Album nummer zes alweer voor deze black metalband uit Limburg. Een typisch Carach Angren album. De band grossiert op deze conceptplaat wederom in sterke black metalsongs vol bombast en barokke aankleding. Muzikaal heeft de band geen concessies gedaan en weet het de luisteraar weer te vangen in een web van duistere arrangementen. Eigenlijk is het meest verrassende van dit album het opstappen van drummer Namtar. Hij trommelde de plaat nog in maar besloot niet veel later om de band te verlaten…

Door Gijs Kamphuis

Carach Angren vertelt op dit album het verhaal van Johann Konrad Dippel. Een Duitse theoloog en occultist die in de zeventiende eeuw nog al wat stof deed opwaaien met zijn afwijkende als even  bizarre gedachtegoed. Dippel leefde op kasteel Frankenstein nabij Darmstadt en had de wens een ‘eeuwig leven elixer’ te maken. Iets waarmee hij talloze keren experimenteerde. Een beeltenis van deze markante Germaan zou schrijfster Mary Schelley hebben geïnspireerd tot het schrijven van het verhaal over Frankenstein, het mythische monster met de twee bouten in zijn nek. Zie daar een berg inspiratie voor een knallend album.

Met Here In German Woodland wordt de luisteraar het verhaal ingepraat door ene Tim Wells. Met zijn donkere stemgeluid en accentloze Engels opent hij het duistere sprookjesboek. Scourged Ghoul Undead is de snelle bombastische opener die je verwacht. Typisch Carach Angren. Het is de heren gelukt om het Efteling-gehalte nog iets verder op te schroeven zonder echt over de top te gaan. De huil van een (weer)wolf doet je verder verdwalen in het donkere Duitse bos. Daar hoor je dat het titelnummer iets meer death metal herbergt. De kreet ‘I Am God’ zal door velen gescandeerd worden als dit nummer live gespeeld wordt. Nog zo’n stamper is The Necromancer waarin vooral Seregors dwingende vocalen opvallen.

Albumreview vervolgt na de video

Operation Compass is het verhaal van de geallieerde aanval tegen de Italiaanse bezettingsmacht in Noord-Afrika tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook een prima thematiek om een fel en indrukwekkend black metalnummer rond te bouwen. Dat doet de band dan ook. Een mooi afwisselend stuk ontvouwt zich op de draaitafel. Waarbij dit keer de cleane vocalen van frontman Seregor opvallen. Dit is zeker een van de beste nummers van het album.

Het erop volgende Monster is niet als single gekozen omdat het zo mooi midden in de set zit. Waarschijnlijk is de keuze gemaakt omdat er wat semi-industrial (lees Rammstein) invloeden ingeslopen zijn. Carach Angrens songschrijver en toetsenist Ardek heeft een samenwerking gedaan met Rammstein kapitein Till Lindemann en heeft daar duidelijk de vruchten van geplukt. Maar omdat het hele concept van de plaat zich toch in Duitsland afspeelt zullen we deze iets te opzichtige verwijzing maar gewoon laten voor wat het is.

Carach Angren, foto Stefan Heilemann

Carach Angren durft het aan om in het Nederlands te zingen (onder andere Al Betekent Het Mijn Dood en In De Naam Van De Duivel), maar de Limburgers kunnen het – uiteraard – ook in het Duits. Dit deden ze al eerder maar ook deze plaat kent met Der Vampier Von Nürnberg een deels in het Duits gezongen song. Het is een mooi uitgesponnen verhaal waarin je de vampier direct aan het werk ziet als je de ogen sluit.

Ardek vertelt ons onlangs in een interview dat hij de inspiratie voor dit album mede kreeg door een droom die hij had. Ardek: “Ik had een droom waarin ik door een huis zweefde en toen zag ik een schilderij waarin een oude man te zien was met een pruik en hij keek wat naar. Ik werd ernaartoe getrokken en toen werd ik wakker. Daarna heb ik geprobeerd om het gezicht dat ik zag na te tekenen. Tijden later toen ik Dippel aan het onderzoeken was bleek hij best veel op mijn tekening te lijken.” In Like A Conscious Parasite I Roam wordt die droom, die nachtmerrie, tot leven gewekt. Met even prachtige als sinistere arrangementen weet de toetsenist je te vangen en mee te nemen in wat er in zijn slaap gebeurde, zo lijkt het. Een ijzingwekkend verhaal verpakt in klassieke tonen en magistraal pianospel. Het maakt de cirkel keurig rond. Wie denkt dat de band ons laat gaan met een deinende dromerige pianopingel en vioolsolo heeft het mis. Als bonus krijgen we namelijk nog Frederick’s Experiments, een snelle black metalknaller die je bruut uit je remslaap doet ontwaken.

Al met al heeft de band wederom met beproefde elementen nieuwe nummers gemaakt waar de spanning vanaf druipt. Het is weer gelukt om met die bouwstenen een compleet werkstuk in elkaar te knutselen wat bij vlagen wel overeenkomsten heeft met z’n voorgangers, maar toch juist heel erg uniek is. Het geheel is van een huiveringwekkende schoonheid die je zelden hoort.

Het zesde album Franckensteina Strataemontanus komt na veel experimenteren in de krochten van een duistere studio via het label Season of Mist tot leven op 26 juni 2020. Beluister dit monster van een album onder andere via Spotify: