For I Am King, foto door Rick de Visser

For I Am King op Buma ROCKS! Eurosonic in Lola, foto door Rick de Visser

Als je in een band speelt kom je nog eens ergens. Weinig Nederlandse heavy bands kunnen echter zeggen dat ze in China of Japan hebben gespeeld. Naast onder andere Call It Off, No Turning Back en Antillectual, mogen we nu ook For I Am King aan dat rijtje toevoegen. Met in 2017 meer dan 50 shows in 11 verschillende landen en 5 tours, waaronder dus in Japan en China, kan de Amsterdamse band cijfers overleggen waar menigeen jaloers op is. En we zagen ze net dit weekend een gruwelijke set spelen op Eurosonic (Buma ROCKS! in Lola).

For I Am King - DaemonsZo gaat het hard met de groep die in juni 2016 debuteerde met Deamons op het Duitse Redfield Records. Een plaat die vol staat met melodische metalbangers die doen denken aan bands als At The Gates en In Flames. Met Never Mind The Hype spraken we verdeeld over twee momenten in november en januari met frontvrouw Alma Alizadeh over de verwachtingen vooraf – en ervaringen tijdens de Aziatische tour. “Na erg weinig slaap in het vliegtuig, kwamen ’s ochtends aan in China. Toen ons werd gevraagd of we naar de Chinese Muur wilden of naar het hotel wilden om uit te rusten voor de show van die avond, kozen we natuurlijk voor de Chinese Muur. Lekker de toerist uithangen, want daar kom je niet elke dag!”

Door Daan Holthuis

De grote vraag is natuurlijk hoe een band aan een toer in Japan en China komt. Naast grote promotors als Creativeman Productions en Live Nation, is er vrij weinig bekend over promotors in het underground-segment van Japan laat staan China. “Volgens mij heeft onze gitarist Jurgen (van Straaten, red.) het een en het ander uitgezocht”, vertelt Alma in november. “Bijvoorbeeld of er al eerder bands uit Nederland in Japan zijn geweest überhaupt. Toen hebben we zelf contact gezocht met RNR Bookings uit Japan. Via ons label hoorden we vervolgens dat Antillectual ook via RNR in Japan is geweest. Zij hebben daar echt een superervaring gehad. Die gaven dus aan dat als we de kans krijgen om het te doen, dat we het echt moesten doen. Na wat heen en weer gemaild te hebben was de tour rond. Echt binnen een of twee weken waren alle shows geboekt. Toen wij vervolgens Japan bekend maakten op Facebook nam de Chinese boeker Hotpot Music contact op met onze boeker, Loud Noise. Ze vroegen of we het ook vet zouden vinden om naar China te komen. Dat wilden we natuurlijk wel!”

De Chinese aftermovie deel 1:

“Het is lastig te zeggen wat we kunnen verwachten. Onze vrienden in All For Nothing zijn al naar China geweest voor meerdere shows. Van wat we hebben gezien en gehoord, vinden mensen het echt geweldig als buitenlandse bands helemaal die kant op komen. Daardoor is de response vaak al positief. Ik ben zelf heel benieuwd of mensen daar al van For I Am King hebben gehoord of ons hebben opgezocht of dat het publiek is dat daar altijd al komt en het gewoon vet vindt als er een band speelt. Ik ben benieuwd hoe anders dat gaat zijn dan in Nederland. Qua show gaan we niet veel veranderen. De setlist moet iets langer, want we zijn heel de toer headliner. Daarnaast wil ik wel heel graag wat Chinees en Japans leren om te communiceren op het podium. Niet iedereen spreekt daar namelijk even goed Engels. Het zou leuk zijn als die communicatie wel blijft, want dat vind ik altijd heel belangrijk. We krijgen vaak te horen dat we een energieke band zijn. Dat komt deels door de communicatie die we hebben met ons publiek. Het zou zonde zijn als we dat nu niet voor elkaar zouden krijgen.

For I Am King op Buma Rocks! Eurosonic, foto door Rick de Visser

For I Am King op Buma Rocks! Eurosonic, foto door Rick de Visser

“Wat wij zelf erg vet vinden aan deze trip is niet alleen in China en Japan te spelen, maar ook het meemaken. Deze keer is het niet dat we er naartoe rijden in een busje zoals gewoonlijk. Het gaat om die totale ervaring van elke dag shows, jetlagged zijn, weinig slapen. Hoe gaan we dat met elkaar ervaren? De een zal iets chagrijniger zijn dan de ander natuurlijk, maar ik verwacht niet dat we onderling problemen gaan krijgen. Bij deze toer komt zoveel meer bij kijken. Daar is Jurgen al minimaal drie maanden mee bezig; visums regelen, welke inentingen hebben we nodig, hoeveel merchandise kunnen we meenemen, zijn er subsidies te regelen, welke gear moet mee, wie doet er promo, en meer. Qua promo valt op dat Twitter bizar veel wordt gebruikt in Japan. Veel meer dan Facebook. Echt heel anders dan Nederland. In China is het helemaal anders, want daar heb je bijvoorbeeld helemaal geen Facebook of Whatsapp. Wat momenteel fijn is, is dat Monster Energy, wat vrij groot is in Japan, het ook heeft opgepikt. Persoonlijk vind ik het spannend met m’n stem in verband met het weinig slapen en vliegen vind ik heel eng. Dat is het enige waar ik tegenop kijk. Uiteindelijk is het dit natuurlijk allemaal waard.”

Exact twee maanden na de start van de Aziatische toer, in november, spreken we Alma opnieuw, terwijl ze zich druk aan het voorbereiden is voor de Buma ROCKS! showcase met Ulsect en Tusky op Eurosonic. “Ik word er weer helemaal enthousiast van nu ik er aan terugdenk. China was een heel mooi land met een mooie cultuur. Mij was verteld dat mensen heel asociaal zijn met rare gebruiken, als veel schelden, hard praten en constant spugen op de grond. Ik heb daar eigenlijk bijna niks van meegekregen. Juist daar heb ik helemaal niets van gezien. Misschien ligt het aan de korte periode dat wij zijn geweest of dat dit stereotypen is. Ik heb ze echt meegekregen als lieve, nette en dankbare mensen. China was een topervaring en we gaan sowieso terug!

“We gingen in eerste instantie zonder enige verwachtingen op weg. Eenmaal aangekomen viel de temperatuur een beetje tegen. Het was kouder dan koud met een dag zelfs rond de -15. Van de andere kant boeide dat natuurlijk helemaal niet, omdat je die dagen op pure adrenaline overleeft. Verder is China echt een bizarre ervaring. We waren wel gewaarschuwd door bands dat het weleens tegen kon vallen, maar niets bleek minder waar. Het was misschien zelfs beter geregeld dan in Nederland. We speelden in enorme zalen met goed geluid, goede geluidsmannen, leuke lokale supports, goede apparatuur en geweldige lichtshows. Het was zo goed geregeld. Ook waren er elke keer ongelooflijk veel mensen, die daadwerkelijk voor ons waren gekomen. Er waren gillende meisjes voor onze gitaristen, die ze probeerde aan te raken en hele tijd ‘I Love You’ roepen. Of dit ene meisje dat het podium op kwam geklommen een hartje met haar handen maakte naar Jaap (Relou, drummer, red.) en weer terugsprong. Het was te gek. Ik had dit echt nog nooit eerder meegemaakt.”

For I Am King op Buma Rocks! Eurosonic, foto door Rick de Visser

For I Am King op Buma Rocks! Eurosonic, foto door Rick de Visser

Het Japanse deel ging iets minder voortvarend van start dan gehoopt, want de band miste haar vlucht. “Daardoor hebben we uiteindelijk niet kunnen karaoken. Daar baal ik zo van, niet te doen! Op de laatste dag wilden we in Shanghai allemaal graag de skyline nog zien, dus gingen we weer de toerist uithangen. We hadden berekend dat we eigenlijk genoeg tijd hadden daarvoor. Alleen zaten we op weg naar het vliegveld verspreid over twee taxi’s en de tweede bleef langer vast zitten in het verkeer. Eenmaal op het vliegveld bleek dat we bij de verkeerde terminal waren afgezet. Voor die andere terminal moesten we een half uur lopen. Uiteindelijk hebben we op vijf minuten onze vlucht gemist. We mochten er echt niet meer in. Die dag erna moesten we gewoon spelen in Japan, dus hebben we in alle haast nieuwe tickets gekocht. Vervolgens kwamen we ’s avonds laat aan. Dat was wel een beetje jammer, maar het was echt weer een avontuur. Aan de andere kant zijn we wel naar een kattencafé en in zo’n gamehal geweest, hebben we sushi gegeten ergens in zo’n steegje bij een oude man en hebben we het Nagoya Kasteel bezocht. Zo vet en bijzonder allemaal.”

For I Am King op Buma Rocks! Eurosonic, foto door Rick de Visser

For I Am King op Buma Rocks! Eurosonic, foto door Rick de Visser

Ook in Japan was alles top geregeld. “Beide boekers waren toffe dudes, die goed voor je zorgen. We werden zowel in China als Japan rondgereden. Gelukkig maar, want het verkeer was niet te doen. We hebben echt een paar keer een bijna-doodervaring meegemaakt. Een van de grote verschillen was dat we vergeleken met China in Japan enorm veel voorprogramma’s hadden. Op een avond waren we in het totaal met elf andere bands. De andere avonden waren er vier of vijf voorprogramma’s. Opvallend was dat het allemaal kneiterstrakke en getalenteerde bands waren, bestaande uit jonge ventjes en chicks, waaronder een paar zangeressen die ook grunten. Die kids gaan dus na school en/of werk nog de oefenruimte in om ’s nachts lekker muziek te maken, want de oefenruimtes zijn daar blijkbaar 24/7 open. Ik kan echt elke band aanraden om contact met ze op te nemen als ze naar China en Japan willen. Misschien dat we er een extra land bij pakken, maar we gaan sowieso terug naar Azië na de release van ons tweede album.”

Sinds de toer in Azië in november en de daaropvolgende in Duitsland in december met Any Give Day heeft For I Am King 22 shows gespeeld. “Zoveel shows in zo’n korte tijd heb ik nooit eerder ervaren. Hoewel dat heel tof was, is het ook fijn om weer even thuis te zijn en met andere dingen bezig te zijn. Vorige week op de nieuwjaarsborrel van de band zagen we elkaar weer na twee weken. In die periode hebben we elkaar echt gemist en eerst een dip-momentje gehad na de toer.”

Niettemin hebben ze alweer grootse plannen voor 2018 voorbereid. “Op zo’n nieuwjaarsborrel evalueren we het jaar en stellen nieuwe doelen voor het komende jaar. Bespreken we waar we willen spelen, wat we willen bereiken en wat er moet gebeuren. Afgelopen meeting bleek dat we voor 2017 eigenlijk alles kunnen afvinken. Dan is zo’n uitnodiging voor Buma ROCKS! alleen maar mooi. Dat voelt wel een beetje als een soort van erkenning voor het werk dat we afgelopen jaren hebben geleverd. Qua shows spelen we komende maanden op Amsterdam Metalfest, With Full Force Festival in Duitsland en zijn we bezig met een tour, maar daar kan ik nog niks over vertellen. Bovendien gaan we ook veel meer achter de schermen doen met For I Am King, te beginnen met vloggen. We gaan zoveel mogelijk delen met iedereen. De eerste aftermovie-vlog (bovenaan) is al online en donderdag gaat de volgende online. Grootste focus voor komend jaar blijft echter de nieuwe plaat die we dit jaar willen uitbrengen. We hebben echt superveel zin in het schrijven. Het is fijn om weer lekker met muziek bezig te zijn, want afgelopen jaar hebben we eigenlijk alleen maar gespeeld. Nu hebben we weer lekker de focus op waar het allemaal om draait: muziek maken.”

For I Am King op Jera On Air, foto Dani Silvia

For I Am King op Jera On Air, foto Dani Silvia

Kortom, For I Am King gaat vol gas het nieuwe jaar in, en met een succesformule op zak? “Uhm, dat is heel lastig om te zeggen hoor. Ik heb niet echt het idee dat we een succesformule hebben of zoiets. Ik denk dat we zelfs nog meer zouden kunnen doen dan wat we nu doen. Zoals wij de band zijn gestart en hoe we er eigenlijk nog steeds in staan, is dat we veel plezier moeten hebben in wat we doen. Muziek maken blijft op één. Dat proberen we echt uit te stralen en dat horen we ook terug van mensen die ons zien. We krijgen regelmatig complimenten over de energie die we uitstralen op het podium. Dat zie je ook terug op livefoto’s waar we vaak lachend op staan. Ik weet niet zeker of dat onze succesformule is, maar voor ons is het genieten het meest belangrijk. Natuurlijk moet je er ook hard voor werken. Tijd erin steken. Het is niet alleen maar muziek leveren en ‘that’s it’. Er komt zoveel meer bij kijken. Nog meer dan soms gedacht wordt, denk ik. Er zijn genoeg voorbeelden van bands die het nog gekker doen. Dat is alleen maar vet en inspirerend. Iedereen wil toch uiteindelijk iets met zijn of haar band bereiken. Als muzikant heb je gewoon verschillende doelen en wensen. Om dat te bereiken moet je hard werken en plezier hebben. Dat is het belangrijkste.’

Op zaterdag 19 mei speelt For I Am King op Amsterdam Metalfest in de Melkweg Amsterdam met o.a. Fleshgod Apocalypse, Obscura en The Charm The Fury. Voor juni is de groep vastgelegd voor With Full Force in Leipzig.



Deel dit artikel