Grim Tim, foto Willem Wouterse

Grim Tim, foto Willem Wouterse

De dekselse jongens van Grim Tim hebben zomaar een tweede plaat losgelaten. Bij het horen van die naam denk je meteen aan Eindhovense bluesrock, vorig jaar heel veel gespeeld (in de NMTH-selectie) op de Popronde en een stroom aan singles en video’s van het enthousiaste trio. Tijd om al die energie weer eens op een schijfje te vatten: dat is gelukt op Why Do It At All, verschenen op 16 november via LAB Music en onder meer gelanceerd via het gelijknamige nummer.

Door Ingmar Griffioen

Die plaat is vorige week gepresenteerd in Cafe Wilhelmina in thuisstad Eindhoven. Gisteren deelde ze nog het podium met de Zwolse maten van Money & The Man in een uitverkochte Hedon en de herkansing op beide bands krijg je op donderdag 13 december in Sugarfactory bij NMTH Presents Money & The Man, Grim Tim & Black Operator. Ook spelen ze in december nog in de Nieuwe Nor in Heerlen (7e bij EP-release The Ten Bells), Elektra in Sliedrecht (15e) en Stathe, Utrecht (gratis te zien op 29 december). Op 25 januari openen ze voor The Sore Losers in Bibelot, Dordrecht en het ziet ernaar uit dat de samenwerking met een Spaanse boeker zich gaat uitbetalen in een Iberische tour in voorjaar 2019!

Hap vast in de nieuwe plaat Why Do It At All:

Het album is geproduceerd door klasbak Martijn Groeneveld (bekend van werk voor uiteenlopende acts als John Coffey, Blaudzun, Klangstof) in de Mailmen Studios in Utrecht. Het gaat misschien wat ver om te zeggen dat je dat erin terughoort, maar feit is wel dat de nummers allemaal erg ‘af’ klinken (als in: alles erop en eraan en verzorgd, hoewel de Engelstalige afkorting ook van toepassing is als je het woordje ‘catchy’ ervoor zet). De tien nummers zitten verdacht goed in elkaar, plakken prettig tussen de oren, zouden op menig radiozender niet misstaan en we horen er gelukkig ook nog de rauwheid en bluesy liefde in die ons aanvankelijk zo in het Brabantse trio aantrok. Die valkuil is aardig omzeild. Live voelen we dat ook nog:

Tegelijkertijd is het geluid van Grim Tim wel verbreed. We mogen gerust stellen dat de band wat meer poppy en toegankelijk voor het voetlicht treedt en soms ook het gas bijna helemaal los durft te laten en op (bijna) ballade-achtig, kampvuur-tempo uitkomt in nummers als Where It Belongs en Down-And-Out Roundabout. Uitschieters zijn wat ons betreft titelnummer Why Do It At All, een springerige, snel plakkende bluesrocker die het in zich heeft uit te groeien tot meezinger – iets wat toch zeker ook geldt voor single Lonely But I’ve Got This (die nog wat meer wendingen in zich heeft) en het album eindigt sterk met de sexy swagger en uptempo rock ’n roll van My Dear Mary Ann (“I got my lips on your hips”) en de langzaam opbouwende en diep-bluesy eindigende uitsmijter The Morning.

Gezien de roze albumart en de nieuwe persfoto mogen we stellen, dat Grim Tim niet bang is om zich van hun feminiene kant te laten zien. Lekker jongens! Met de humor lijkt het in de groep ook aardig snor te zitten: