Net als je denkt dat het eindelijk klaar is met alle terugblikken, lijstjes en jaaroverzichten van 2020, komen we nog met een laatste recap aanzetten. Jawel, onze maandelijkse rubriek en Spotify-lijst Bruut Nationaal Product is alweer twee jaar en 350 volgers verder! Het concept van Bruut Nationaal Product begon simpel: maandelijks maximaal 30 gloednieuwe Nederlandse tracks in een Spotify-lijst, elke opvolgende maand weer verwisseld door 30 nieuwe. Met zoveel muzikaal moois voelde het eigenlijk zonde om de tracks er maar een maand in te laten. Tijd dus om het jaaroverzicht traditiegetrouw voort te zetten, namelijk door alle in het Bruut Nationaal Product verschenen tracks van 2020 in een knoepert van Spotify playlist te gooien. Want als er iets duidelijk was in een jaar omgeven door corona, is het dat we meer Nederlandse muziek dan ooit luisterden, en dat is zeker wel een lichtpuntje!

Tekst/Spotify: Merijn Siben

Diverse keren gebeurde het dat we de gebruikelijke 30 tracks per maand moesten opschalen naar 40 omdat er zoveel goed spul uitkwam, vandaar dat het leidde tot een lisjt met 387 nummers. Maar daar laten we het niet bij, want ook met zoveel unieke releases exclusief uit 2020, zagen we er zeker een paar over het hoofd. Daarom als heavy bonus 20 late toevoegingen en ontdekkingen van vorig jaar met Meslamtaea, Doomcult, Deveron, Youth Deprivation en meer…

Albums en EP’s in je face met o.a. Meslamtaea, NOYS en The Dirty Clean Boiis
De regels voor het Bruut Nationaal Product waren regelmatig streng: komt je single niet uit de maand ervoor, dan helaas! Hierdoor liepen we toch nog wat albums, EP’s of singles mis, te laat ontdekt of over het hoofd gezien. Zo ook met Meslamtaea, een Nederlandse black metalband wiens album Getekend in de schaduw van het leven getipt werd door redactielid Wouter Hommel. En met recht! Want na een nogal verlate luisterbeurt maakt deze woeste zwartmetalen langspeler veel indruk hier. Het veelzijdige Illusie is dan ook toegevoegd aan de lijst. Eveneens een brute ontdekking is NOYS, een band die over een heerlijke oldschool postpunksound beschikt. De EP Nothing bestaat uit vier noisy punktracks die heerlijk scherp binnenkomen en smaken naar meer! Luister maar eens naar het venijnige Go Away. Verder hebben we The Dirty Clean Boiis helemaal niet aan het BNP toegevoegd vorig jaar, terwijl ze wel een sterke EP uitbrachten. Voor de track Marshall Effect maken we dan ook graag een plekje vrij. Vervolgens ontdekten we de instru-metal van Be Subtle! (Education), het NIN-achtige Meltdown van My Own Army en het eigenaardige Pipe Dream van What would kafka say?. Ook kwam Plague Organ al eens langs in onze Middagbangers. Het project met leden van Cryptae en Dead Neanderthals heeft met Orphan dan ook meteen het langste nummer uit de gehele lijst, die met 40 minuten aan muziek op zinderende, psychedelische wijze aan je voorbijraast. Heftig dit, maar niet te missen!  Tot slot is er het grungy Fucked In This World van Joy Killed The Duke en de terugkeer van Usurper met de doomy track Cold Lake.

Hardcore op je harses met WRCKG, Youth Deprivation en Menacer
We gaan eerst maar eens oldschool met Youth Deprivation, want hoewel we de single Veil in maart wel wat liefde gaven, is de opvolgende plaat Behind the Lids totaal aan ons voorbij gegaan. Bij deze dus een rectificatie met als nieuwe toevoeging de track Negative Thoughts, een heerlijk rauwe punk/hardcore track. Hoe we vervolgens Menacer over het hoofd hebben gezien is een raadsel, misschien zelfs een beetje schandalig. Want man, wat hebben deze beukende Rotterdammers met Sink Or Swim een granaat van een single uitgebracht vorig jaar! Hardcore die tot het gaatje gaat, met brute riffs, zieke vocalen en breakdowns die je het huis doen slopen. Zo ook WRCKG overigens, die met Devil’s Pact eenzelfde agressie als Menacer bezit, maar dit vernuftig weet af te wisselen met een vleugje melodie. Bekijk de video hier:

Death metal op je dak met o.a. Sinister, Beast of Revelation en Burial Remains
Qua Nederlandse death metal was 2020 überhaupt al niet mis met platen van God Dethroned, Thanatos, Soulburn en meer, maar voeg daar ook nog maar eens Sinister, Burial Remains en Disavowed aan toe. Alledrie uiterst ervaren brute deathmetalbands die sloopkogels van langspelers afleverden. Luister maar eens naar tracks als Apostles of the Weak, Where Death Begins en The Enlightened One, die niet mogen ontbreken in het Bruut Nationaal Product jaaroverzicht. Van een ander staaltje is dan weer Beast of Revelation, die met langspeler The Ancient Ritual of Death een krachtig doomy death metal werkstuk heeft afgeleverd. De uiterst verpletterende track The Fallen Ones zal je niet heel laten, dat kunnen we wel garanderen. Tot slot staan ook de Apeldoornse death/thrashers van Black Rabbit ertussen, gezien ze na de EP Warren of Necrosis al gauw weer door stampten met de vurige single Taken By The Devil.

Singlefeestje met Deveron, Collision en Doomcult
Deveron bespraken we eerder al deze week, gezien ze een dikke nieuwe EP uit hebben, maar 2020 was ook productief voor de heren met een reeks singles. Liars zal in de volgende BNP zeker een shout-out krijgen, maar eerst blikken we terug met de heerlijk gruizige garagepunktrack It Shouldn’t Right, omdat die eigenlijk gewoon heel goed voelt. Voor een heerlijk potje grindcore/crossover kloppen we vervolgens aan bij Collision, die na ook al een EP getiteld The Final Kill vorig jaar meteen flink doorpakt met een kersverse single genaamd Pain for Pleasure, keihard binnen thrashend als een mosher aan de pep. Tot slot gaan we voor de band die hun naam eer aan doet: Doomcult, die een splitsingle uitbracht met de Oekraïense doomers van Noyt. De track Bloodline is dan tien minuten aan donkere, hologige doom metal die stukje bij beetje beklijft en je meedogenloos naar binnen trekt.

Beluister nu het volledige jaaroverzicht van alle in de BNP verschenen nummers hieronder! 407 tracks van pure Nederlandse bodem, exclusief uitgebracht in 2020. Check ook onze reguliere Bruut Nationaal Product via Spotify, elke eerste vrijdag van de maand ververst met de nieuwste tracks. Zelf ook een track aan het uitbrengen in januari of februari? Stuur een heads up naar merijn@nmth.nl, en wie weet staat je track in ons volgende Bruut Nationaal Product!