Weleens van Sons of the Rain gehoord? De Limburgse band wist halverwege de jaren 90 met hun industriële metalsound vele harten in binnen-en buitenland te veroveren. Het kwartet, opgericht door drummer Mark Kerkhofs en gitarist Wim Smeets, met ook bassist Dieu Donné Jongen en Boy Kellenaers leek in 1999 dan ook, na veel touren voor hun debuutplaat SOTR uit 1996, aan de rand van een doorbraak te staan. Maar dat liep rigoureus anders. Door hevige interne ruzies en een slopend opnameproces, ging de band uit elkaar en is die plaat getiteld Easy Heavy Duty Commercial Automatic, nooit naar buiten gekomen. Tot nu, want 23 jaar later vindt de plaat alsnog het levenslicht, en dat is een erg bijzonder tijdsdocument geworden. Hoor hem nu als eerste hier…
Sons of the Rain is dus in 1994 opgericht door drummer Mark Kerkhofs en gitarist Wim Smeets. Laatstgenoemde is geen onbekende, daar hij vlak na het uiteenvallen het alom bekende poppodium Muziekgieterij oprichtte. Waar Sons of the Rain vanaf het begin in onderscheidt, is dat drummer Mark veel experimenteerde met stalen buizen en platen, om zo het perfecte machinale geluid te krijgen. Debuutplaat SOTR sloeg dan ook behoorlijk in op ons kikkerlandje, met een plek op Pinkpop en in de album jaarlijst van Aardschok. Een lange tourcyclus later leek de band dan ook klaar voor een opvolger.
Easy Heavy Duty Commercial Automatic
Zoals je in de inleiding kon lezen, is de plaat nooit uitgekomen. Opgenomen onder de bezielende leiding van Luc van Acker (Revolting Cocks, Ministry, Arbeid Adelt!), kostte het een maand om alle puntjes op de i te krijgen, totdat de band echter plots uiteen klapte in 1999. 23 jaar later komt deze langspeler alsnog uit, via M-PX, het door Muziekgieterij opgerichte label. Erg bijzonder dus! Wat het ook bijzonder maakt is dat Easy Heavy Duty Commercial Automatic een goede representatie is van de kant die metal op zou gaan. We horen flarden Fear Factory en Rammstein, hakkende riffs a la Coal Chamber en Slipknot met een groovesausje a la Sepultura’s Roots eroverheen gedrapeerd. Dat allemaal met een hoop unieke foefjes. Luister maar eens naar die hallucinante didgeridoo in Invitation to Play. Of bijvoorbeeld het rauwe Cyberlover, dat zo op de eerste plaat van Slipknot had kunnen staan (eveneens uit in dat jaar). Een track als Venus Venus Venus blinkt uit in een heerlijke noisy chaos, mede dankzij het unieke slagwerk van Mark, die perfect de hakkende, grimmige keldersound van eind jaren 90 representeert. Dit had tot heel wat zweterige moshpits kunnen leiden, zoveel is zeker. Easy Heavy Duty Commercial Automatic is nu horen hieronder, dus laat je even mee terug nemen naar die heerlijke 90’s industrial sound:
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.