“Get it a little f**cked up, run it thru the dirt, dip it in some butter, service it up, the let the folks working with you throw their flavor on it. And then you got something special.”

Left Lane Cruiser Claw Machine WizardHet avontuur begon voor Left Lane Cruiser bijna tien jaar geleden, in 2008, met het eerste bluesrockalbum “Bring Yo’ Ass to the Table”. Varijdag kwam alweer het zevende album, genaamd “Claw Machine Wizard”, uit op het label Alive Naturalsound Records. Opvallend aan deze plaat is dat de band weer uit een tweekoppige bezetting bestaat, maar de grote vraag is natuurlijk: ‘Lukt het Left Lane Cruiser om zich na bijna tien jaar nog te vernieuwen?’

Door Kim Pot

Je hoort op Claw Machine Wizard Freddy J. Evans, de oprichter van de band, op zang en gitaar en hij wordt bijgestaan door drummer Pete Dio, ook te horen op het vorige studioalbum “Dirty Spliff Blues”. In 2016 kwam overigens nog wel de bijzondere compilatie Beck In Black uit, bij wijze van eerbetoon aan de in 2014 gestopte drummer Brenn “Sausage Paw” Beck (lees die review hier) En tussen 2013 en 2015 was Joe Bent als derde bandlid verantwoordelijk voor bas en slide-gitaar. Nu gaat de band dus weer verder als duo. Het besluit komt van Freddy J. Evans, die toegeeft dat het kenmerkende bluesrock-geluid beter uit te voeren is met twee man.

Het album bestaat uit tien tracks. En ondanks dat het geluid nog steeds herkenbaar is door de countryblues en classic rock-invloeden, hoor je ook dat de band zich nog steeds ontwikkelt, experimenteert en de grenzen opzoekt. De herkenbare pittige bluesrock-sound krijg je vol in je gezicht, maar iedere keer overgoten met een ander sausje.

Al vanaf het eerste moment kun je niet anders dan alle ledematen bewegen, zo kronkelig mogelijk, op tracks als “Claw Machine Wizard”, “High Maintenance” en “Lately”, waarop ook zeker de funk meer naar voren komt. Niet gek als je bedenkt dat ze veel hebben geluisterd naar James Brown, Funkadelic, Parliament en Charles Bradley. Daartegenover staan tracks waar juist de rock en het krachtige gitaargeluid meer naar voren komen, zoals “Indigenous” en een enkele track, zoals “Burn Em Brew” waar je beide voeten even op de grond kunt laten rusten en alleen maar hoeft mee te deinen op de punkblues.

Eigenlijk is het bizar dat de complete plaat gemaakt is door twee leden, want het borderline-geluid dat geproduceerd wordt is naast vullend en swingend ook heftig. De combinatie van vunzig gitaargeluid, funk-invloeden en de rauwe stem van Freddy J. Evans zorgt voor een afwisselend album. Klassieke rifs, met swingende overgangen. Tijdens het luisteren waan je je in een boerenschuur in Indiana, waar je uit je plaat staat te gaan, terwijl er meer bier van je af druipt dan er nog in je glas zit.

Dus ja, het lukt Left Lane Cruiser om zich te blijven vernieuwen. Claw Machine Wizard is een album met tien afwisselende tracks, waarbij naast het kenmerkende Left Lane Cruiser geluid ook nieuwe invloeden te horen zijn. De energie, smerigheid en funk zorgen dat je deze plaat grijs gaat draaien.

Overigens is het artwork een knipoog naar MC5’s Back in the USA en Dr. Feelgood’s Down By The Jetty. “Claw Machine Wizard” is 19 mei uitgekomen op het label Alive Naturalsound Records. Het album is onder meer via Amazon te bestellen en Spotify te beluisteren: