Verwoed in 013, foto Jostijn Ligtvoet

Verwoed in 013, foto Jostijn Ligtvoet

Na Dool en Laster, presenteert Never Mind The Hype ditmaal samen met Roadburn: Verwoed. De Utrechtse black metalband van Erik B. staat sinds de release van de ‘Bodemloos’ EP (Argento 2016) volledig op de radar van NMTH. Zo zag ondergetekende ze vorig jaar imponeren op Roadburn en zagen collega’s ze in 013 met Dodecahedron en Ulsect, en op Eindhoven Metal Meeting. Met z’n ‘obscuur klinkende gelaagdheid’ wordt het Utrechtse project als voorbeeld van Nederlandse black metal anno nu getypeerd in het artikel vorig jaar over de New Wave of Dutch Black Metal.

Verwoed op Eindhoven Metal Meeting, foto Paul Verhagen

Verwoed op Eindhoven Metal Meeting, foto Paul Verhagen

Roadburn plaatst ze zelfs al op hetzelfde niveau als black metalbroeders uit Scandinavië. Bij wijze van toeval kwam het zover dat Verwoed is geëindigd op het door Roadburn & Never Mind The Hype gepresenteerde podium. “We speelden namelijk in de kelderbar van de Vera op Jagersonic. Als black metalband voelde het heel gek om op die bill te staan met Douwe Bob en allemaal van dat soort acts. Walter (Hoeijmakers a.k.a. mr. Roadburn, red.) was er ook en hij had ons eigenlijk nog nooit gezien. Achteraf was hij lyrisch en toen vroeg hij mij eigenlijk meteen on the spot om op Roadburn te spelen. Dan zeg je direct ‘ja’, natuurlijk.”

Door Daan Holthuis

Roadburn
Verdeeld over een week spreken we Erik drie keer, waarin we steeds dieper proberen af te dwalen in het DNA van Verwoed, dat hij in 2013 à 2014 is begonnen onder de naam Woudloper, een eenmansproject. “Ik had toentertijd superveel riffs liggen en ik had het gevoel dat ik er iets mee moest. Toen ben ik zelf een ruimte ingedoken met wat mics. Zonder al te veel technische kennis heb ik daar een demo opgenomen en die heb ik uitgebracht. Zodoende ben ik benaderd door Breathe Plastic, dat tapelabel. Zij wilden het graag uitbrengen. Naar mijn verbazing was die demotape vrij snel uitverkocht. Vervolgens ben ik verder gaan schrijven en heb ik het idee gekregen – vooral het gevoel gehad – dat de naam Woudloper de lading van de muziek niet echt meer dekte. Niet dat ik het bewust een kant op stuurde. Als een soort organisch geheel ging het juist een bepaalde kant op. Daarom heb ik gekozen voor een andere naam waaronder ik die nieuwe plaat heb uitgebracht, de ‘Bodemloos’ EP (Argento Records 2016, red.). Tenslotte zijn we veel live gaan spelen en nu zijn we hier.”

Als één van de kartrekkers van de Nederlandse black metal is Verwoed dit jaar uitgekozen als ‘presents-act’ voor deze editie van Roadburn. “Uiteraard hadden we vorig jaar ook al op Roadburn gespeeld en in de Cul de Sac. Ondanks dat het jammer is dat we daar weer staan, denk ik dat het voor Verwoed wel gewoon een prima stap is. Het is zeker een blijk van waardering voor waarmee ik bezig ben en het gaat sowieso gezellig worden, want het is altijd ramvol. Dat is mooi. We gaan geen gekke dingen doen, want daar is Verwoed de band niet voor. Daarentegen gaan we wel nieuwe nummers spelen; twee nieuwe nummers waarvan eentje voor Roadburn nog uitgebracht wordt met het artwork van de plaat (luister hieronder, red.). Live spelen we dan met Michael (Argento Records, red.) op gitaar, JB speelt bas, Jeroen van Herder en The Flesh – wat een hele toffe nieuwe band is trouwens, een beetje Tragedy-achtig – speelt ook gitaar. Dit jaar kan onze eigenlijke drummer Joris (Nijenhuis, red.) weer niet. Vorig jaar speelde we met de drummer van Terzij de Horde, Richard. Nu spelen we met David van Wrang en Grafjammer.”

Lovecraftiaans Monster
Sinds de vorige editie van Roadburn is Verwoed nog meerdere malen aanschouwd door Never Mind The Hype. Daarbij valt de indrukwekkende podiumpersoonlijkheid van Erik in positieve zin op. Met ‘een lijzige blik’ en ‘als Lovecraftiaans monster’ torent hij boven de aanwezige menigte uit. “Hoe ik in die staat van zijn kom? Dat gebeurt gewoon. Ik heb er niet echt een trucje voor. Het is niet dat ik een zegel LSD neem voordat ik het podium op ga en zie wat er gebeurt. Over het algemeen ga ik nuchter het podium op. Het gevoel dat ik ervaar is niet te beschrijven en heel persoonlijk. Alsof ik alles tegelijk voel; woede, vreugde, verdriet, euforie en tegelijkertijd niets. Ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. Zodra ik eenmaal weer op het podium sta en de eerste noten ingezet worden, dan overkomt mij dat gevoel. Hetzelfde als dat ik had toen ik deze nummers schreef. Dat is het enige moment waarop ik dat weer voel. Daarom ben ik ook heel blij dat we uiteindelijk toch live zijn gaan spelen. Het is niet een gevoel waar ik elke keer bewust naar heb verlangd, maar toen het zover was dat we live gingen spelen en ik dat weer ervoer, heb ik gemerkt hoeveel waarde ik daar toch aan hecht. Die songs komen namelijk voort uit hoe ik dingen zie en hoe ik het bestaan zie. Dat ik het op deze manier kan uitdragen, dat voelt heel bevrijdend voor mij. Elke keer als ik het zing en ik daar sta, wordt voor mezelf weer benadrukt hoe sterk ik daarin geloof.”

Zelf kijkt hij er vooral naar uit om de Poolse band Furia te zien. “Ondanks dat ik de teksten niet begrijp, vind ik die hele sfeer van de laatste plaat (‘Księżyc milczy luty’, red.) geweldig. Het voelt als een lange, nare en intense trip. Daar hoef je niet eens die lyrics voor te begrippen. Het album heeft een dusdanig indrukwekkend gevoel bij me losgemaakt, dat ik dat ook live wil ervaren. Wat dat betreft is het een van de weinige recente black metalplaten die me echt aanspreekt. Verder weet ik het eigenlijk niet. Vorig jaar was eigenlijk mijn eerste keer Roadburn. Toen wilde ik Oranssi Pazuzu graag zien. Verder heb ik vooral veel gehangen met heel veel mensen. Ik vermoed dat dat dit jaar niet anders zal zijn. Godspeed You! Black Emperor speelt natuurlijk op dezelfde dag als wij. Dat wil ik eigenlijk ook niet missen, nu ik erover nadenk. Verder laat ik het een beetje over me heen komen.”

verwoed de val-2018-820x820De Val
De eerdergenoemde nieuwe songs die op Roadburn voor het eerst te horen zijn, zijn van het nog te verschijnen album ‘De Val’, Verwoeds eerste full-length, waarvan je het artwork hiernaast ziet. “Puur muzikaal ligt de nieuwe plaat heel erg in het verlengde van ‘Bodemloos’. Het is iets minder spacey en trippy, misschien iets meer black metal als ik het een naampje moet geven. Er zitten nog steeds leuke effectjes over de gitaren hoor, maar de nummers beuken wel harder door heb ik het idee. Ook is het allemaal minder uitgerekt vergeleken met ‘Bodemloos’.

Bovendien zingt Ryanne van Dorst (zangeres en gitarist van Dool, red.) ook een stukje mee op de nieuwe plaat. De enige Nederlandstalige teksten die erop te horen zijn. Haar stemgeluid is te gek en zij als persoon is gewoon een heel mooi mens. Ik denk dat wij veel raakvlakken hebben met hoe wij denken en met dingen omgaan. Daarom leek het me heel tof om haar te vragen. Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Verder was de vorige plaat in onze oefenruimte gedaan, maar deze keer hebben we het wat grootser aangepakt met JB (van der Wal, onder meer Dool, Aborted, Herder, red.) achter de knoppen en wederom artwork door Joost Vervoort. In eerste instantie heb ik wel om me heen gekeken, maar ik kwam toch weer bij hem uit door de persoonlijke klik die we hebben. Ik heb hem nog nooit één instructie gegeven. Hij weet gewoon wat ‘ie moet doen. Voor de nieuwe plaat heeft hij echt iets van twintig schilderijen gemaakt. Dan kom je bij ‘m thuis en ligt heel z’n vloer bezaaid met allemaal schilderijen.”

“Eigenlijk verandert er vergeleken met ‘Bodemloos’ thematisch ook vrij weinig. Je moet ‘De Val’ in het verlengde zien van ‘Bodemloos’; het zijn geen twee totaal verschillende dingen. De thematiek op ‘Bodemloos’ is in feite hetzelfde en dat was met de demo ook al zo. Zo refereert de titel van de nieuwe plaat naar de mythologische val van Lucifer, de bevrijding van de mens en het losbreken van alle wetten die we kennen. Het is niet zozeer zo dat ik met Verwoed heel specifiek naar Lucifer refereer; ik gebruik het enkel als metafoor. Lucifer als de gevallen engel is losgebroken van het zogenoemde paradijs en daarmee ook van de tirannie, wetten en beperkingen onder het regime Gods. Ze refereren allemaal aan het eindeloze; naar wat er gebeurt na de dood. Ik geloof er heel stellig in dat we dan terechtkomen in een eindeloze staat van zijn. Dat is eigenlijk waar Bodemloos over gaat, maar dat is ook waar ‘De Val’ en de demo uiteindelijk over gaan. Wat we hier doen is tijdelijk en wat er na de dood gebeurt is voor altijd. Zonder als een New Age-zweefteef te willen klinken: Verwoed gaat vooral over het losbreken van het aardse bestaan, het bevrijden van de ziel, het aardse en het vlees.”

Verwoed opent de derde Roadburn-dag om 13.30 in Cul de Sac op zaterdag 21 april. Op het moment van schrijven is er nog geen releasedatum bekend voor ‘De Val’ die uitkomt via Argento Records.

Roadburn 2018 presents - Verwoed



Deel dit artikel