Zware tijden zorgen voor een shitload aan emoties. Een band die dat dan ook altijd goed als uitlaatklep heeft weten te gebruiken is Bring Me the Horizon. Muzikaal pakten ze het de laatste jaren anders aan, met wisselend resultaat, maar de groei als band is er hoe dan ook en dat siert ze. Van deathcore in den beginne tot elektronische nu-metalcore anno 2018 in de vorm van laatste langspeler amo. Ongebruikt materiaal van die plaat hebben ze vervolgens op een ep gezet in 2019, maar toen gingen de heren duidelijk iets te ver met onsamenhangende dance vibes en halve muzikale ideeën. Leuk voor de band wellicht, maar dodelijk vermoeiend voor de luisteraar. Gelukkig is daar anno 2020 Post Human: Survival Horror, een werkstuk dat de band weer terug naar de heavy frontlinie brengt.

Tekst: Lodewijk Hoebens

Het grote verschil in vergelijking met de vorige ep hoor je al met Dear Diary, dat in nog geen drie minuten pagina’s vol gitaarriffs en doemscenario’s vult. Mede dankzij corona (niet te vergeten alle andere ellende) willen frontman Oli Sykes en zijn makkers even een duidelijke boodschap brengen. De elektronica is gebleven maar de gitaren zijn terug! Sykes houdt zich ook niet in en dropt een dagboek vol goeie teksten.

“Please remain calm
The end has arrived
We cannot save you,
Enjoy the ride”

Ludens kwam misschien eerder uit, toch is Parasite Eve voor de fans een welkome return naar de ‘oude’ sound van That’s the Spirit met zelfs vlagen van eerder werk. Een sterk nummer waarin de algehele angst wordt aangekaart en mensen wel een beetje klaar zijn met de wereldleiders en hun beloftes. Het enige wat we mogen is regels volgen als makke lammetjes. Obey sluit hier prima op aan. Bring Me the Horizon krijgt hierin hulp van tieneridool Yungblud dat leidt tot een bijzonder duet. Niet alleen vocaal, ook zichtbaar in de Power Rangers-achtige videoclip met zelfs een actueel en positief thema. Why fight when we need love?

Na maanden en maanden van regeltjes is de onmacht die heerst bijna om van te huilen. Laatste single Teardrops zou zo afkomstig kunnen zijn van Linkin Parks inmiddels twintigjarige Hybrid Theory. Itch for the Cure met subtitel When Will We Be Free? is een kort drum ’n bass intermezzo met een vraag die bij iedereen in het achterhoofd zit. Wanneer is deze crisis voorbij? Een Jamie Lannister hebben we niet, maar misschien is corona wel de Kingslayer!?

In ieder geval gaat Bring Me the Horizon snoeihard verder met vervormde stemmen, verwoestende beats en BABYMETAL in Kingslayer. De speelsheid van de meiden in al die razernij werkt als Goku’s spirit bomb. Alsof we nog één groot feest hebben voor het eind van de wereld.

“Put me out of my misery!
My mind feels like an arch enemy ”

Een stuk persoonlijker klinkt 1×1, waarin herinneringen naar boven worden gehaald met behulp van de Nova Twins. Tijd genoeg voor een oudje, Ludens kwam namelijk eind vorig jaar al uit in de game Death Stranding van Hideo Kojima, de man achter Metal Gear Solid. Met wat Ludens achter de keel zingt en brult Oli lekker verder. Dat bewijst hij wel in het fraaie, afsluitende duet met Amy Lee in One Day The Only Butterflies Left Will Be In Your Chest As You March Towards Your Death. Deze keer geen Bring Me to Life maar een gezamenlijke ondergang van twee geliefdes. Als we dan toch moeten gaan dan het liefst met de mensen die het dichtst bij je staan en Bring Me the Horizon in vorm knallend uit je speakers.

Post Human: Survival Horror komt op vrijdag 30 oktober uit via Sony/RCA. De singles Teardrops, Ludens, Obey en Parsite Eve zijn alvast te beluisteren via Spotify hieronder. Tevens is de ep te bestellen via de site van Bring Me the Horizon.