Avatar AvatarCountry_3000sm-1 (1024x1024)Het desolate land van Dystopia wordt bestormd door een figuur op een stalen ros. Gedrapeerd in een rode cape en bewapend met een zessnarige bijl spreekt hij de uitgemergelde bewoners van het gortdroge landschap toe:

“Where there is silence, there shall be sound and it shall be LOUD!”

Wanneer hij vervolgens de snaren van zijn bijl raakt, stroomt de eens zo droge grond vol met water. Uit het slijk haalt hij een massief gouden kroon en plaatst hem op zijn hoofd. Avatar Country is geboren, met een ware koning aan de macht:

“You are no longer lost wanderers, you are citizens! This is no longer a wasteland! This is Avatar Country!”

Door Merijn Siben

Album na album en stukje bij beetje, is de ster van het Zweedse Avatar nog steeds rijzende. De melodieuze death metal van weleer heeft al enkele jaren plaatsgemaakt voor een basis in groove metal van waaruit veelvuldig wordt geëxperimenteerd. Experiment dat veelvuldig tot uiting kwam op de avant-gardistische voorganger Feathers and Flesh (review hier). Ook het nieuwe werkstuk is een majestueus feestmaal van stijlen, waarmee de band een volgende stap naar het succes zet. Er valt zelfs te spreken van een conceptplaat over Avatar Country, een land waar metal zegeviert en een snarenplukkende koning genaamd The King de dienst uitmaakt.

Een heus volkslied ter ere van deze koning marcheert dan ook plechtig door de speakers. Het is een introductie voor het zeven gitaarsolo’s tellende bakbeest Legend of the King. Alle ingrediënten zijn in dit acht minuten durende epos aanwezig. Het kenmerkende geblaf van zanger Johannes Eckerström? Check. De vlotte ritmes en brommende baslijnen van John Alfredsson en Henrik Sandelin? Afgevinkt. De deftige riffs en virtuoze solo’s van gitaarduo Jonas Jarisby en Tim Öhrström? Oh jazeker, ja!

Met dit team aan muzikanten wordt al gauw duidelijk dat zij ook de kunst van het refrein tot in de puntjes beheersen. Want niet alleen wurmt Legend of the King zich al gauw in het oor, ook King After King en het haast country-achtige The King Welcomes You zijn meezingers die live vast grandioos uitpakken. King’s Harvest en The King Wants You liggen dan weer ver van elkaar. Eerstgenoemde grijpt terug naar een donkere groove die we nog kennen van Black Waltz uit 2012, waarbij de basgitaar en rollende double bass de show stelen. De tweede is dan weer een hardrocknummer dat vooral dient als showcase voor Eckerstroms eigenaardige zangkwaliteiten.

Na een toespraak van The King over de constipatie van hare majesteit en zijn liefde voor volleybal wordt het tempo omhooggegooid met A Statue Of The King, dat we al kennen van de maffe videoclip. Uptempo en swingend, met excentrieke muzikale lagen broeiend op de achtergrond. Slotstuk Silent Songs for the King 1 & 2 begint met haast ambient-achtige klanken, maar eindigt in een grote hoeveelheid gitaarsolo’s en melodieën.

Waar Feathers and Flesh een greep deed naar een wat experimentelere sound, is dit nieuwe album een stuk rechtlijniger. Muzikaal vakmanschap gaat hierbij hand in hand met toegankelijkheid. De productie is gelikt en de songwriting is pakkend, dat zeker. Maar belangrijker nog: Avatar Country is veelzijdig, eigenzinnig en bovenal heel veel fun! Geef deze nieuwe plaat dus een draai of meerdere, en laat je meeslepen in de wondere wereld van Avatar Country.

Avatar Country is op 12 januari uitgekomen via eOne en is onder andere te beluisteren via Spotify (hieronder). Op hun Europese tour geven de Zweden op 13 maart een clubshow in TivoliVredenburg te Utrecht en ze staan ook op Paaspop (30 maart – 1 april in Schijndel) en Fortarock 2018, dat 1 en 2 juni in Nijmegen plaatsvindt.