Ik was eigenlijk nooit echt bekend met Årabrot. Het is zo’n band waarbij je denkt dat ze al 50 jaar bestaan en altijd ergens aan het randje van je muzikale bewustzijn verkeren. Maar na het horen van Norwegian Gothic vind ik toch dat we het vaker over Årabrot moeten hebben, want wat een juweel van een plaat is dat toch.

Door Guido Segers

Een beetje wars van classificatie, zit de band ergens tussen duistere folk, punk en metal in. Met een beetje funk zo nu en dan, want dat loopje op Hailstones for Rain is goud. Het voelt allemaal een beetje Ulveresque, zo tussen de genres door laverend een soort eigen niche van jezelf worden, maar dat is dus wat je krijgt. Een beetje ook dat gevoel van Swans en Current 93, schuren op de controverse en het ongemak. Met veel literaire referenties bovendien, zoals de titel natuurlijk (spelende met Grant Wood’s American Gothic, maar Ulver was ze voor).

Arabrot gaat vele kanten op op deze plaat, maar dat wist je al. Carnival of Love is een zwalkende stonerrocksong, met schurende baslijnen en uitgerekte vocale lijnen. Het spel tussen de vocalen van Karin Park (die was nog op Roadburn Redux met Lustmord) en Kjetil Nernes houden de dynamiek erin. We worden wat grungier en lijziger in de volgende nummers, her en der met een toepasselijk vleugje gothic vibes en dat doorgerookte Scandinavische rock’n’roll-geluid. Wat opvalt is dat daartussen ook een soort ‘intermezzo’ tracks zitten, die erg filmisch en elegant zijn, in tegenstelling tot het grauwere, gestuwde geluid wat we vooral horen.

Soms zijn het bijna militante marsen die door nummers als Hounds of Heaven heen stampen. Hallucinational laat zich daarvoor prima uitlichten, met minimale instrumentatie, strijkers en de stem van Park vol gevoel. Maar ook een The Moon is Dead, een donkere, spookachtige klaagzang, valt op. Er zit jazz in, synth, donkere Bauhaus-vibes en een beetje neofolk. En dat is eigenlijk waarom we het over Årabrot moeten hebben. Een band die lang spanning vast weet te houden, maar ook een eigen donker pad bewandeld. Norwegian Gothic is een sterke plaat en verdient dus zeker een rondje op je (digitale) draaitafel.

Norwegian Gothic van Årabrot is 9 april verschenen via Pelagic Records en onder meer te bestellen via de Bandcamp. En ook te beluisteren via Spotify: