jeroen de gitaar weer op. “Dat was een van de voornaamste redenen voor mij. Met Urbanus heb ik met een gitaar op het podium gestaan maar om in een metalband gitaar te spelen is 17 jaar geleden. Tijdens het repeteren voelde het ook aan als 20 jaar geleden. Bart, zowel gitarist van Fleddy als van Coffin Feeder, vindt dat ik nog altijd hetzelfde ben. Niks veranderd. In tegenstelling tot Fleddy Melculy zal het in het Engels zijn. Daar hebben we bewust voor gekozen.” De Wereld is Wondermooi komt zeker op de setlist van Fleddy. Sven DC van Aborted zingt daar op mee en is eveneens de frontman van Coffin Feeder. “Als hij er zin in heeft zullen we het nummer zeker brengen. Die gastvocalen zijn belangrijk voor ons. Of het nu Ross Demon van Length of Time is of Franky van Channel Zero.”

Of het ‘duet’ Nederhel VS Helgië samen met X-Raiders. Gezien de huidige coronacrisis in zowel Nederland als België lijkt een vervolg iets moois te kunnen worden. “Ik ben geen fan van uw eigen mop te herhalen. Wel vind ik het interessant om het op een slimme manier te updaten. Soort van inception. Er moet dan iets voortkomen wat je als publiek niet verwacht.” De X-Raiders zijn trouwens een van de bands die meegaat op tournee met Fleddy. “We vragen bands als voorprogramma. Bands zoals Komatsu en Skroetbalg die ook wij graag eens aan het werk willen zien.”

Fleddy Melculy, door Nathan Dobbelaere Photography

Zowel op de nieuwe EP als voorganger Sabbath Fleddy Sabbath gaat het er een stuk serieuzer aan toe. Critici die de mannen uit Halle afschreven als een goeie grap kunnen er al lang niet meer omheen dat Fleddy Melculy al vijfeneenhalf jaar geweldige stappen maakt. “Hetgeen ik absoluut niet wil doen, en het zou makkelijk zijn, is om nummers te schrijven die lijken op de ‘hits’. Nummers zoals Brood of Ik Haat Jazz. Haters zullen altijd haten. Je moet ze voor zijn. We zijn een band die af en toe een mopke maakt maar er mag af en toe ook iets serieus gezegd worden.” De Hel Niet Gezien is misschien wel het meest serieuze nummer van de band. Met Beest weten ze het gelijk te relativeren. Een thema als reïncarnatie brengen op zo’n luchtige manier: dat is waar Fleddy goed in is.

De Hel Niet Gezien was misschien wel een stijlbreuk, toch hoor je aan de tekst wel de Fleddy draai. Naar de toekomst toe zullen er wel meer van dit soort nummers op onze platen belanden. Het zal een mooi evenwicht geven van waarmee de band bekend is geworden en waar we heen willen. De meeste fans lijken er ook geen problemen mee te hebben.” Fijne nummers die hopelijk de revue gaan passeren als ze weer op de planken staan. Live kunnen ze ondertussen een best of opstellen. “Het wordt almaar moeilijker om een setlist samen te stellen. Kill your darlings. Er zijn nummers die mensen verwachten zoals 668 of Het Is Zoals Het Is. Apu kan niet meer, want dat is niet meer woke. Europees gaan we hard. Denk aan Judas, Varken en Ik Ben Kwaad. De nieuwe plaat is meer in balans. Ben benieuwd wat ze er bijvoorbeeld in Noorwegen van gaan denken.”

Over Noorwegen gesproken, waar kijkt Fleddy het meest naar uit? Welke landen trekken het meest de aandacht? “Ik kijk het meeste uit naar Scandinavië, maar evengoed naar Frankrijk. Schijnt een heel gek publiek te zijn in Parijs. Duitsland ken ik nog van vroeger. Dat gaat daar dik in orde zijn. En tja Engeland, benieuwd naar de verhalen want de backstage schijnt niet altijd top te zijn. En ofwel zijn ze voor of tegen de hele Fleddy/Freddie verbastering.” Hopelijk is heel de pandemie dan achter de rug! “Als we nu niet helemaal terug naar normaal gaan, zal het niet snel gebeuren vrees ik. Met al die nodige vaccinaties willen we niet een band zijn die daar moeilijk over gaat doen. Maar als het nodig is om alles weer op z’n pootjes te krijgen en Nederland doet daar op een goede manier aan mee zou het al een hoop schelen.”

Fleddy Melculy, door Nathan Dobbelaere Photography

Een goede middenweg vinden tussen evenementen als Formule 1 en voetbalwedstrijden aan de ene kant en muziekconcerten en festivals langs de andere kant. “Als je simpelweg naar de cijfers kijkt moeten we blijven oppassen.” Zelfs Fleddy heeft corona gehad. We hebben het niet helemaal in de hand. Gelukkig kan goeie muziek een hoop betekenen. Op …And Just Niks For All staat de Gefrustreerde Automobilist, een cover van 90’s punkers Belgian Asociality. De mannen hebben ondertussen al enkele covers op het palmares. Belangrijke inspiratiebronnen en dat hoeft niet per se metal te zijn. In de videoclip van T-shirt van Fleddy Melculy zien we Fleddy met een Osdorp Posse-shirt. Op de vraag om iets te doen met Def P is Fleddy kort. “Ik heb hem ooit gecontacteerd maar hij doet niet meer aan collabs.”

“Ik ben een fan van de 90s. Het T-shirt van Osdorp Posse was om de metalheads wat te plagen. Maar ik kreeg daar wel hele goede reacties op. Hiphop in België is de laatste jaren veel groter geworden. Er is een hele nieuwe lichting. Ben niet zo fan van trapmuziek maar meer de old school rap van Zwangere Guy en Stikstof. Ik kom uit die buurten en vind dat wel geniaal. Zwangere Guy is de eerste die in 20 à 30 jaar Brussel een eigen smoel heeft gegeven. Vooral de manier hoe hij jongeren aanspreekt. Wie weet zit daar ooit een collab in.” Over hiphop gesproken, het scratchen van Jeroen is meermaals te horen op …And Just for Niks. “Het kleurt de plaat. Via Spotify kan ik zien dat onze doelgroep vooral bestaat uit mannen tussen 35 en 45. Beetje nu metalvibes zijn hier dan wel op zijn plek.”

Volgens mij kunnen ze nog wel een tijdje verder met hun metal-reddende missie dankzij Dimebag Darrell. Niet alleen in België en Nederland maar in 2022 staat de rest van Europa op het menu. “Het is al tweeeneenhalf jaar geleden dat we in Nederland hebben opgetreden. Baroeg was ons laatste concert bij jullie.” Hopelijk snel weer Fleddy, gewapend met niet één maar twee fijne platen.

De EP …And Just Niks For All komt vrijdag 3 september uit via Sony Music. Luister hieronder vast naar laatste album Sabbath Fleddy Sabbath. Hopelijk zien we Fleddy Melculy snel weer op de planken in Nederland, bijvoorbeeld tijdens de Benelux-tour voor de EP, die 7 oktober Mezz Breda aandoet en daarna onder meer Victorie, De Pit, Effenaar (uitverkocht), Volt, Flux, De Groene Engel De Loods in Groningen. Check alle data op fleddymelculy.com/tour.



Deel dit artikel