Publiek in 013, foto Rob Sneltjes

Publiek in 013, foto Rob Sneltjes

Publiek in 013, foto Rob Sneltjes

Publiek in 013, foto Rob Sneltjes

De geweldige livereputatie, recent weer onderstreept met een van de beste shows op Lowlands, heeft ze ongetwijfeld geen kwaad gedaan, maar Biffy Clyro had over fans sowieso al niet te klagen. En zo stonden ze maandag in een strak uitverkochte Ronda in Utrecht en weten ze woensdag nog eens 3000 mensen naar 013 in Tilburg te krijgen. Plus twee verslaggevers van Never Mind The Hype. Biffy Clyro speelt strak, hard en geeft alles aan de fans in het poppodium.

Tekst Ingelise de Vries, foto’s Rob Sneltjes

Het Schotse rocktrio heeft zijn sporen inmiddels wel verdiend. De band ontstaat in 1995 in Kilmarnock, waar ze beginnen als coverband. Inmiddels is het ruim twintig jaar later, zijn er alleen in de UK al ruim 1,2 miljoen (…) albums verkocht en is de alternatieve rockband toe aan zevende studio-plaat Ellipsis. Met bijbehorende tour, waarmee ze dus deze zomer al in Biddinghuizen stonden.

Lonely The Brave in 013, foto Rob Sneltjes

013 is al tijdens het uitstekende voorprogramma Lonely The Brave redelijk gevuld met fans, maar als Biffy fucking Clyro om negen uur begint, staat het pas écht vol. De band begint lekker op tijd, dat moet ook wel met de ramvolle setlist. De eilanders hebben bijna twee uur nodig om alle 26 nummers te spelen. Er is dan ook weinig tijd voor geouwehoer tussen de nummers door, de mannen hebben het tempo er goed in zitten. Er worden voornamelijk pauzes ingelast als er van gitaar moet worden gewisseld. En even als tijdens Living Is A Problem Because Everthing Dies het Amerikaanse volkslied wordt ingezet, maar wel bewust extra vals op de dag dat Trump de zege claimt.

Biffy Clyro in 013, foto Rob Sneltjes

Biffy Clyro in 013, foto Rob Sneltjes

“Ik wou dat ik mijn zonnebril had meegenomen!”, grapt een bezoeker. ‘Mon the Biff’ heeft een flinke lichtshow die perfect is afgestemd op de muziek en minstens zo strak is. Het zorgt ervoor dat de band vaak helemaal op de achtergrond verdwijnt. Dat maakt weinig uit, het drietal geeft alles voor de muziek en zoekt zelf weinig de aandacht op. Hoewel er genoeg momenten zijn dat frontman Simon en bassist James op de versterkers klimmen. Eén van de mooiste momenten is wanneer er tijdens Re-Arrange met talloze lazerstralen een groen met blauwe sterrenhemel op het plafond van 013 wordt geprojecteerd.

Biffy Clyro in 013, foto Rob Sneltjes

Biffy Clyro in 013, foto Rob Sneltjes

Het enige jammere is dat het geluid zo hard afgesteld is, dat er af en toe slechts ‘een muur van’ op je afkomt. Maar over het algemeen zet Biffy gewoon een strakke show neer, waarin alles wordt gegeven. Zoals we gewend zijn. Het is tenslotte Biffy fucking Clyro.

Biffy Clyro in 013, foto Rob Sneltjes

Biffy Clyro in 013, foto Rob Sneltjes

Meer foto’s van Rob Sneltjes in de galerij hieronder en op zijn website.