Throwing Bricks en Ontaard

Throwing x Ontaard – Oud Zeer

Dat het goed gaat met de Utrecht heavy muziekscene wisten we al. Maar dan nog komen we soms bands tegen die ons omver blazen. Throwing Bricks cementeerde zich met debuutalbum What Will Be Lost in 2020 als een van de meest veelbelovende sludge metalbands uit het hart van Nederland. Sindsdien is die trein blijven rollen. Niet alleen dankzij overtuigende shows, van Popronde tot Doomstad, maar ook vanwege de out-of-the-box mentaliteit. Of dat nu een estafetteshow is met bevriende bands (interview hier) of een bijzonder 48H project met TivoliVredenburg: niets lijkt te gek voor Utreg’s finest sludge unit. En dat levert ook nog eens ijzersterke muziek op die de band rechtstreeks en welverdiend op de weg naar Roadburn heeft geleid. Volgende week staan ze in Hall of Fame, maar vandaag droppen ze een emotionele, aangrijpende splitplaat via Tartarus Records met de al even opvallende post-metalband Ontaard.

Tekst: Merijn Siben

Zielsverwanten
Ontaard is nog niet zolang bezig, maar in Utrecht en omstreken hebben ze al behoorlijk wat zoden aan de dijk gelegd. Gefront door Shira van der Wouden, is het post-metalkwartet er een met een verhaal. Plus een vergelijkbaar overtuigende liveshow (Throwing Bricks-frontman Niels zingt elk optreden een stukje mee en vice versa). Die innige verbintenis als zowel vrienden als muzikanten, was verkoren om te leiden tot meer. Oud Zeer is het resultaat, een vandaag uitgekomen EP die dealt met de nasleep van trauma’s en depressies in een wereld die soms uiterst wreed kan zijn. Dat leidt tot meer dan alleen een speelse collaboratie tussen twee bands. Oud Zeer is een gezamenlijk passieproject, met vocale bijdrages van Kim Hoorweg (VULVA) en Clasine Haringsma (Immen) evenals de strijkarrangementen van Johanna Kouwenhoven. Geproduceerd door bandlid Marius Prins in dB’s en Studio Moskou, met een mastering door Tim de Gieter (Amenra, Doodseskader), is Oud Zeer dus beduidend een product ontstaan uit vriendschap, muzikale vrijheid en experimenteerdrift.

Throwing Bricks
Het resultaat mag er wezen. Vijf overweldigende tracks, twee van Throwing Bricks, twee van Ontaard en een gezamenlijke. Zo doken we eerder dit jaar al in het fenomenale epos Abandon Me, met Kim Hoorweg van VULVA op zang. Erg fraai, maar ook opener A Selfish Symphony mag er wezen. Met een brute mengeling van atmosferische post-rockklanken en black metal, horen we die inmiddels typische Throwing Bricks sound toch maar even de geluidsbarrière doorbreken. Maar wat een gouden vondst: de inclusie van het emotionele vioolwerk van Johanna Kouwenhoven, zo mooi verspreidt over de split, die dus ook A Selfish Symphony een extra dimensie meegeeft.

Ontaard
Dan nog de kant van Ontaard. We benoemden al een band met een verhaal, mede door de openheid waarmee ze elke liveshow aanpakken. Een goed voorbeeld is debuut EP I Am But My Flesh, waar frontvrouw Shira van der Wouden op de track Erik S. een abuser uit het verleden bij naam noemt. Nu, op het tweedelige Blame, vertelt ze hoe ze op dertienjarige leeftijd slachtoffer werd van een aanranding, om vervolgens niet gelooft te worden door de politieagent aan wie ze dit vertelde. Uiterst indrukwekkend is de manier waarop de rest van de band, inclusief de gastbijdrage van Immen (wiens indiefolk zeker het beluisteren waard is via deze link), die gevoelens van onrecht, boosheid en wanhoop weten te bevatten in een sonische achtbaanrit. Blastbeats, zorgvuldig opgebouwde spanningsbogen, messcherpe gitaarriffs? Ontaard voorziet. Zo ook in het beklijvende Spiraling On The Kitchen Floor overigens, een van de zwaarste en heftigste tracks die we tot nu toe van Ontaard hoorden.

Gedeelde smart
Het moet gezegd worden: Oud Zeer is rauw, eerlijk en beklemmend. Maar toch ook een release met een positieve kant. Zoals beide bands aangeven: het verleden kan je vormen, maar dat hoeft je niet te breken. Op Oud Zeer hoor je dat terug met twee bands die relaas vinden in hun vriendschap en samenzijn, die eensgezind de strijd aangaan met al het nare dat het leven naar je kan gooien. Om daarin hun collectieve kracht als muzikanten ontketenen. Gedeelde smart is dus halve smart: Throwing Bricks en Ontaard staan samen sterk op Oud Zeer. Eerstgenoemde sluit donderdag de Hall of Fame af te Roadburn. Mis ze dus niet, en scoor je dag-of weekendtickets via deze link. Tevens is Oud Zeer verkrijgbaar in diverse formats via Tartarus Records en Bandcamp. Genoeg gekletst, laat je meevoeren door een portie overdonderende sludge/post-metal via: