Venom PrisonHet jonge Welshe death metal-kwintet Venom Prison toert binnenkort door Europa met Trivium en Power Trip (in de UK ook met Code Orange). Met dit drietal supports zet de Amerikaanse band een goed gebruik voort. Zelf zijn ze ook ooit aan een groter publiek voorgesteld, doordat ze als talentvolle support op sleeptouw werden genomen door onder andere Metallica. Om de een of andere reden is de debuutplaat van Venom Prison volledig aan me voorbij gegaan bij de release in oktober 2016. Mede dankzij deze komende tournee en de release van een “deluxe edition”, nu een dik een jaar later, wagen we ons nu wel aan een review.

Venom Prison bracht zelf eerder twee EP’s uit, voordat het werd getekend door Prosthetic Records. Met Larissa Stupar heeft de band een vocaliste met een nodige bak ervaring. Ze stond eerder aan het roer bij de Duitse straight edge hardcoreband Wolf Down. Deze werd nog niet zo lang geleden opgeheven na beschuldigingen van seksueel misbruik en hypocrisie, waaronder van Larissa zelf die de band al even daarvoor verlaten had. Met dit in het achterhoofd is de hoes van debuutplaat ‘Animus’ zeker een statement: onder dwang krijgt een verkrachter zijn eigen genitaliën gevoerd.

Door Daan Holthuis

‘Animus’ staat bomvol ontzettend agressieve en bruut groovende death metal. Wat de sound onderscheidt is de hardcore vibe en het technische randje dat doet denken aan pre-Myspace deathcorebands als The Red Chord en Animosity. Een gegeven dat de band zelf ook wil uitstralen gezien de video voor single ‘Perpetrator Emasculation’. Geschoten in een oefenruimte zo lijkt het, barsten de beelden van de energie en spelplezier. Snelle, dissonante death metalriffs worden regelmatig afgewisseld met old school-grooves en hardcore breakdowns. Een vervaarlijk aanstekelijke combinatie die niet de originaliteitsprijs wint, maar wel erg goed is uitgevoerd.

Tevens onderscheidt het gezelschap zich qua lyrische content. Zo handelt de tekst van ‘Perpetrator Emasculation’ exact over wat er op de spraakmakende hoes staat afgebeeld. In een interview met Metal Hammer vertelt Larissa dat ‘Animus’ een statement is tegen de invloed van seksisme en misogynie op de maatschappij vandaag de dag. De uitgesproken teksten zetten wat dat betreft menig Cannibal Corpse-track in een ander perspectief. Tegelijk doet de muzikale begeleiding helemaal niet onder voor de legendarische death metalband.

Wat deze re-release als “deluxe edition” anders maakt dan de eerdere release zijn het vijftal livetracks (op kant B / de tweede disc). Het live-gedeelte opent met het oudje ‘Babylon The Whore’ afkomstig van ‘The Primal Chaos’ EP, gevolgd door vier tracks van het debuut. Voegt het veel toe aan de studio-opnamen? Het antwoord daarop is: ja, je hoort wat je kan verwachten als je deze band live ziet. Namelijk een death metalband in topvorm, die de songs met een hoop enthousiasme en agressie de zaal in slingert.

Is dit een reden om deze plaat nog een keer aan te schaffen mocht je ‘m al hebben? Nee, natuurlijk niet. In plaats daarvan zou je de band daadwerkelijk live moeten gaan checken, want zowel de studio- als liveopnamen beloven veel goeds. Uiteindelijk kan deze re-release gezien worden als het opnieuw in de etalage zetten van Venom Prison door Prosthetic Records nu de band steeds meer in de schijnwerpers staat. Desalniettemin is ‘Animus’ zoals de hoes al plastisch weergeeft: het grijpt je in je kruis en laat er vervolgens weinig van over. Een ijzersterk debuut van een band waar we naar alle waarschijnlijkheid nog veel van gaan horen in death metal-land.

Op zaterdag 10 maart staat Venom Prison als support van Trivium met Power Trip in het Patronaat Haarlem. Op 15 april doet het trio de Trix in Antwerpen aan. De deluxe versie van Animus is 23 februari uitgekomen op Prosthetic Records en onder meer via Bandcamp en Spotify te beluisteren:

 



Deel dit artikel