Ulver, foto Ingrid Aas

Ulver, foto Ingrid Aas

De Noorse act Ulver is natuurlijk nooit voor een gat te vangen. Begon de groep rond vocalist Kristoffer Rygg midden jaren negentig met een soort folky black metal (gevat op The Black Metal Trilogy), vervolgens kwamen er invloeden van avant-garde, jazz, rock, gothic, ambient, prog, elektronica en klassieke elementen (kamerkoren, cello’s) bij. Met de EP The Metamorphosis begaf de experimentele groep zich in 1999 verder richting elektronica en ze werkten later samen met uiteenlopende artiesten als Sunn O))) en Christian Fennesz.

Nu is er openingstrack van het nieuwe album (luister dat nummer onderaan!) en het nummer Nemoralia voert ons terug naar de jaren 80 en 90, ergens tussen industrial rock en de elektronische rock, synthpop en new wave van een Depeche Mode. Op de achtergrond zien we de net getrouwde Princess Diana en dat is niet voor niets. Zo legt het begeleidende schrijven uit hoe de tragische dood van Diana (auto-ongeluk in Parijs in 1997, opgejaagd door paparazzi) op een vreemde manier de mythe van de Griekse god Artemis (in het Romeins: Diana) en jager Actaeon resoneert. Nadat Actaeon Artemis naakt ziet, verandert hij in een hert en wordt verscheurd door zijn eigen jachthonden. Dat beeld opent Ulvers 13e album, The Assassination of Julius Caesar. Die langspeler verschijnt 7 april op House of Mythology, precies twee weken voor Roadburn dus.

De vorig jaar verschenen plaat ATGCLVLSSCAP werd een succes, wat de weg bereidde voor Ulver om weer een serieus, volledig studio-album te maken. Daarvoor werden opnieuw de bakens verzet en de band ziet The Assassination of Julius Caesar als hun ‘popalbum’. Referentiepunten zijn Talk Talk, Music Machine, Factory Records en Frankie Goes To Hollywoods klassieker Welcome to the Pleasuredome. Naast vaste gast Ole Alexander Halstensgård schoven ook onder meer experimentele gitarist Stian Westerhus aan en Hawkwind-held Nik Turner legt saxpartijen op het nummer “Rolling Stone”. De plaat is gemixt door Martin ”Youth” Glover (bekend van Killing Joke en Paul McCartney’s The Fireman en als producer van The Verve’s “Bitter Sweet Symphony”).

Optreden deden ‘de Wolven’ (de betekenis van Ulver in het Noors) jarenlang zelden, maar daar kwam in 2009 verandering in en in 2011 volgde zelfs een Europese tour voor het album Wars of the Roses. Ook stonden ze in 2012 al op Roadburn (zie hierboven). Ditmaal kozen ze Roadburn als releaseshow, waarna er nog wat festivals van Lausanne en het Oostenrijkse Krems tot Barcelona volgen. Een bijzondere Roadburn-boeking dus en één die de zondag extra cachet geef.

Ulver speelt zondag 23 april op Roadburn Festival, waar de Noren ‘The Assassination Of Julius Caesar’ integraal zullen uitvoeren.

Roadburn-2-17_Ulver



Deel dit artikel