Carnaval is al even voorbij, maar als het aan de mannen van Avatar ligt is het elke dag een verkleedfeest. Dan kunnen ze doen wat ze het liefste doen: optreden. De freakshows van de Zweedse circusband zijn altijd iets om naar uit te kijken. Vooral wanneer de groep met een nieuwe plaat op de proppen komt. Wat heeft de negende langspeler Dance Devil Dance voor ons in petto?

“This is our best album yet. It is Avatar at our most laser focused, at our most razor sharp. There’s no BS, no extra fat.” Duidelijke woorden van een band vol zelfvertrouwen. En neem het ze eens kwalijk, de populariteit van het vijftal blijft groeien. Als ze er dan ook nog eens lustig op los blijven experimenteren en gaan van sprookjes tot een eigen film over hun Avatar Country, dan creëer je al snel een win-winsituatie. In de wildernis aldaar hebben ze zich een maand afgezonderd om te werken aan de nieuwe plaat. Die is ditmaal uitgebracht op hun eigen Black Waltz records. Wederom zit Jay Ruston (Anthrax, Mr. Bungle, Stone Sour) in de producersstoel. Sinds definitieve doorbraak Hail the Apocalypse blijft hij belangrijk achter de knoppen.

Wat vooral opvalt… De plaat klinkt een stuk minder zwaarmoedig dan voorganger Hunter Gatherer. Iets wat zeker en vast te maken heeft met de tijdsgeest. Weet u Corona nog? Okay, er zijn natuurlijk nog zat problemen in de wereld, maar zelfs Avatar vindt dat het tijd is voor een dansje, een dansje met de duivel welteverstaan. Dance Devil Dance opent de dans nogal noest met de titeltrack. Het moment dat de twee gitaren samenkomen is na een half minuutje gelijk een eerste hoogtepunt. De extra countryriedel werkt aanstekelijk. We zijn drie minuutjes ver en de band neemt even gas terug. Frontman Johannes Eckerström zet het even op een ‘huilen’. Alsof ze ons voorbereiden op wat komen gaat. Groovend, vol technische hoogstandjes met genoeg verrassingen. De zanger weet iedere keer wat voor stem eraan te pas moet komen. Een tekst schrijven is een ding, maar het ten gehore brengen is een heel ander vak.

Avatar wil ons aan het swingen krijgen met Dance Devil Dance, maar zet de luisteraar wel regelmatig op het verkeerde been. Na een paar luisterbeurten raden we iedereen aan: Geef je gewoon over aan de muziek, zeker als ze straks in 013 of op Graspop spelen,. Elke song is weer een andere ervaring. Voel de intense overgang van gitaren naar synths in Valley of Disease of crowdsurf mee op de baslijnen van On the Beach.

“Watch the light accross the sky tonight
People gather at the beach to sea
Look at me, look at you, lucky us, we made it
Saw it through the end”

“Do You Feel In Control?”, vraagt de band. De kenmerkende machinale drums en vocale uithalen drijven de gitaarsolo’s in de laatste seconden bijna tot razernij. “Metal is music for the body”, aldus Avatar; “Dance Devil Dance is the sound of our bodies in motion!” Gotta Wanna Riot is een duidelijk gevolg. Neem de controle terug over je eigen leven. Luister maar naar het verhaal van Bobby en Robbie. Ruige riffs en retro refreintjes gaan hand in hand en brengen de luisteraar richting het tweede deel van de plaat. The Dirt I’m Buried In klinkt een stuk gepolijster en is een prima keuze als single. Clouds Dipped in Chrome gooit vervolgens alle radiovriendelijkheid uit de deur. Toch weet het ongelooflijk te swingen en te schuren. Train geeft ondanks de twee gezichten een zelfde vibe. Oohoo’s, golvende gitaren en Johannes klinkend als Frank Zappa en Iggy Pop verworden in het refrein één grommende mengelmoes. Bijzonder nummertje en tekstueel een zoveelste bizar sprookje van Avatar.

“Every track is a weapon and has a purpose.” Voor de laatste song van Dance Devil Dance is de hulp ingeroepen van Lzzy Hale (Halestorm). Een perfecte match tussen zanger en zangeres zorgt voor een formidabel slot. Vergeet die laatse solo’s trouwens niet, andermaal uiterst dansbaar en perfect voor de podia.

Ondertussen is Avatar terug te vinden onder de categorie headliner en zijn we benieuwd hoe ze het gaan doen op Graspop. Dat affiche is inmiddels meer dan imposant te noemen, waar gaan de heren hun plekje vinden? Laat ze eerst maar ‘warm draaien’ in 013 op 12 maart. Een ding staat vast: Gonna smell like a freak show!

Avatar speelt 12 maart in 013, Tilburg, 29 maart in Ancienne Belgique, Brussel en 18 juni op Graspop Metal Meeting. Dance Devil Dance is uit via het eigen label Black Waltz en onder meer te beluisteren via Spotify: