Queens of the Stone Age @ Ziggo Dome. Foto Roy Wolters

Het is alweer jaar geleden dat Josh Homme en co. Amsterdam aandeden, maar het moge duidelijk zijn: aan populariteit is er weinig ingeboet. Queens of the Stone Age wist de 17.000 kaartjes voor de zaal met 840.000 ledjes snel te verkopen. De show van afgelopen Pinkpop stond natuurlijk nog vers in het geheugen. Desbetreffende show op Pinkpop werden twee nummers van nieuwe plaat In Times New Roman gespeeld, verder enkel hits. Inmiddels is die plaat uit, maar ook vanavond laat Queens of the Stone Age zien een regelrechte hitmachine te zijn.

Tekst: Paul Lindenbergh / Fotografie: Roy Wolters

Hits alom inderdaad, in de Ziggo Dome. Door nummers van verschillende albums te spelen wordt duidelijk hoe gevarieerd de muziek van QOTSA eigenlijk is. Zwoelere nummers als ‘Make It Wit Chu’ en snellere nummers met wildere gitaren als ‘Sick, Sick, Sick’ worden gespeeld en geven een bijzondere weergave van die diversiteit. Een van de zes nieuwe nummers, ‘Emotion Sickness’ doet daar nog een schep bovenop.

De nieuwe nummers plaatsen Queens of the Stone Age weer een stapje verder van Kyuss, en iets dichter bij verhalenvertellende rocknummers. Josh heeft voor de nieuwe plaat natuurlijk uit veel persoonlijke ervaringen kunnen putten. Een moeizame scheiding, kanker en het verliezen van dierbaren zoals Mark Lanegan hebben natuurlijk een grote impact gehad. Een meer bluesy geluid en teksten waar zowel woede als humor in zitten, blijken het resultaat. Dit allemaal over het publiek uitgezongen vanaf een massale, lichtgevende piramide.

Waar de band muzikaal gezien breed is wijken zij in kwaliteit niet, elke noot is subliem neergezet. Zo strak als wat, van een band van dit kaliber verwacht je ook niet snel iets anders. Ook bijzonder: ondanks de zware periode staat er geen chagrijnige man op het podium. Een zekere maar dankbare Josh lijkt de lompere Josh te hebben vervangen. Het speelplezier is duidelijk aan het zestal te zien, wat al gauw boekdelen spreekt over de overtuigingskracht van de show. Resulterend in dat het refrein van ‘I Sat By The Ocean’  veelvuldig wordt meegezongen, en dansplaat ‘The Way You Used To Do’ de bezoekers soepel in beweging brengt.

Diezelfde energie zetten ze door met ‘Go With The Flow’. En toch ook: als Amsterdam een liefdesverklaring krijgt van de Josh uit een klein dorp komt ook de oude Josh nog even langs om te zeuren dat het publiek niet enthousiast genoeg reageert op die liefdesverklaring. Hoe dan ook, “In the Fade” wordt tijdens de toegift aan Mark Lanegan opgedragen en er werd, voor de verandering, niet afgesloten met ‘A Song For The Dead’. We kunnen er niet omheen: Queens of the Stone Age laat voor de zoveelste keer zien dat ze hun popularitiet waarmaken met een ijzersterke show.