Vincent Damon Furnier opende restaurants, sportbars en heeft zelfs zijn eigen golftoernooi. Hij speelde in films en schreef zelfs nog een boek of twee. Maar Alice Cooper, zoals we hem beter kennen, is ondertussen ook een rockartiest die een mensenlevenlang op de bühne staat. Golden Earring mag dan nu als de langstbestaande liveband bekend staan, als het over fitheid gaat lijkt de 73-jarige shockrockkoning met inmiddels een carrière van 52 jaar een goede kandidaat om ze van die troon te stoten. Bovendien bracht Alice Cooper in 2021 weer een plaat uit: Detroit Stories.

Door Guido Segers

Detroit Stories is zijn 21ste album en misschien een ode aan de stad zelf, die broeit en konkelt van de rock’n’roll-geschiedenis. Blues, rock’n’roll, hardrock en zelfs punkrock hoor je terug op deze plaat. Goed, Social Debris klinkt als een iets te doordachte versie van een Stooges-song, maar evengoed vol van die konkelende dreiging en duisternis. Heel anders is het poppy Our Love Will Change The World wat daaraan voorafgaat, simpeler en zoetsappiger hadden The Beatles het niet kunnen doen.

En daarna stappen we door in het doorrookte blues/R&B clubwaardige $1000 High Heel Shoes, en dat zegt wel een beetje wat voor wilde rit deze hele plaat is. Detroit City 2021 lijkt daarin angstvallig het Kiss-iaanse Rock City te vermijden, maar dat had evengoed de titel kunnen zijn van deze hardrocktune. Het is eigenlijk een lange opsomming van namen, maar wel met lekkere riffs.

De langspeler opent opvallend genoeg met een cover: Lou Reed’s Rock & Roll met medewerking van beroemde gasten/Detroiters Johnny “Bee” Badanjek, Steve Hunter, Paul Randolph, Joe Bonamassa en Tommy Henriksen:

Nou is natuurlijk de hamvraag of dat uiteindelijk allemaal de moeite waard is. Het antwoord daarop is dubbel, want ergens vind ik Alice Cooper één van die good guys uit de rock’n’roll en het is goed dat hij er is en hopelijk gewoon weer op tour kan. En snel. Want live, live is Alice onverslaanbaar. Op deze plaat is hij een beetje middle of the road and all over the place. Er valt echt geen samenhang in stijl te bespeuren, maar anderzijds is er voor iedereen wat te vinden op Detroit Stories. Daarmee is het een uitstekende kennismaking, maar misschien niet de Alice Cooper die je mee naar huis wil nemen.

Alice Coopers Detroit Stories is op 26 februari 2021 uitgebracht door earMUSIC en hier via V2 Records beschikbaar. De deluxe cd-versie komt vergezeld van de dvd ‘Alice Cooper – A Paranormal Evening at the Olympia Paris’. Het album is onder meer te beluisteren via Spotify: