Crowd and vibe Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

Crowd and vibe Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

Al de gehele week waait het hard en regent het aan een stuk door. Maar hetgeen wat ons in deze barre omstandigheden laat doet komen voor Killfest, zijn de oude vertrouwde verkeersopstoppingen in Nederland. Een uur file later en we komen aan bij De Effenaar in Eindhoven. Wat staat er op deze vrijdag 15 maart op het Eindhovense menu? Een gefrituurde puntzak thrash inclusief scherpe saus, aangevoerd door Overkill met support van Destruction, Flotsam and Jetsam en Chronosphere. Met dergelijke namen is een fikse kater op de zaterdag gegarandeerd.  

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Paul Verhagen

Flotsam and Jetsam op Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

Flotsam and Jetsam op Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

FLOTSAM AND JETSAM
Bij binnenkomst in de Effenaar vangen we nog net een glimp op van de set van Chronosphere, eindigend met een verdienstelijke cover van Motörheads Ace Of Spades. Flotsam and Jetsam vervolgen al gauw de avond. Een uiterst betrouwbare band in het live circuit, die onder leiding van Eric ‘AK’ Knutson zelden een verkeerd optreden geeft. Hun discografie is een lange tijd wisselend geweest, zoals het degelijke My God vervolgt door het wisselvallige Dreams Of Death of de duisterende, meeslepende plaat The Cold afgewisseld door het ongeïnspireerde Ugly NoiseMet hun zelfgetitelde plaat Flotsam And Jetsam uit 2016 en de nieuwste kraker The End Of Chaos is er echter resoluut een stijgende lijn ingezet. Er wordt dan ook vakkundig afgewisseld tussen het nieuwste werk en de klassieke monster tracks van weleer. Van Desecrator en Iron Maiden, Hammerhead tot Demolition Man: het zijn allemaal songs die laten zien dat de band in hun vijfendertigjarige bestaan een hoop pareltjes heeft voortgebracht. De korte set wordt dan ook strak gebracht, waarbij de kenmerkende gitaarmelodieën en krachtige zang op de voorgrond staan.

Chronosphere op Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

Chronosphere op Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

DESTRUCTION
Nog zo’n klasbak die al lang meedraait: Destruction uit Duitsland. Deel uitmakend van de Big Four of Teutonic thrash samen met Kreator, Sodom en Tankard, weet deze band  onder leiding van Marcel ‘Schmier’ Schirmer een zeer overtuigende show neer te zetten. De formule is vertrouwd: rauwe thrash met occasionele grooves, machinegeweerriffs en opgefokt drumwerk.

Destruction op Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

Destruction op Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

Maar wat het geheel afmaakt is het aanstekelijke enthousiasme, een sterke setlist en de chemie tussen de bandleden. Het slaat dan ook moeiteloos over op het publiek, waardoor de moshpit gaande blijft en er regelmatig crowdsurfers verschijnen. Het kan ook niet anders als je begint met een gouwe ouwe als Curse The Gods, gevolgd door metalen meezingers als Nailed To The Cross en Mad Butcher. Schmier beschikt over een uiterst goed humeur en lijkt zich kostelijk te vermaken. Kersverse gitarist Damir Eskić stelt eveneens niet teleur, met zijn guitige glimlach en zichtbaar speelvreugde alsof hij er al jaren bij zit. Met een
drietal thrashkrakers in de vorm van
The Butcher Strikes Back, Thrash Till Death en Bestial Invasion, allen uit diverse periodes van de band, wordt er een heerlijke climax ingeluid. Destruction doet zijn naam eer aan, met een comfortabele podiumpresentatie en thrash op volle toeren.

 

OVERKILL
Afgelopen zomer stonden ze nog in een broeierige schaatsbaan tijdens  Dynamo Metalfest en vanavond staan ze eveneens op een Eindhovens podium. Je moet het maar kunnen, volop toeren na bijna veertig jaar en negentien albums op zak. Maar zelfs met frontman Bobby ‘Blitz’ Ellsworth aan de sporadische beademing, lijkt de band nog lang geen stopteken te geven. En dat is maar goed ook, want The Wings of War is simpelweg weer een fijne voortzetting van hun extensieve discografie. En ook vanavond gaat die New Jersey thrash er weer uiterst goed in. Met het strakke drumwerk van Jason Bittner, die modderige bas van D.D. Verni, die complexe thrashriffs en natuurlijk de chronische pretbek van frontman Ellsworth, grappend en grollend tussendoor. Ondanks zo’n energieke en goed gemengde set, beginnend met Last Man Standing, Electric Rattlesnake en Hello From The Gutter, valt wel de aanpak van het stagepersoneel op. Crowdsurfers worden op hardhandige wijze terug in het publiek geduwd of eruit getrokken. Tijdens Feel The Fire raakt een van de beschonken toeschouwers zelfs slaags met een beveiliger.  Er valt natuurlijk wel wat voor te zeggen, gezien de kostbare bedrading en microfoons die af en toe omvallen. Maar aan de andere kant: het is een thrash metal show met een band die testosteroninjecties als Deny The Cross en Elimination heeft voortgebracht. Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten, maar is zo’n zerotolorancebeleid wel nodig? Vooral als je kijkt naar hoe het er bij optredens van soortgelijke bands als Suicidal Tendencies, Exodus of in dit geval Destruction aan toe gaat. Desondanks is die smet op het blazoen gauw vergeten, want zonder twijfel speelt Overkill een uitermate heerlijk optreden, met minder voor de hand liggende stampers als Bastard Nation, Necroshine en Under One. Afgesloten wordt er uiteindelijk met het blazende Ironbound, Subhumans cover Fuck You en hun gloednieuwe ode aan New Jersey genaamd Welcome To The Garden State.

In zijn totaliteit dus een uitstekende avond, met een viertal thrashbands die hun vak verstaan. Killfest 2019 was een knaller van formaat, met een te gekke thrash package. En de zaterdagkater? Risico van het vak…

Overkill op Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen

Overkill op Killfest, Effenaar, foto Paul Verhagen



Deel dit artikel