Navarone in Rotown, foto Sandra Grootenboer

Lastig kiezen deze zaterdag als Rotterdamse rockliefhebber. Baardenfestival Scumbash viert haar vierde editie op een nieuwe locatie in de RDM Onderzeebootloods. Een band die er niet had misstaan is het Nijmeegse Navarone, maar na de Utrechtse MusicFair presenteren de hardrockers vanavond het derde album Oscillation in Rotown. Na supports met de andere Queen-liefhebbers van Extreme, lijkt het vijftal zichzelf, in de sfeer van Freddie, nog verder uit te vinden. Van het lekkere vluggertje Soon I’ll Be Home tot het majestueuze magnum opus Days of Yore.

Tekst Lodewijk Hoebens, foto’s Sandra Grootenboer

Fly Away van Lenny Kravitz zorgt in de Rotterdamse popzaal ondertussen voor de desert hardrockvibe. Dorstlessen gebeurt enkel met bier. En veel! Dan is het Showtime, letterlijk want het is het kortste nummer van de nieuwe plaat. Figuurlijk worden in twee minuten de stembanden even gesmeerd en mogen de gitaren los. Robin Assen, lijkend op Dr. Teeth van the Muppets maar soepel spelend als Questlove, warmt zijn drumkit ook even op. Snake slaat vervolgens ongenadig toe. De eerste single is nu al een klassieker binnen de Nederlandse hardrock. Het zou perfect kunnen fungeren als set-afsluiter maar nieuweling Oscillation staat vol pareltjes. Wat een schokgolf woedt er door Rotown. “Rotterdam uitverkocht! We zijn jullie nu al dankbaar.” Het publiek doet enthousiast mee terwijl de vocale uithalen voor kippenvel zorgen. Ogen dicht en genieten van die stuwende gitaren. Gelukkig is er altijd Merijn, de zanger, die ons met zijn nuchtere humor met beide beentjes op de grond houdt. Wanneer er weer een instrumentaal stuk begint, gaat hij met zijn biertje even gezellig tussen het publiek staan.

“Erg hè, wat er allemaal in de wereld gebeurt. Trump en zo. Nou, daar gaat het volgende nummer helemaal niet over.” Nee the Red Queen Effect van debuut A Darker Shade of White is meer om te dansen. Het nodigt zeker uit tot heupwiegen. Aan meezingen ook geen gebrek. Zet ze in de HMH of op Pinkpop en je geeft 5000 man een onvergetelijke avond vol pure rock ‘n roll. Dat merk je onmiddellijk aan de instelling van de band. Het plezier, de technische klasse en het samenspel. Als Kensington het kan?! Nieuwe single Soon I’ll Be Home houdt het mainstream, maar zorgt binnen drie minuten voor nog meer dynamiek in de zaal. Leave van tweede album Vim and Vigor blijft een fraaie powerballad met een immer positieve, muzikale kracht. Drie gitaristen op een rij, met Merijn op de akoestische variant. Lastig voor bassist Bram Versteeg om zich achterin te bedwingen terwijl hij de ene na de andere vette baslijn serveert.

Tijdens Shadow krijgt de bassist dan eindelijk zijn moment om even centraal vooraan te shinen. Hevig headbangend. Wat een breakdown! Voel die ratelende groove naar een zoveelste climax. Dankzij Unmistakably Everything en Chrome zaten we al in de driver’s seat voor een zoveelste trip door Navarone’s muzikale landschap. Opvallend dat de drie gitaristen deze keer niet op cowboy boots lopen maar comfortabelere sneakers dragen. Niet zo gek als je anderhalf uur aan een stuk rockt. De ritmische, rode spots en de vele rookpluimen maken het plaatje compleet. Keer op keer klieft die ongelooflijk goede stem van Merijn door de woestenij heen en tilt het geheel naar een volgend level. Veel gejuich bij de feilloze uitvoeringen, ook als de gitaar van Roman Huijbreghs even wegvalt.

Gelukkig is er altijd de steun van elkaar. Als broeders, denk The Eagles, brengen ze met drie gitaren en driestemmig Free Together. Misschien is het deze keer wel de boodschap richting Trump, maar het gaat om het gevoel van samenzijn door de muziek van Navarone, samen met 250 man in een uitverkocht Rotown. Na een fragiel, akoestisch outro, raken we door oudjes December en Indigo Blue verder in vervoering. “Make me blueeeeee!” Na een scheurende solo is het met Step By Step tijd voor een vleugje Foo Fighters. Er is werkelijk geen rockband waar Navarone vanavond niet aan lijkt te kunnen tippen. De temperatuur is na meer dan een uur al aardig opgelopen. Bij Merijn gaan de knoopjes van het hemd steeds losser zitten, wat voor de vele vrouwelijke fans geen probleem lijkt. Roman Huijbreghs mag deze keer voor hen een venijnige gitaarsolo inzetten.

De hit Wander van het tweede album bevestigt de wederzijdse liefde nogmaals. Luidkeels wordt er meegezongen, gitarist Kees Lewiszong drinkt zijn biertje leeg en zet vervolgens een powermove in. “And I feel that I begin to wander.” Meezingmomentje hoor. Stel je voor dat je dit met een vol veld meezingt in Landgraaf. Ze verdienen het. Machtig mooi, vindt Merijn hoe dan ook. “Liefde naar iedereen van Rotown. Drie keer Rotown, drie keer uitverkocht!” In de laatste vijf jaar drie keer op rij Rotown uitverkopen is natuurlijk ook een mooie prestatie. Drie liedjes hebben we dan nog niet gehad van het derde album. Er heerst wat gefluit en geroezemoes, maar natuurlijk komt Navarone nog terug. Ook al spelen ze de volgende dag in Engeland. Oscillation is uitgebracht op het Duitse label Rodeostar waardoor er internationaal meer deuren opengaan. De afsluitende combinatie van het indrukwekkende magnum opus Days of Yore en de gitaarkletterende oorwurm Loneley Nights zijn hiervoor prima visitekaartjes. Zo brengen ze het publiek een laatste keer tot een kolkende massa. Lonely Nights leent zelfs even het gitaarriedeltje van stadgenoten De Staat. Van een circlepit is echter geen sprake, is ook geen ruimte voor, maar geef Navarone de ruimte en ze weten elke zaal met puike hardrock in te palmen.

Navarone – Oscillation is uit op Rodeostar/Suburban. Lees ook het interview: ‘We waren op zoek naar een vuistslag in je gezicht’. Navarone is live te zien in/op de Effenaar (9-3), Patronaat (10-3), De Helling (11-3), Oranjepop Nijmegen (27-4), Sniester Den Haag (eind mei), Vierdaagse Feesten Nijmegen (medio juli), Doornroosje (20-7) en Cityrock Leeuwarden (9 september).