Rammstein in de Kuip, foto Lodewijk Hoebens

Terwijl Jaap Stam aan het begin staat om een nieuw Feyenoord te vormen, komt eerst die Mannschaft van Rammstein op bezoek in de Kuip. De Duitse band verkiest Rotterdam boven Amsterdam vanwege de architecturale bouw van Neerlands mooiste stadion. Na Metallica weten we hoe bagger de Johan Cruijff Arena klinkt. De show van Rammstein met zijn oneindige vlammen, knallen en tanz metal weerklinkt wonderlijk als weleer. Toen namen als Bon Jovi, Bruce Springsteen en Metallica graag geziene gasten waren in de voetbaltempel van Rotterdam. 

Tekst: Lodewijk Hoebens

“Was ich liebe das muss auch sterben”

Een opvallend begin, inclusief oerknal, van Rammstein. Enkele jaren geleden wilde de band er nog zelf een eind aan breien. Doch, het laatste wapenfeit beslist daar kennelijk anders over. Eerste single Deutschland een come back noemen is een understatement en het titelloze album debuteert maar liefst in 14 landen op nummer één. Geen wonder dat in 2020 al een nieuwe tour in de agenda staat die de Duitsers langs Oostende en Nijmegen brengen. Misschien hebben ze het laatste decennium weinig studiomateriaal uitgebracht, de shows zijn elke keer weer een erlebnis en plaatsen Rammstein in de harten van volgende generaties. Graspop 2017 was een prima voorbeeld en met gemak het hoogtepunt. 

Rammstein in de Kuip, foto Lodewijk Hoebens

Maar liefst zeven nieuwe nummers passeren de Kuip en worden even enthousiast onthaald als een Links 2,3,4 of Sehnsucht. Op de typische manier van Rammstein ontstijgen nummers als Zeig Dich, Puppe en Ausländer het medium van een ‘liedje’. Spraakmakende videoclips en visuals, lyrics vol dubbele bodems en metal om zu tanzen. Helaas geen Sex, samen met Weit Weg, m’n favorieten van het meest recente album. Maar goed… Door de vele innuendo’s van Heirate Mich (Heil, Heil) tot Pussy (Steck Bradwurst in dein Sauerkraut) wordt het al snel bloedheet. Heb ik het al gehad over de immense vuurzee in de Kuip?

Omwonenden reageren meermaals vanwege geluidsoverlast. Natuurlijk heel wat andere koek dan Marco Borsato! Toch geldt Rammstein tegenwoordig ook voor alle leeftijden. Waar is de tijd van Bück Dich? Een onschuldig schuimkanon dat er op los spuit tijdens Pussy. Geinig maar een wereld van verschil wanneer Till vroeger met een dildo de arme toetsenist te lijf ging. Rammstein is misschien wel te groot geworden voor deze puberale humor. Er heerst vooral romantiek in de Kuip. Het stadion alleen al is een prachtig decor, met een roemrijke historie. Niet alleen vanwege Feyenoord, alle grote muzikanten hebben hier wel eens gespeeld, van Bowie tot Madonna. 

In de noeste industriële setting brandt het hart tijdens klassieker Heirate Mich, nieuweling Diamant en fraaie ballad Ohne Dich: “Ohne dich kann ich nicht sein.” Aanstekers massaal de lucht in. Feuer Frei gaat het bij ijzersterke uitvoeringen van Sehnsucht, Sonne en Du Hast. Engel, tijdens Graspop nog een vurig hoogtepunt vanwege de brandende engelenvleugels zorgt voor een volgend intermezzo. Deze tour beklimmen ze een mini podiumpje en wordt het nummer ondersteund door het voorprogramma Duo Jatekok, twee dames achter een piano die Rammstein liederen brengen. Als support hoorden we al mooie uitvoeringen van Klavier, Seemann en Frühling in Paris langs komen, nu zorgen ze voor de muzikale aankleding terwijl Till, Cristian, Richard, Cristoph, Paul und Oliver in bootjes over het publiek richting het hoofdpodium varen. Net als in de bijzondere videoclip van Ausländer. Misschien wel het meest foute nummer van de nieuwe plaat maar oh zo aanstekelijk. Zo vrolijk. “Come on baby, c’est, c’est, c’est la vie!”

Anders dan de kannibalistische trekjes tijdens Puppe waarin Till met een gigantische kinderwagen aan komt lopen die vervolgens meerdere malen in de hens vliegt. Net als de krankzinnige uithalen van de zanger alle kanten op kan vliegen. De frontman heeft zo’n ongelooflijk bereik met die articulerende, zware stem. Laat je niet verrassen door het haarknotje en grijns.

“Und dann reiß’ ich der Puppe den Kopf ab
Dann reiß’ ich der Puppe den Kopf ab
Ja, ich beiß’ der Puppe den Hals ab
Es geht mir nicht gut (Dam-dam)”

Rammstein in de Kuip, foto Lodewijk Hoebens

Als leraar Duits zou hij prima uit de voeten kunnen. Tot ‘ie een beetje doordraaft. Pas maar op of hij stopt je in een grote ketel en steekt de fik erin. Steeds met groter geschut. Asche zu Asche! Ook al doet de zon nog zo haar best, zwarte rookpluimen blijven boven de Kuip hangen. Voor Du Riechst So Gut haalt de zanger zijn boog boven met aardig wat vuurpijlen. Ook de gitaren vatten vlam. Ja, de tweede helft van de show bevat zo veel vuur, dat Feuer Frei vanavond niet eens gespeeld hoeft te worden. Tijdens Du Hast en Sonne, met een machtig mooi meezingmoment, lijkt de Kuip wel op een hoogoven, meters hoge vonken schieten de lucht in. “Du hast mich gefragt und ich hab’ nichts gesagt!”
Nee inderdaad, wie de band voor het eerst ziet zal zijn ogen hebben uitgekeken. Voor Rammstein lijkt het een kleine moeite, want de songs worden met zo’n daadkracht gebracht. Oud of nieuw, alles klinkt even strak. 

Het intermezzo na Diamant met de remix van Deutschland (door gitarist Richard Z Kruspe) is een momentje voor de toetsenist die als Armin van Buren hoog in de middelste toren een dj act mag verzorgen. Flarden van Bück Dich komen langs terwijl de man in het gouden glitterpak het publiek opzweept. Bijgestaan door vier dansers die op de maat proberen te bewegen. Misschien ziet het er in het donker beter uit, maar het oogt wat onbeholpen. Als dan de originele versie van Deutschland wordt ingezet en een ijzersterk vervolg krijgt met Radio zijn we weer vertrokken. Twee persoonlijke nummers over het leven achter de Muur. Na al die jaren zit het Duitse verleden hen nog altijd dwars. Alle vijf komen ze uit Oost-Duitsland en hebben de val van de Berlijnse Muur met eigen ogen kunnen aanschouwen. 

“Deutschland – mein Herz in Flammen
Will dich lieben und verdammen
Deutschland – dein Atem kalt
So jung – und doch so alt
Deutschland!”

Rammstein op Graspop, foto Rob Sneltjes

Niet vergeten dat de heren al in de vijftig zijn en jarenlang zich moesten excuseren voor hun muziek. Knap dat ze na vijfentwintig jaar nog altijd samen zijn en misschien wel groter dan ooit. Elk bandlid krijgt genoeg ruimte naast Rammstein voor eigen projecten. Je zou bijna vergeten dat Richard Z Kruspe met Emigrate eind vorig jaar nog een nieuw album heeft uitgebracht. Niet alleen Lindemann leverde een bijdrage, ook de frontmannen van Ghost en Billy Talent droegen een steentje bij. Een luxe hobbyband dat in schril contrast staat met Rammstein waar alles om discipline draait. Hoe wil je anders overleven met zo veel pyrotechnics on stage. Alhoewel, denk alle visuals weg en je hebt nog altijd een setlist vol hits.    

Als de duisternis valt zijn we bij het laatste toegift aanbeland. “Rammstein und die Sonne scheint!” Geen maskers maar vuurspuwende gitaren voor de klassieker Rammstein uit David Lynch’ Lost Highway. Een laatste blik van euforie giert door het stadion wanneer de logge gitaarriffs alles en iedereen omver blaast. Om en nabij de vijftigduizend bezoekers zingen en springen nog een keer mee wanneer Till al dijen kletsend naar het eind gaat met Ich Will. Als Smaug de draak worden de laatste vlammen los gelaten en komt er een slot aan een historische avond. Niet alleen voor (metal)muziek maar ook voor de Kuip, waar in de toekomst hopelijk meer concerten van dit kaliber plaats zullen vinden.



Deel dit artikel