Popronde Utrecht (dB’s) – Radeloos///Ziedend, Foto Roy Wolters

Popronde Utrecht (dB’s) – Headfirst, Foto Roy Wolters

We zitten inmiddels alweer over de helft van het Popronde seizoen, maar potverdorie: het blijft weer flink genieten! Vooral ook nu het weer echt als vanouds is, in tegenstelling tot vorig jaar. Afgelopen donderdag denderde de Popronde trein langs het midden van Nederland, en liet opnieuw weer eens zien hoe belangrijk, en leuk, gratis shows met opkomende bands zijn. En Popronde Utrecht pakte dit keer zowaar flink uit ook! Headfirst, A Minor Problem, Great Joy, Knife Massage, Radeloos///Ziedend, Baardvader, Wasted Youth Club, Shaemless en Bumble B. Boy stonden in een vol overlapping geteisterd programma. En toch kregen we het voor elkaar vijf van de negen NMTH Talenten op de bill te zien, beginnend in dB’s met Headfirst, Radeloos///Ziedend en Baardvader…

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Roy Wolters en Jessie Kamp

HEADFIRST
En dat begint alvast heerlijk mellow met Headfirst. Nonchalant slepende alternative die zo uit de jaren negentig lijkt herboren. De jonge Leidenaren beschikken al over strak samenspel en een soepele flow. Muzikaal hangt het er allemaal heerlijk grungy in, waarbij niet alleen Nirvana de gemene deler lijkt in de meer pompende, hakkende grooves. Ook bands als Silverchair en Bush weten door te klinken in de rustige passages. Binnenkort komt de debuutplaat uit, maar dit is alvast een erg fijne live kennismaking. Goede binnenkomer!

RADELOOS///ZIEDEND
Waar het bij Headfirst nog even rustig instappen was, blijkt Radeloos///Ziedend even de totale antithesis. Het gebeurt niet vaak dat er een black metalband in de Popronde selectie terechtkomt, maar deze Nijmegenaren flikken het hem. En hoe, verdomme! Van tapasbars tot Valkhof, tot zelfs vorig jaar nog Soulcrusher: het boeit dit vijftal niet waar ze spelen, zolang ze hun ongenadig scherpe, smerig crustpunkende black metal door de speakers kunnen schallen. Maar het is niet alleen vol gas, want de muziek van de band biedt toch ook een zekere gelaagdheid. Dit dankzij atmosferische passages en breaks die doen denken aan Amenra of hedendaagse black metalbands als Dodsrit, vakkundig versmolten met de hevig blastende nummers, in het Nederlands bijeen gekrijst door een vervaarlijk gedreadlockte frontman. Zonder uitgebracht studiomateriaal zijn songtitels ons nog onbekend, hoewel het afsluitende Een broeder in striemen bloed wel even uiterst intens en heftig de hekken dichtgooit van een verzengend optreden. Erg lekker!

Popronde Utrecht (dB’s) – Baardvader, Foto Roy Wolters

BAARDVADER
Oef, dit is even moeilijk kiezen: of de stonerfuif van Baardvader in zijn geheel meemaken, of op tijd in EKKO zijn voor het sloopfeest van Shaemless. Met die dikke show op Popronde Den Bosch en Nijmegen in het achterhoofd, besluit ondergetekende de eerste paar nummers van Baardvader mee te pakken. En dat is opnieuw genieten geblazen uiteraard. Nieuwste langspeler Foolish Fires is een van de beste platen van eigen bodem dit jaar, een heerlijk ronkend amalgaam van fuzz, grunge en stoner rock. Het Haagse powertrio imponeert ook in dB’s met woest zagende nummers als Pray en Illuminate, beiden tracks doorspekt met hakkend riffwerk, retestrak drumwerk en Layne Staley-achtige vocalen, waarvoor extra punten in ons boekje! Het is toch maar even Haagse kwaliteit die de klok slaat, gebracht door een drietal ervaren muzikanten. Blik losscheuren desondanks, want het is rap door naar EKKO.

Popronde Utrecht 2022 @ EKKO, foto Jessie Kamp

SHAEMLESS EN BUMBLE B. BOY @ EKKO
En dat vermoeden van een sloopfeestje bij Shaemless lijkt terecht. 20 minuten voor aanvang staat er al een rij buiten, Net op tijd uiteindelijk! Met gedurende de show van Shaemless zo’n 100 man die buiten staan te wachten. En verdomd, in Den Bosch was het al een gekkenhuis, maar dat is het in een volle EKKO eveneens. De schurende post-punk wordt weer vol bezieling en intensiteit gespeeld, zoals we inmiddels gewend zijn. Een optreden dat we door de wachtrij niet volledig hebben kunnen zien, en daardoor naar meer smaakt. Gelukkig is er dan nog wel Bumble B. Boy, dit keer met een volledige band. Onder leiding van Australische muzikant Tom Harden, weten we niet wat we kunnen verwachten vanavond. En dat is wellicht ook wel het doel van Bumble B. Boy. In imkerpakken wordt hier een energieke bak punk teweeggebracht, die meermaals in knettergekke tempowisselingen en passages vervalt, maar ook soms funky uit de hoek kan komen dankzij het gebruik van een saxofoon en psychedelische gtitaarloopjes. Boegbeeld Tom is wellicht zelfs nog de grootste bezienswaardigheid, die met zijn stuiptrekkingen en gelaat zo het rekbare smoelwerk van een 90’s Jim Carrey evenaart. Achteraf weten we even niet wat er over ons heen heeft gewalst, maar Bumble B. Boy beukte zeker wel, op zijn eigen avantgardistische manier. Geslaagde avond weer!