Eigenlijk weten we niet zoveel van Kwade Droes. Het is een band, ze komen uit Nederland en volgens sommige informatie is het beest gevestigd in Duitsland. Of zoiets. Afijn, het is sowieso voorbij naar het schijnt. Ik leen deze even van Addergebroed, dat het bijschrift van de nieuwe plaat citeert: “Na een smerig en heftig aards bestaan, is naar gene zijde overgegaan: Kwade Droes: 2017-2020”. De tag ‘intoxicated’ op Bandcamp verraadt wel iets over de usual suspects trouwens. Het ding is uit bij Vàn Records.

Door Guido Segers

Hey, maar dit is een fijn plaatje hoor. Vuige, zoemende riffs openen De Verkeerde Preek. Het voelt bijna als een song van The Cramps op dat vlak en heeft zo’n lekker verdovend effect op het gehoor. Grimmige vocalen worden de wereld ingespuugd, ogenschijnlijk wars van een aanwezige songstructuur. Het voelt allemaal rommelig, maar past toch precies. Prima preek dus, die je in 8 minuten een psychedelisch black metalpad op sleept. We openen met een mooi audiosample over Satan op track 2, Synode van Satan. Hier wordt het geluid nog bevreemdender. Het is alsof de drums aan het eind van een nauw gangetje in het toilet staan van een schmutzige kroeg, terwijl de zanger in een metalen lampenkap aan het brullen is en de gitarist in de spoelbak is gevallen. Het effect is bewonderenswaardig goed.

Het wordt bij vlagen een beetje carnavalesk op Na de Gestoorde Uitvaart. Tenminste als carnaval iets is waar je een onaangenaam gevoel van in je maag krijgt, en ik heb het niet over de volgende morgen. Laten we wel wezen, black metal is de laatste jaren niet het meest originele genre. Ja, in Nederland gebeuren leuke dingen, IJsland had kortstondig een impact met een aantal originele bands, maar het echte ‘WTF hoor ik nu’ gevoel blijft vaak uit. Niet op deze plaat, die voelt alsof het een inrichtingsproductie is. De track waar we het nu over hebben is een ontspoord hoorspel, vol vreemde wendingen. Duivelsindrijving is het vierde nummer en ook de afsluiter. Jammer. We lijken te starten met een wat meer traditioneler geluid. Lekker vies weer, maar eindigen in een Andrew Lloyd Webber-productie ‘on acid’ of hele rare fungi. Afijn, het is een gemis als zo’n band ter aarde wordt gelegd. Maar de nalatenschap mag als voorbeeld dienen voor wat kan zijn.

Met onoprechte deelneming van Kwade Droes is 16 april 2021 uitgebracht door Ván Records. Het laatste album is onder meer te beluisteren/bestellen via Bandcamp/Spotify: