a1256656107_10Begonnen als solo-project van zangeres Kristina Esfandiari in 2009; groeide King Woman vervolgens uit tot een volwaardige band. Samen zetten zij ‘Created in the Image of Suffering’ neer, een indrukwekkende debuutplaat die prettig en atmosferisch in het gehoor ligt. En dat begint al vrij snel duidelijk te worden na intro ‘Citios’. De bijzondere gitaarriffs maken dat de doomy shoegazemetal van de band overladen wordt met een erg prettig, maar soms zwaar stoner-laagje. Ook zijn er elementen van drone metal te horen. De zang van Kristina zorgt voor een perfecte atmosferische en soms zelfs zwoele klank in de nummers.

Door Tamara Scholten

Hier en daar zou het album wel wat spannender kunnen worden. Aangezien Kristina over het hele album vrijwel op dezelfde toonhoogte zingt en zo soms haast eentonig klinkt; kan dat uiteindelijk als een stoorpuntje opgemerkt worden. Die eentonigheid is wat de rest van het album drijft en dat is wel zonde, want de muzikanten hebben genoeg potentie om het spannender aan te pakken. Na een aantal luistermomenten lijkt het haast alsof het één lange plaat is. Dat kán heel goed uitpakken, maar in dezen was het meer een soort lange waas van geluid uiteindelijk. Daarin zou de band zeker nog wel kunnen groeien. Het is echter zeker geen reden om het album af te schrijven, want de stoner-doom van King Woman is nog steeds bovengemiddeld plezierig om naar te luisteren.

De songteksten, geschreven door Kristina zelf, zijn pakkend en indrukwekkend. Het nummer ‘Worn’ steekt daar met kop en schouders bovenuit. ‘I Wish somebody would have told me/’Cause the past you can’t get back’ , gevolgd door in het refrein de tekst ‘Feels like somebody wore me/there’s a deliverance I lack’ is toch tamelijk briljant gevonden. Sowieso is het nummer ‘Worn’ een persoonlijke favoriet. Het begint rustig en bouwt gaandeweg een hele bedrukte maar bizar prettige sfeer op, waarna het bombastisch ten einde wordt gebracht. Juist dat rustige in het begin maakt dat het nummer een aangename adempauze is op deze plaat. Gecombineerd met de fascinerende teksten; maakt dit nummer een grote indruk.

King Woman heeft met Kristina als leider een heleboel potentie om groots te worden, juist als de band dicht bij zichzelf en zo klein blijft in hun muziek. De groep heeft heel goed door wat qua muziek past bij de stem van de zangeres; maar moet ervoor gaan zorgen dat het uiteindelijk niet te langdradig en eentonig wordt. Created In The Image Of Suffering is over het algemeen een goede debuutplaat; die behoorlijk naar meer smaakt en benieuwd maakt naar de live-ervaring.

Het album Created In The Image Of Suffering is uitgebracht onder Relapse Records op 24-2-2017 en onder meer te beluisteren via Spotify (hieronder). King Woman speelt vrijdag 21 april op Roadburn Festival te Tilburg, vanaf 15.30 uur in Extase. De band staat bovendien een week later, vrijdag 28 april, met True Widow in Vera, Groningen.