Als je na twee jaar pandemie een interview doet met vier hyperproductieve artiesten, die ook nog eens op Roadburn spelen (daar gaat het tenslotte hoofdzakelijk over), dan weet je dat het wel eens een ‘You heard it first at…’ stuk kan worden. Nou, dat dus met Solar Temple en Dead Neanderthals, wat samen op Roadburn 2022 de krachten weer gaat bundelen. We spreken zowel Omar en Mink van Solar Temple als Otto en René van Dead Neanderthals, vanuit de repetitieruimte. We hebben het over Roadburn en stukken daarvoor maken, de mindset voor een collab, hoe je Aaron Turner strikt en een hele hoop platennieuws.
Tekst: Guido Segers
Solar Temple X Dead Neanderthals
Het zaadje van de samenwerking werd volgens Otto op Roadburn Redux geplant: “Wij waren op aan het bouwen en hoorden toen Solar Temple en dat was heel gaaf. Dan gaan er appjes heen en neer vervolgens en raak je aan de praat met ‘misschien moeten we een keer samen wat doen!’ en zodoende.” Van daaruit gaat het balletje dan rollen, vult René aan: “Omar heeft vervolgens weer met Walter (Roadburn, red.) contact gehad. Hij opperde dat wij iets samen wilden doen.” De vier muzikanten kenden elkaar op dat moment al veel langer. Ze komen allemaal uit Nijmegen en omgeving en deelden vaker het podium. De band Galg en later ook Turia is het begin van de connectie met Dead Neanderthals, vertelt Omar: “Mink en ik deelden met Galg vaker het podium met Dead Neanderthals. Ook maakte ik met René een plaat als Imperial Cult, dat was de eerste samenwerking.” Mink voegt toe: “Otto heeft ook een cheesy sax solo gespeeld op een Galg plaat die nog niet uit is!”
Kortom, genoeg geschiedenis en nu is er ook volop klik in de studio, wat heel organisch gaat tot dusver volgens Otto: “We hebben gewoon gezegd: ‘Laten we de oefenruimte ingaan en wat gaan doen.’ Eigenlijk gewoon ons normale proces.” René voegt toe: “Er was niet echt een idee vooraf, maar de basis ontstond vrij snel en daar zijn we mee gaan repeteren en verder bouwen en het stuk vormgeven. Qua smoothness was dat vrij smooth verder.” Volgens Mink was dat vooral een kwestie van schrappen: “Je gaat vooral kijken wat je niet gaat doen. Wat er niet bij past of wat anders moet en daarbij werk je dus veel samen en geef je elkaar feedback. Het is echt een aaneenschakeling van mensen die dingen met elkaar afspreken en aan elkaar verbinden geworden.” Otto wil daar graag een voorbeeld geven, omdat de heren ook wel beseffen dat het hier niet duidelijk van wordt: “Ik ben bijvoorbeeld begonnen met heel veel distortion op mijn synths, maar inmiddels is daar alleen een cheesy synth lijntje van over door dat proces. Wat dat betreft, is het een hele andere sound geworden dan waar we allemaal aan gewend zijn.”
Embers Beget The Divine
“Wat we niet wilden, was dat je een soort Redux show één plus Redux show twee krijgt, het moest wel heel anders zijn. Maar het is moeilijk te omschrijven… Je kan wel zeggen dat het hypnotiserende en psychedelische, wat beide bands al hebben, dat zit er wel dik in”, zegt Omar over het stuk dat de twee bands samen maken, getiteld Embers Beget The Divine. René springt erin: “Het is in ieder geval geen metalset, maar ook geen drone rockset. Het voelt wel echt als een combinatie van beide bands op een positieve manier. Het zijn geen nummers waarbij je kan zeggen dat die van de ene of andere band komen.”
De titel en de poster verraden natuurlijk wel iets over het thema. Primitieve symbolen, ritualistische vibes, dat soort idee komt naar voren. Althans, dat opper ik in een poging wat meer los te krijgen over de inhoud. Na wat tenenstaren, reageert René: “Ja, dat is wel een terechte constatering. Veel spacend en ik hoop dat mensen er echt volledig in op kunnen gaan. We spelen zeker een uur en dat gaan we benutten om de luisteraar echt in de set te zuigen. Dat is ook hoe we het zelf ervaren tijdens de repetities.” In eerste instantie zal dit een eenmalige opvoering zijn, maar alle vier zijn enthousiast over het stuk en staan open voor vertolkingen in de toekomst. Voor nu is de horizon en focus op Roadburn zelf, dus eigenlijk gewoon niet missen dus.
Beide bands speelden al echt vaak op Roadburn. Omar en Mink werken aan hun derde stuk speciaal voor het festival na Maalstroom en de performance met Solar Temple. Wordt het geen gewoonte? Het is een beetje geluk, zegt Omar: “Wat we doen is heel goed ontvangen, dus het voelt ook natuurlijk om hier mee terug te keren. Je groeit er enorm van als artiest, je wordt echt uit je comfortzone gehaald.” Dead Neanderthals zijn ook vaste gasten inmiddels, maar dat maakt het niet minder bijzonder voor René: “Er is ontzettend veel vrijheid, maar ook een enorme kwaliteitsstempel. Dat hebben we zelf ook alle vier. We zijn in september gestart en repeteren inmiddels wekelijks om dat te bereiken, dat doet Roadburn wel met je.” Otto voegt daaraan toe dat wat dat betreft de stijl niet zo veel uitmaakt: “We hebben er freejazz gespeeld, maar ook synthkraut. Dat ging beiden goed met het publiek.”
RMFTM X Twin Sister
Otto en René staan dit jaar ook met een andere collab op het podium overigens, waar Otto ook graag wat meer over vertelt: “We doen met Twin Sister een ‘Commissioned Piece’ met Radar Men From The Moon, die drie shows spelen. Daar zijn we dus onze zaterdagen aan kwijt in Eindhoven. Dat is wel een ander proces, want we zijn met z’n negenen. In het resultaat hoor je ook beide bands terug.” Het proces was vergelijkbaar, voegt René toe: “Ook daar begonnen we met een paar ideetjes en dat wordt steeds meer een congruente set. Percussie-heavy, industrial-vibe, maar anders dan je gewend bent. Dat kunnen we erover kwijt.”
Samenwerken
Als ik hier een lijstje moet tikken van alle projecten van deze vier muzikanten, inclusief alle collabs, dan wordt dit een nog langer artikel. Er zijn ook artiesten die veertig jaar in dezelfde band spelen en nooit daarbuiten stappen. Wat maakt deze vier zulke goede samenwerkingspartners? René weet het wel: “Afronden! Op tijd zeggen; dit is het en dan door naar het volgende.” Hoewel dat natuurlijk een rol speelt qua productiviteit, denkt Mink dat het ook in de individualiteit van elk zit: “We doen allemaal veel alleen, dus je weet hoeveel werk je aan iets hebt als je alles zelf moet doen. In een samenwerking ga je anders te werk, maar dingen gaan ook sneller.” Otto sluit zich daarbij aan: “Als ik in mijn eentje werk, weet ik precies wat eruit gaat komen en moet je het zelf oplossen. Als je met meerdere mensen bent, heb je automatisch feedback en een klankbord. Dat maakt het proces veel makkelijker. Maar we zitten ook niet vast aan onze bandidentiteit of een hokje, dus we zijn gewoon vrij om te verkennen.” René voegt daar aan toe dat het ook om je mindset gaat: “Je moet openstaan voor nieuwe ideeën, niet teveel met je eigen verwachtingen blijven zitten en accepteren dat ideeën van een ander ook gaaf zijn.” Omar ziet dat ook terug in de muzieksmaak van de hele groep: “Iedereen heeft een brede muzieksmaak, dus je kan makkelijk aansluiting vinden. Als ik alleen maar black metal zou luisteren, dan zou een project als dit gewoon niet kunnen met een experimentele drone-synth band.”
Redux
Beide bands speelden dus op Redux en daar mogen we even op terugblikken, want zowel Solar Temple als Dead Neanderthals voerden daar een verrassend stuk op. Dead Neanderthals maakte IXXO, wat veel meer synthy en strak was dan hoe je de band kent: “Wij zijn begonnen zoals we dat altijd doen. Een, twee, drie – doe maar wat! Dan heb je vrij snel een basis, waar je iets van kan maken. Toen leek synths een goed idee dus daar ga je mee verder. Misschien moeten we Aafke (Romeijn, red.) vragen? Die kan daar wel wat mee en houdt van synthpop, maar is geen Roadburn artiest. Dan geef je eigenlijk je idee aan hun en zij komen met een invulling en zo ontstaat dan een collaboratie.” René beaamt dat: “Het schrijfproces was echt fifty-fifty en dan ga je samen kijken welke kant het op zou moeten. Je moet dan wel openstaan voor de input van de ander, dan ontstaat iets moois.”
Op een eerdere editie van Roadburn werkten Mink en Omar aan Maalstroom, een ‘commisioned’ stuk met een groot aantal muzikanten en flinke organisatie. Voor het stuk The Great Star Above Provides van Solar Temple, werd het juist minimalistischer en kam de stijl vooral voort uit eigen interesse, begint Mink: “We hadden vooraf al veel contact met Walter over de inspiratiebronnen van mij en Omar. Die liggen namelijk meer in de jaren zestig, zeventig en in de krautrock. Toen belde hij of we wilden komen met een project, welk mochten we zelf weten, maar of we niks wilden doen me de muziek waar wij zelf naar luisteren. Daar hebben we een show mee in elkaar gezet, waarbij we vooral keken wat je met z’n tweeën live kan doen en het uiteindelijke idee lag vrij snel klaar. Juist de beperking stimuleerde creativiteit in deze.”
Live platen
Juist door die losse performances en het contact, ging het balletje dus rollen. Omar: “Ik had een contact met Walter over onze show en een eventuele release daarvan. Ook hebben we het nogmaals opgevoerd in Doornroosje, dus ik sprak hem vaker en vertelde over ons contact met Dead Neanderthals en dat we iets samen wilden doen. Walter vond dat heel vet en vond dat dit een natuurlijke plek moest hebben op Roadburn.” Mooi nieuws voor de liefhebbers, want die platen komen er dus ook aan en wel vrij snel. René: “Toevallig kregen we vandaag (28 maart, red.) van Jurgen van Roadburn/Burning World Records de foto’s van de plaat. Wanneer ‘ie precies uitkomt weten we niet, maar ze willen het snel gaan releasen. We hebben er wel tien maanden op moeten wachten met de huidige productietijden.” Die van Solar Temple komt ook, maar daar moet je nog even op wachten: “Alles is aangeleverd, maar het duurt gewoon heel lang bij de pers dus wanneer is nog onbekend.”
Iskandr
Tijdens de voorbereiding van ons gesprek had ik opgeschreven om Omar en Mink te vragen of ze ook wel eens overwogen hebben om Iskandr naar het podium te brengen in plaats van Solar Temple. Dat is het solo-project van Omar, waar Mink zeker op de laatste plaat een grote rol in speelde. Inmiddels is aangekondigd dat Iskandr een live band gaat worden, dus dat is eigenlijk een redundante vraag. Omar: “Na mijn laatste plaat kreeg ik heel veel verzoeken om live te spelen, maar het is echt een studio project. Ik ben een beetje overgehaald door die vele vragen, maar ik wil niet de plaat spelen zoals ‘ie nu is. Dat voelt niet goed. Live wil ik het anders doen, met andere sets dan je gewend bent. Eigenlijk net als met Solar Temple moet ik uitvogelen hoe dat live vorm krijgt. Dus later meer!”
Aaron Turner
De laatste plaat van de Dead Neanderthals is Corporeal Flux een collab met Aaron Turner (ja, die van Isis, Old Man Gloom en Sumac). Een afstraffing van bas-heavy drones en duistere, black metalesque vocalen, maar hoe is die nou tot stand gekomen en hoe krijg je als band zoveel gedaan als er iemand continue over Elden Ring tweet via je account? René schijnt voor beiden verantwoordelijk te zijn: “Gewoon, via Instagram: ‘Hey Aaron, wil je iets met ons samendoen?’, waarop hij reageerde: ‘Ja is goed’. Zo dus, en Elden Ring is heel erg gaaf.”
Wat moet je zien op Roadburn?
Omdat artiesten ook fans zijn, vraag ik natuurlijk naar de tips van de heren voor Roadburn 2022. Maar het blijft dan toch even stil. Otto heeft nog geen idee (later herinnert hij zich): “Ik heb nog niks langs zien komen wat ik echt wil zien of ken, maar dat is goed. Dat betekent dat ik veel nieuwe dingen ga zien… Liturgy wil ik wel zien, dat is op plaat fantastisch, maar live vond ik het niet zo goed. Dus dat ga ik zien en dan ook helemaal.” René heeft wel meteen een tip paraat: “Albatre uit Rotterdam. Supergoede band die in Paradox speelt en ik snap niet dat ze niet groter zijn. Drum, bas en alt-sax, en doet niet onder voor een band als Zu. We speelden vaak samen en nog nooit een slechte show gezien, dus ga ze zien!” Mink sluit zich bij Otto aan, maar Omar heeft nog twee tips: “Ik wil Senyawa zien, een Indonesisch folk-drone-horror duo dat keigoed is. En Sordide, black metal uit Frankrijk. We hebben met ze getoerd in 2019, dus kleine disclaimer, het zijn wel vrienden. Steengoede band, waarvan ik niet snap dat ze niet groter zijn.”
We hadden ook nog nieuwe platen beloofd en om de lengte van dit artikel in te perken, doen we het even puntsgewijs:
-
De Redux Live platen dus…
-
Twin Sister is uitgedemo’d voor een nieuwe plaat (opnemen dus)
-
Dead Neanderthals werkt aan een opvolger van Ghosts met Scott Hedrick van Skeletonwitch
-
Solar Temple heeft een plaat liggen en die komt… Een keer (los van de collab dus)
-
Fluisteraars wacht ook op nieuw werk dat bij de pers ligt
-
Er komt ook nog een Iskandr release aan
Solar Temple x Dead Neanderthals present Embers Beget The Divine
Datum: zondag 24 april 2022
Tijd: 16.30 – 17.20 uur
Locatie: The Terminal – De Koepelhal
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.