body count bloodlustExact 25 jaar na het roemruchte debuut komt Body Count met nieuw wapenfeit Bloodlust. Ice T is het spuugzat en wil graag zijn gal spuwen. Overdag een mediaster, op prime time een good cop, maar ’s nachts moet hij nog altijd niks hebben van de politie. Een black hoodie maakt je al een verdacht persoon. Een kwart eeuw na de bendeoorlogen in zijn Los Angeles, moet hij het vandaag de dag doen met Donald Trump. Alsof de VPRO er rekening mee houdt, zenden ze op de releasedag Fruitvale Station uit, een waargebeurd drama over de zoveelste dodelijke police brutality. Ja, daar gaat het bloed van de Original Gangster van koken. “There Goes the Neighborhood!”

Tijd om de gitaar er weer bij te pakken Ernie C! Ice T’s bloedbroeder sinds de middelbare school vormt het muzikale hart van Body Count. Hoog tijd om de thrashmetal buiten te zetten. Dave Mustaine helpt een handje als nieuwslezer in opener Civil War. In naam van de president meldt hij dat in de Verenigde Staten een burgeroorlog gaande is. Vergeet Iron Man en Captain America: Dit is Ice T versus Mustaine met een vingervlugge gitaarsalvo van de Megadeth-frontman tot slot. Angry again? Zeker weten! Rock, punk en metal zijn altijd belangrijk geweest bij de Body Count-zanger. Hij werd niet voor niets persoonlijk gevraagd door Slayer om samen een track op te nemen voor de cross-oversoundtrack van Judgement Night. Niet zomaar een nummer trouwens, nee een medley van drie Exploited-songs in de vorm van Disorder.

Vorig album Manslaughter ging meer over persoonlijke struggles en bevatte een ode aan Suicidal Tendencies. Bloodlust daarentegen is een middelvinger naar de overheid met een toepasselijke shout out naar Slayer, een band die horror en politiek altijd feilloos weet te combineren. Perfect in Ice T’s straatje. Raining Blood en Postmortem komen na een spoken intro over de belangrijke invloed van de twee bands en Black Sabbath. De Californische cross-overband kan zich heerlijk uitleven en Ice waant zich even Tom Araya. Vocale steun krijgt hij van bassist Vincent Price. Melodramatischer gaat het eraan toe in God, Please Believe Me. “I make peace with the karma of drama.” Een adempauze van anderhalve minuut voordat het muzikale geweld weer losbarst met Walk With Me… Enter Randy Blythe, brulboei van Lamb of God. Samen maken ze een wandeling door de duisternis van hun brein.

Hoewel Ice creatief heeft leren denken dankzij pimp en poëet Iceberg Slim, kan hij nog altijd genieten van een horrorverhaaltje. Here I Go Again begint met een blikseminslag en een extra grauwe Ice T. Veel geschreeuw, veel hysterie, herinneringen aan de gekke verhalen van Voodoo en Masters of Revenge. De ritmegitaar zorgt voor een gevoel van strijkers op de achtergrond. De gedachten zijn lekker onsmakelijk, maar Ice T vertelt graag verhalen vanuit een crimineel standpunt. Shock the system, om te laten zien waar hij dagelijks mee te maken heeft. Dat is eveneens de boodschap van the Ski Mask Way en natuurlijk Copkiller, niet de verheerlijking van het neerschieten van agenten, maar het feit dat bendes agenten neerschieten. Beide partijen zijn schuldig en een oplossing is moeilijk. Wees gewoon eerlijk tegen elkaar!
Civil War gaat daar als albumopener trouwens gelijk mee verder. Een soort van oorlog tussen politie en het volk. Protect and serve? Coming to a town near you!

“It’s already started, maybe too late to stop
It’s already on, they shooting the cops’’

Black Lives Matter komt op voor de zwarte gemeenschap. Eerste single No Lives Matter, vol schokkende statistieken, is een reactie hierop, want Ice T vindt dat ze een verkeerde aanpak hanteren. Racisme tussen blank en zwart is niet het grootste probleem, er zijn veel meer rassen die het moeilijk hebben. Het probleem zit veel dieper.

“This shit is ugly to the core
When it comes to the poor
No lives matter”

Het veroorzaakt verdeeldheid. Luister nog maar eens naar Born Dead. Ook nu horen we duidelijke nieuwsfeiten. Titeltrack Bloodlust brengt nog meer feitjes maar dan beginnen de vingers weer t jeuken. Een twin guitar frenzy is het verdict. Het drumwerk en de riffs werken als een geladen gun. Duidelijk dat niet alleen Ice wil zich laten horen. Allesbehalve een snel tussendoortje, dat merk je. Body Count 2.0 heeft dezelfde bezetting als op Manslaughter en ook producer Will Putney is terug. De heren kennen elkaar ondertussen al een tijd wat de speelvreugde alleen maar vergroot. Het is echt wel de uitlaatklep voor Ice T. In de intro van Raining Blood/ Postmortem horen we hem vertellen dat hij de band is begonnen zodat zijn maatje Ernie C gitaar kan spelen. Drummer Ill Will weet het moordende tempo regelmatig nog wat op te knopen. “S-L-A-Y-E-R !!”

Ice T neemt al geen blad voor de mond maar de video Black Hoodie laat vanaf de eerste seconde zien hoe iemand met een black hoodie zo maar in zijn rug wordt geschoten. Ice legt duidelijk uit hoe de vork in de steel zit: ‘Als mannen met een zwarte capuchon al verdacht overkomen, dan kan je erop wachten tot een agent een keer schiet uit ‘zelfverdediging’.’

“Woop woop, that’s the sound of the police
That’s the sound of the streets”

Sirenes en schoten, old school Body Count in een notendop. This Is Why We Ride, je leeft maar één keer. Een kort overzicht van Ice’s leven want eigenlijk had hij al een paar keer dood kunnen zijn. Surviving the Game, dat is wat hij doet. Gelukkig heeft hij zijn Coco en drie kids, waarvan de oudste Ice trouwens ook meedoet op het album. Het nummer is opgedragen aan eenieder die ooit iemand heeft verloren op straat. Zijn vertrouwen is vaak beschadigd, waardoor liefde een moeilijk begrip is. Dat maakt hij samen met mad Max Cavalera even duidelijk. Cavalera mag lekker op de achtergrond All Love is Lost blijven grunten, terwijl Ice haarfijn uitlegt wat het betekent om je woord te houden. Daardoor ontstaan er zo veel problemen. Moet Ice ‘motherfuckin’ T niks van hebben. Geen concessies.

“You don’t love me, you never fucking did!
Once you betrayed me, that is the fucking end!”

Bodycount – Bloodlust is 31-3 uitgekomen via Century Media Records en bijvoorbeeld te beluisteren via Spotify.