The Queer Side of Heaviness II, foto Paul Verhagen

Weg van het gebruikelijke rumoer en drukte op het Roadburn terrein, vindt de bezoeker een kleine oase van rust in V39. Het complex tegenover festivalhart 013 biedt al sinds jaar en dag de locatie voor intrigerende Q&A’s en panels tijdens Roadburn. Een van die panels is The Queer Side of Heaviness, die vorig jaar debuteerde. Gehost door muziekjournalist Tom Dare, tevens maker van de podcast Hell Bent For Metal, is daar met Part II: The Stage Is A Sanctuary het vervolg. En minstens zo interessant als vorig jaar, met diverse gespreksonderwerpen gericht op representatie, acceptatie en het podium als heiligdom waar menigeen zich kan uiten.

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Paul Verhagen/Roy Wolters

En het zijn ook niet de minste muzikanten die vandaag met Tom Dare gaan kletsen: Ashanti Mutina, die later op de dag Koepelhal compleet verwoest met haar keiharde industrial rap, bijgestaan door Kate Davier van Pupil Slicer, Willow Ryan van Body Void en Stefania Pedretti van OvO. Allen net als Tom Dare zelf deel uitmakend van de LGBTQI+ community.

In een genre dat lange tijd door cishet mannen werd gedomineerd, wordt je als queer muzikant niet altijd direct geaccepteerd om wie je bent, ongeacht de kwaliteit van de muziek. Die uitdaging wordt zeker meermaals aangehaald, maar wat vast wel een opsomming van negatieve ervaringen had kunnen zijn, maakt ook veelvuldig plaats voor positieve en humoristische anekdotes. Soms zelfs verhalen die beide kanten opgaan, wanneer de Zambiaans/Canadese Ashanti bijvoorbeeld vertelt dat ze eens werd achtervolgd door iemand na een show. Eenmaal ingehaald had die persoon geen kwaad in de zin, maar gaf hij complimenten voor de set en vroeg hij om een sigaret.

Backxwash samen met Katie (Pupil Slicer) op Roadburn, foto Paul Verhagen

Backxwash op Roadburn 2023, foto Roy Wolters

Niet alleen Ashanti is een begenadigd verteller. Presentator Tom heeft namelijk überhaupt een handvol bijzondere persoonlijkheden om zich heen, die een goede chemie met elkaar beschikken. Zo weten Willow en Katie hun ervaringen ad rem en met veel humor te beschrijven zonder daarbij een blad voor de mond te nemen, terwijl de verlegen Stefania Pedretti ondanks haar bescheidenheid juist met zorgvuldig doordachte antwoorden komt.

En het is Tom die daar een sterke flow in weet te brengen. Als jarenlange metaljournalist bevond hij zich tussen de hetero mannen, en zijn ruime ervaring als interviewer en podcaster komt uiterst sterk naar voren. Hij heeft duidelijk een talent om mensen op hun gemak te laten voelen, met zelf ook schunnige grappen over fisten, uit de kast komen bij je moeder (‘Oh my god, my son likes to suck dick!’) en de mooie schouders van Johannes Persson van Cult of Luna. ‘Admittedly very nice shoulders’, vult Katie erop aan.

Ook erg interessant is het segment over journalistiek. Vooral de arbitraire vragen die de media steevast stelt als bijvoorbeeld: ‘’Hoe voelt het om een non-binaire metalmuzikant te zijn?’’, eentje die Katie en Willow maar al te vaak te horen krijgen. Want inderdaad, waarom doet dat ertoe in plaats van de muziek, die prioriteit heeft? Iets wat Stefania maar al te goed herkent van de vrouwonvriendelijke vragen die ze nog al eens kreeg. Toch beaamt ze: ‘Journalism has the power to change the perspective’. Er wordt dan ook een voorzichtig optimisme geuit door het panel, niet alleen qua houding vanuit de media, maar ook qua acceptatie in de scene. En festivals als Roadburn, die helpen met het creëren aan een veilige omgeving voor iedere liefhebber en maker van heavy muziek. Aldus Katie tijdens het panel: ‘’Be whoever you want, play whatever you want’’. De wereld, en de heavy scene, heeft weliswaar nog een lange weg te gaan als het gaat om acceptatie en representatie, maar artiesten als o.a. Pupil Slicer, Body Void, OvO en Backxwash, maar ook Roadburn, leggen de bouwstenen om die weg te vervolgen. En dat is erg mooi om te zien.

The Queer Side of Heaviness II, foto Paul Verhagen



Deel dit artikel