Radar Men From The Moon in Effenaar, foto The Buried Harald

Waar concerten pas weer mondjesmaat kunnen, laat de herfst er geen gras over groeien. De weg naar Effenaar is namelijk bezaaid met stromend water en zeikweer op de kop, maar het is de barre trip helemaal waard. Want eenmaal binnengedruppeld bij het Eindhovense poppodium, staat ons een avondje acid metal te wachten, van lokale klasbakken Radar Men From The Moon welteverstaan. Met zitplek voor honderd man eindelijk, gezien de omstandigheden, voldoende publiek voor een releaseshow van het nieuwe album The Bestial Light dat op 8 mei uitkwam. Voeg daar ook nog eens Belgische noiserocksensatie Crowd of Chairs en Eindhovens doomcollectief Offerblok aan toe en je hebt zelfs op de stoel een heftige vrijdagavond. 

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Kamil Parzychowski (The Buried Herald)

Offerblok in Effenaar, foto The Buried Harald

Het is wel een raar gezicht, zo’n vrijwel lege Effenaar. Met een reeks stoelen bestemd voor honderd bezoekers, een eenrichtingsroute aangegeven op de grond en het advies zoveel mogelijk te blijven zitten echt een andere manier van concerten aanschouwen. Maar anderzijds, wel het beste waar je op kunt hopen, want het is toch geruststellend om livemuziek voor je te hebben. Voor de bands zelf is dit vast al even bizar. Maar wanneer de eerste noten binnenkomen, is het hoe dan ook genieten geblazen, te beginnen met Offerblok.

OFFERBLOK
Offerblok lijkt met elke release weer harder en geconcentreerder uit de hoek te komen. De Eindhovenaren hebben met Six Butchers Left en A Sun Deceased al twee albums op zak, maar een show bij de Isolation Sessions toonde de hoe hard hun sound echt binnenkomt. Vandaag horen we dan ook een band die nog meer gegroeid is in hun stijl, want ze plempen een slepende, keiharde bak doom neer, gepaard met een psychedelisch post-metalrandje. Die afwisseling in atmosfeer en harde, trage tempo’s werken goed in samenwerking met de gepijnigde strot van Joost Nevels, die klinkt als een nog bozere Scott Kelly. Afsluiter en nieuwste single The Beginning at the End gaat dan ook door merg en been, een veelbelovende, stampende track afgemaakt met fraaie visuals. Heerlijke warming-up!

Offerblok in Effenaar, foto The Buried Harald

CROWD OF CHAIRS
Niet alleen zit het bij onze zuiderburen helemaal snor betreft cinema en speciaalbier, ook qua alternatieve muziek heeft België het goed getroffen. En daarbij blijkt Gent een van de grootste broeinesten, met vandaag Crowd of Chairs, geheel toepasselijk spelend voor een crowd of chairs. De band is gekomen op uitnodiging via Radar Men From The Moon, die een paar weken geleden onder de indruk waren tijdens een Gentse show met dit drietal. En met recht, want de noiserockende Belgen maken een lawaai van heb ik jou daar, zonder zuinig te zijn met spannende tempowisselingen en eigenaardige uitbarstingen. Er wordt vaak geswitcht tussen hard en dreigend, zonder de hoogste versnelling los te laten. Dikke pluim ook naar de drummer, die knuppelt alsof er een horde wilde honden achter hem aanzit. Na een korte set is het voorbij, maar hier hadden we zeker wat meer van willen horen.

Crowd of Chairs in Effenaar, foto The Buried Harald

Radar Men From The Moon in Effenaar, foto The Buried Harald

RADAR MEN FROM THE MOON
In tien jaar heeft Radar Men From The Moon al een hoop voor elkaar gekregen. De Eindhovense klasbakken droppen album na album, en kwamen op 8 mei alweer met hun zoveelste plaat The Bestial Light aanzetten. Als je ons interview met de band leest, is het ook duidelijk dat je elke keer iets anders krijgt met deze hardwerkende band. Zo ook met The Bestial Light; geen spacerock zoals op Echo Forever, experimentele ambient drones en kraut zoals op de Subversive-trilogie maar dit keer een experimentele mix van noise, punk en doom. De heren zijn dan ook trots op het resultaat, gezien de set compleet in het teken staat van de nieuwe nummers.

Met Eden in Reverse is het al meteen goed beginnen. Een venijnige, chaotische track vol distortion, aparte riffs en de manische zang van nieuwe frontman en saxofonist Harm Nijdig. Een van de hoogtepunten doet zich vervolgens aan bij het acht minuten durende titelnummer, want oh man, wat ademt deze track een onder de huid kruipende atmosfeer uit. Onheilspellende opening leads en drumritmes bouwen zich op naar een mastodont van een riff, binnenkomend als een mokerhamer tegen het voorhoofd. Dikke pluspunt is dan ook het geluid, die vanavond onder het toeziend oog van vaste producer Bob de Wit heel wat body meekrijgt, met als resultaat een strak ingemetselde sound die een RMFTM liveshow waardig is.

Naast onder andere het uptempo Self is er met Sacred Cunt of the Universe een verrassend rustpuntje, gekenmerkt door een geleidelijke opbouw en onaardse saxofoonpartijen. Afsluitend is er nog het allesverpletterende bakbeest Breeding, waarbij het gebruik van twee drumstellen eens te meer zijn vruchten afwerpt, met daar bovenop een uitermate heavy doom riff. Intensiteit alom dus, waarbij zelfs in een comfortabele stoel het bloed pompt tot het zweet uit de poriën kruipt.

Het is toch maar eens te meer duidelijk in hoeverre Radar Men From The Moon nog steeds hun ding doet, zonder daar ook maar een fractie van de creativiteit of vernieuwing in kwijt te raken. Met deze show is het dan ook een kroon op het eerste decennium als band, en hoewel corona nog even een stop zet op tours, heeft elk nadeel zijn voordeel: de band heeft vast alweer nieuw materiaal klaarliggen. Goede zet van Effenaar om zo toch nog een live ervaring te bieden. Support daarom het poppodium door een kijkje in de agenda te nemen, en schaf ook even die sterke nieuwe plaat van Radar Men From The Moon via Bandcamp.

Radar Men From The Moon in Effenaar, foto The Buried Harald



Deel dit artikel