Ensiferum

Een kwart eeuw al weet het Finse folk metal kwartet Ensiferum ons te boeien met legendes, mythes en saga’s. De laatste langspeler Thalassic is een nieuw hoofdstuk met enkele verfrissende ideeën en een nieuwe hoofdrolspeler. Het achtste album heeft als centrale thema de zee. Dit keer komen de mythes niet alleen uit eigen land maar varen we mee langs Frankrijk en Engeland. Terug gaan in de tijd pakt niet altijd goed uit, maar met nieuwe toetsenist Pekka Montin aan boord grijpt Ensiferum regelmatig terug naar hun roemruchte verleden. Ze sluiten zelfs de Väinämöinen trilogie af die begon met Old Man en Little Dreamer van het debuut Ensiferum. Qua geluid keren ze meer terug naar de Twilight Tavernes, Heathen Thrones en Smoking Ruines van From Afar. Niet zo gek met dezelfde producer achter de knoppen en de aanvulling van Pekka achter de toetsen voor dat extra beetje symfonie. Maar de beste man heeft nog een geheim wapen achter de hand.

Die eerste keer dat je Pekka hoort zingen tijdens het anthem Rum, Women, Victory kan je niet anders dan even opkijken. Zijn stem is een welkome aanvulling voor de band en geeft een mooi contrast met de andere zanglijnen. Soms neemt hij de vocalen helemaal voor z’n rekening, al heeft iedereen, op de drummer na, een bijdrage in de teksten; harsh vocals door frontman Petri Lindroos, Sami Hinkka gaat voor de zware stem en Markus Toivonen zorgt voor het Finse accent. De welbekende, galopperende gitaren vergezellen en versnellen het tempo met solo’s voor noeste luchtgitaar duels op elk festival.

Ensiferum heeft de laatste jaren moeten zoeken naar zichzelf maar weet natuurlijk wel waar hun kracht ligt. Een nieuw bandlid kan helpen met het maken van een album. Neuzen dezelfde kant op en die juiste koers varen. Net als op Thalassic en in het bijzonder Andromeda ben je afhankelijk van de navigatie. Vroeger gebeurde dat nog via de sterren. En laat deze nou net schitteren op Andromeda. Fraai akoestisch openend met al snel een golf aan gitaren en die schrapende stem van Petri.

Gods and heroes shall
fade away in time!

Niks kan de verwoestende zee tegenhouden behalve Andromeda: “She will live forever, our queen!” Zelfs de Sampo, een legendarisch artefact binnen het Finse epos Kalevala, raakt zoek op de bodem van de zee. Dit wordt krachtig bezongen in The Defence Of The Sampo. Eveneens de titel van een schilderij waar het artwork van Thalassic op gebaseerd is. Gitaren doen uitstekend hun werk en gaan mooi over in symfonische passages. Broederlijke samenzang zorgt voor meer bombast al is  het de nieuwe toetsenist die de credits krijgt. Luister maar eens naar Run From The Crushing Tides en One With The Sea. De laatste is muzikaal misschien wat magertjes, maar blijft beklijven door Pekka.

Tekst gaat door na de video

Petri doet niet onder met z’n screams, want Ensiferum klikt op deze plaat gewoon perfect in mekaar. Zelfs met twee bonusnummers klinken de vijftig minuten uiterst gebalanceerd. Missen we alleen nog een feestnummer… Elk album heeft er minimaal eentje en dat is deze keer niet anders met Midsummer Magic. Voor Ensiferum een laatste keer ten strijde trekt op Thalassic met het acht en een halve minuut lange Cold Northland (Väinämöinen Part III) vieren ze Midsommar een stuk positiever dan in de gelijknamige film uit 2019.

May your crop be fine
May you dwell in love
May your hangover be gone
Before winter comes

Even relaxen voor de eindstrijd in het koude Noorden. Van de traditionele folk gaan we richting death metal invloeden, je voelt het Norther verleden van Petri in het intense gitaarspel en de vinnige vocalen. Pekka zorgt voor hoop en bewijst nogmaals een blijvertje te zijn voor de band. Na deze heldenzang krijgen we een tweetal leuke bonusnummers zoals Merille Lahteva. Folk van de bovenste plank met Finse lyrics en muzikale knipoogjes naar de rest van het album. Datzelfde geldt ook voor I’ll Stay By Your Side, ook al is het een cover. Origineel van de Deense sixties band The Lollipops, maar Ensiferum weet het te gebruiken binnen het concept. Hoop houden zolang je samen bent… Of het nou gaat om een relatie of de broederlijke band tussen krijgers. Een mooie conclusie van de band op dit moment. Jammer dat ze die samenhorigheid niet kunnen delen met de fans. Thalassic laat wel horen dat de band nog een vijfentwintig jaar mee kan!

Beluister hier het volledige album Thalassic van het Finse Ensiferum dat op 10 juli 2020 uitkwam via Metal Blade Records: