radio moscow-new-beginnings_0Tien jaar na hun gelijknamige debuut is daar de vijfde studioplaat van Radio Moscow: New Beginnings. Vorig jaar kwam Live! In California uit, een album dat de band presenteerde in hun beruchte livesetting, maar de laatste studioplaat Magical Dirt dateert alweer uit 2014. Na een jarenlange samenwerking met Alive Naturalsound Records komt New Beginnings uit op het grotere Century Media Records en markeert dus letterlijk een hernieuwd begin van de carrière van de Californische band. Inmiddels is Radio Moscow een van de vaandeldragers van de Californische scene met klinkende namen als Earthless, JOY en Lecherous Gaze. Een nieuwe release laten wij dus niet ongemerkt aan ons voorbijgaan.

Door Timothy Aarbodem

Wederom ligt de productie bij Parker Griggs, gitarist/zanger en mastermind achter de band. Vanaf het begin heeft hij de meeste platen voornamelijk zelf ingespeeld en geproduceerd. Met uitzondering van hun debuut, daar lag de productie namelijk bij Dan Auerbach van Black Keys-faam. Sinds Magical Dirt hebben ook bassist Anthony Meier (Sacri Monti) en drummer Paul Marrone (Psicomagia, voormalig JOY-drummer) een prominentere rol gekregen tijdens het opnameproces. Waar de laatste twee platen een beetje op elkaar gingen lijken, klinkt de band op New Beginnings meer gefocust, gewaagder en feller dan tevoren. Alle ingrediënten die wij gewend zijn van Radio Moscow, zitten erin: de vettige grooves, fuzzgitaar, de jaren ‘60/’70 psychedelische bluesrock-invloeden en de virtuoze riffs. Echter, waar de band af en toe een beetje kon doorslaan in eindeloze jams, voelt dit album compact aan met zijn korte nummers.

Albumopener en (bijna) titeltrack New Beginning windt er geen doekjes om en zuigt je meteen in de psychedelische trip. Het manische nummer voelt bij vlagen erg punk aan terwijl de riffs je om de oren vliegen. Niet alleen die eerste track verwijst naar hun transitie, ook titels Dreams en (het instrumentale) New Skin zijn een subtiele hint. No One Knows Where They’ve Been laat de band van hun beste kant zien: Een zeer fijne Jimi Hendrix/Robin Trower vibe wordt hier aangeroepen, een stijl die Radio Moscow in de puntjes heeft uitgediept. Het dromerige Pick Up The Pieces is een mooi rustmomentje, met alleen Griggs op zang en gitaar kan men even bijkomen van al het gitaargeweld. Het experiment wordt niet geschuwd, met nieuwe geluiden en invloeden die nog niet eerder prominent waren. Zo klinkt er een mondharmonica op Driftin’ en Last To Know, waardoor het geheel lekker boogiet. Op het (tweede!) instrumentale nummer Woodrose Morning komen zelfs wat folk- en progrock-invloeden naar voren.

Het is duidelijk dat Radio Moscow met Century Media een groter publiek wilt bereiken. New Beginnings toont hun capaciteiten in een strak spijkerjasje. De plaat voelt gelijk anders aan dan zijn voorgangers, het is duisterder qua sound, agressiever qua spel en bij vlagen ook experimenteler, maar er is geen drastische stijlbreuk ten opzichte van eerder werk. De grote mate van virtuositeit kan tegen ze werken, af en toe worden er net iets te veel riffs in één nummer gepropt. De band is gretig en wil zich bewijzen op hun nieuwe label, maar de overdaad maakt het soms erg druk en vergezocht. Echter, Radio Moscow is op New Beginnings wel in topvorm en laat een nieuwe kant van zich horen, eentje die zich alleen maar verder kan ontwikkelen bij Century Media.

New Beginnings is onder meer te beluisteren via Spotify (hieronder) en de Europese ‘The Drifting Tour’ brengt ze ook naar de Benelux. Je ziet ze live op vrijdag 13 oktober op Desertfest in Antwerpen (lees hier onze tips voor Desertfest) en zaterdag 14 oktober in Vera, Groningen.